Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gurrv40
#1385087
Hej!

Hjälpte en kompis att köpa en v40 -04 för några veckor sedan, bilen är utrustad med motorvärmare samt eluttag vid passagerare sätet.

Ska man kunna använda el uttaget vid körning av bilen? Ladda en mobil till exempel? Ville mest testa om eluttaget fungerade på en så pass gammal bil. Mobilen laddar ej.

Måste man köpa motorvärmare kabel för att få det att fungera? Eluttaget inne i bilen samt motorvärmaren förstås.

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1385092
Uttaget inne i bilen är för kupévärmare, även om det antagligen går att koppla in vad som helst som går på 240V. Men ja, bilen måste vara kopplad till ett uttag för att det ska gå.
av Gurrv40
#1385099
Så med andra ord så får vi köpa en motorvärmarkabel för att testa om värmare+eluttag fungerar!

Kan man känna på blocket eller nåt i motorn om värmaren fungerar? Har svårt att se att v40 har nån diod som lyser vid användning av värmaren.
#1385108
Detta är alltså två helt olika system. Först har du bilens eget 12 volt system där elen kommer från batteriet, i princip.
Det driver "allt" i bilen medan du kör den.
Sedan har du ett yttre system som drivs av ett 230 volt nätspänning, som du kopplar till bilen när den står still. Det kan inte och får inte vara anslutet när du kör med bilen. Det är till för att driva motorvärmare, batteriladdare (bilens batteri), en separat kupéfläkt, timer och möjligen något mer. Detta är alltså ett elsystem som kopplas till utifrån. Dom här två får inte ha beröring med varandra förutom batteriladdare och då endast när bilen står parkerad. Det är också troligen ett eluttag i kupén där man skulle kunna ansluta vad som helst med en stickkontakt, men bara om bilen står still och är avstängd.
Jag kan påpeka att jag har ett motorvärmarsystem med tillbehör, där man inte kan ansluta vad som helst i 230 volt kupéuttaget. Det finns inget kupéuttag i vanlig mening. Den kupéfläkten är ansluten med en så kallad rakapparatsladd. Detta är ett ganska nytt DEFA-system.
Om du vill ladda din mobiltelefon, så är det enklast att köpa utrustning för detta som drivs av bilens batteri (och generator) Sådan utrustning finns på prylvaruhusen. Men det tar alltså energi från bilens batteri och då är principen den att du måste återladda batteriet med samma mängd energi som du har tagit ur batteriet. Nu är det som väl är inte några större mängder energi, så vanliga bilar klarar detta. Men det är inte fel att stödladda ett bilbatteri om man har mycket extrautrustning. Det görs enklast med ett utifrån anslutet 230 volt system.
Anslutningskablar för detta yttre nätanslutna 230 volt finns att köpa på bilprylvaruhusen. Men det är viktigt att veta vilket fabrikat det är på motorvärmarsystemet. Är det på en Volvo så är det högst troligt att det är Volvo Original, som egentligen är fabrikat Calix. Men det är samma anslutningskabel. Är det inte Volvo/Calix så måste man kolla upp ordentligt vilken kabel det skall vara.
Fungerar motorvärmaren? Det kollar man enklast genom att ansluta den med den yttre anslutningskabeln, låta värmaren jobba i någon timma. Sedan kan man känna på motorblocket om motorn är varm. Den är inte het, bara varm. (Naturligtvis utgår vi i det här experimentet från att motorn är kall när vi börjar) Stämmer detta så är motorvärmaren hel. Övriga komponenter i motorvärmarsystemet kan vara hela och fungera även om motorvärmaren skulle vara trasig, och tvärtom.
#1386788
Kan volvo se vilken kabel det skall va? Vi köpte en defa motorvärmarsladd idag men den passade inte, konstigt nog så säljer bildelsbasen en defa kabel, precis den vi köpte men den passade ej.

Kan tänka mig att detta system är installerat 2004 med bilen, måste man köpa en motorvärmarsladd via volvo då?

Calix sladd?
av MickeM
#1386795
Japp, sannolikt Calix på en 2004.
Defas kabel passar inte calix, eller vice versa.
Så surt är det.

DEFAs är bara "dödskalleformat" medan Calix liknar, men har några fler spår så inte DEFA ska passa.
#1386815
En bild:
DEFA och CALIX.jpg
Add description
DEFA och CALIX.jpg (107.98 KiB) Visad 5007 gånger
Den högra är Calix, med det röda locket. Den vänstra är DEFA. Deras kabel är grön medan skyddslocket är svart.
DEFA och Calix är dom två stora och som vi sa tidigare, Calix och Volvo Original är samma sak. Biltema har också en egen kontakt, men jag vet inte hur den ser ut. Med just Biltema kan det ju vara extra noga att se upp. Calix och DEFA kommer nog att se ut som dom gör inom överskådlig framtid, men Biltema tillverkar ju inget själv. Dom kan byta leverantör i nästa månad och då finns risken att kontakten ser helt annorlunda ut "över en natt"!
#1386820
Man kan tillägga detta om Calix och DEFA och deras kontakter. Det är deras sätt att bevaka sina revir. Dom är konkurrenter "på en och samma knivsegg". I princip blir det så att det fabrikat man väljer från början måste man följa för även kontakterna till dom olika enheterna i ett värmarsystem är inte konvertibla mellan dom olika fabrikaten. Nu är det ingen katastrof om man skulle ångra sig efter ett köp eller beställning, för dom båda fabrikerna bevakar varandra. Om den ena hittar på ett tillbehör med en viss finess eller funktion, så kommer den andra strax efter med en liknande pryl. Och dom har sedan länge ett likartat sortiment.
Men, det finns faktiskt "piratadaptrar" så att man kan koppla in det andra fabrikatet på sin egen anläggning. Detta gäller dock inte anslutningskablarna som vi pratar om här. Dom har ett unikt utseende och går inte att blanda.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw