Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
Hej på er,

Jag behöver hjälp. Ska beställa en tjänstebil (xc60) och behöver hjälp med att välja bensin eller diesel. Jag kan välja mellan B4 Awd Diesel eller B4 utan AWD bensinare. Prisskillnaden blir 600kr/mån billigare med bensinaren. Vi kör ca 3000mil per år. Bilen har jag i 2år sen lämnas den tillbaka
Tjänar jag in dessa 600kr/mån med en diesel? Vad drar en B4 Besnin och vad drar en B4 Awd Diesel? Jag har räknat lite själv men vill se om ni får samma resultat som mig. Tack!
Användarvisningsbild
av Wibe
Min beräkning gör att kostnaden för drivmedel (baserat på pris på ST1 i Sthlm idag) är 10 öre billigare för diesel. Enligt bygg din bil (Volvo) anges samma (6.2/100km) förbrukning. Detta gör ca 8:- dyrare per månad för bensinaren. Så i nuläget skulle jag säga bensin

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Körmönster och gasfot är saker att ta i beaktning så det kan vara svårt att räkna ut hur det blir för just dig. Sen är ju AWD en parameter i det hela, behöver du det eller inte?

Har gått från bensin -> diesel -> bensin och förbrukningen för de dieslar jag haft, D3 (5-cyl) och D4 (VEA) är såklart lägre än bensinmotorerna. Sen är karaktärerna och ljudet en annan sak som skiljer då bottenvrid i dieslarna och lägre varv för maximalt vridmoment och effektuttag andra skillnader gentemot bensin. Ångrar inte alls att jag gick från D4 till T5 även om min jag ligger runt 1-1,2l per mil med T5 utifrån mitt körmönster gentemot 0,7-0,8 per mil med D4. Har ju även gått från V60 till V90 så vikten och storleken på bilarna skiljer sig ju också åt.
av Geoham
Wibe skrev: tis 16 jun 2020, 10:33 Min beräkning gör att kostnaden för drivmedel (baserat på pris på ST1 i Sthlm idag) är 10 öre billigare för diesel. Enligt bygg din bil (Volvo) anges samma (6.2/100km) förbrukning. Detta gör ca 8:- dyrare per månad för bensinaren. Så i nuläget skulle jag säga bensin

Förbrukningen mellan diesel och bensin skiljer sig åt på bygg din bil, med ca 1,6l/100km till dieselns favör.
av Geoham
SWEiNSANE skrev: tis 16 jun 2020, 10:38 Körmönster och gasfot är saker att ta i beaktning så det kan vara svårt att räkna ut hur det blir för just dig. Sen är ju AWD en parameter i det hela, behöver du det eller inte?

Har gått från bensin -> diesel -> bensin och förbrukningen för de dieslar jag haft, D3 (5-cyl) och D4 (VEA) är såklart lägre än bensinmotorerna. Sen är karaktärerna och ljudet en annan sak som skiljer då bottenvrid i dieslarna och lägre varv för maximalt vridmoment och effektuttag andra skillnader gentemot bensin. Ångrar inte alls att jag gick från D4 till T5 även om min jag ligger runt 1-1,2l per mil med T5 utifrån mitt körmönster gentemot 0,7-0,8 per mil med D4. Har ju även gått från V60 till V90 så vikten och storleken på bilarna skiljer sig ju också åt.
Awd är trevligt men eftersom det endast är en tjänstebil och jag bor i Göteborgsområdet är det bara ett trevligt plus. Men skulle det tex endast skilja någon hundralapp i månaden så tycker jag awd är värt att ha. Då skiljer det ändå ca 0,4l per mil mellab dieseln du hade och bensinaren nu, men som du säger så är v90 större. Men 30% mindre i förbrukning, det är ganska mycket.
Användarvisningsbild
av Wibe
Geoham skrev:
Wibe skrev: tis 16 jun 2020, 10:33 Min beräkning gör att kostnaden för drivmedel (baserat på pris på ST1 i Sthlm idag) är 10 öre billigare för diesel. Enligt bygg din bil (Volvo) anges samma (6.2/100km) förbrukning. Detta gör ca 8:- dyrare per månad för bensinaren. Så i nuläget skulle jag säga bensin

Förbrukningen mellan diesel och bensin skiljer sig åt på bygg din bil, med ca 1,6l/100km till dieselns favör.
Ok, när jag kollade var det samma men låter troligt. Med det påslaget blir det ca 2100 för dieseln och 2670 för bensinaren så då är det mer en fråga om vad man vill ha. Personligen vill jag inte ha diesel Bild Men som nämnts tidigare i tråden beror det mkt på körmönster och gasfot Bild

av Geoham
Wibe skrev: tis 16 jun 2020, 11:00
Geoham skrev:

Ok, när jag kollade var det samma men låter troligt. Med det påslaget blir det ca 2100 för dieseln och 2670 för bensinaren så då är det mer en fråga om vad man vill ha. Personligen vill jag inte ha diesel Bild Men som nämnts tidigare i tråden beror det mkt på körmönster och gasfot Bild

Min kalkyl blev som din. Jag har en T5 AWD idag, den är väldigt trevlig!
av JH76
Hej! Om du har bränsleförmån enligt skatteverkets regler spelar det ingen roll vad bilen faktiskt drar per mil. De går efter förbrukningen som tillverkaren uppger samt snittpriset på drivmedel varje månad. Däremot påverkas ju förmånsvärdet på bilen beroende på skatten.
av Lövet
JH76 skrev:Hej! Om du har bränsleförmån enligt skatteverkets regler spelar det ingen roll vad bilen faktiskt drar per mil. De går efter förbrukningen som tillverkaren uppger samt snittpriset på drivmedel varje månad. Däremot påverkas ju förmånsvärdet på bilen beroende på skatten.
? Du skattar efter hur mycket du tankar och sen splittas det i % tjänste/privat.

Kör du 50% tjänst och tankar för 2000kr en månad så är det 1000kr x 1.2 i bränsleförmån för det privata. Åtminstone i våra avtal och det tror jag är ganska standard.
Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]