- sön 14 jun 2020, 07:47
#1385108
Detta är alltså två helt olika system. Först har du bilens eget 12 volt system där elen kommer från batteriet, i princip.
Det driver "allt" i bilen medan du kör den.
Sedan har du ett yttre system som drivs av ett 230 volt nätspänning, som du kopplar till bilen när den står still. Det kan inte och får inte vara anslutet när du kör med bilen. Det är till för att driva motorvärmare, batteriladdare (bilens batteri), en separat kupéfläkt, timer och möjligen något mer. Detta är alltså ett elsystem som kopplas till utifrån. Dom här två får inte ha beröring med varandra förutom batteriladdare och då endast när bilen står parkerad. Det är också troligen ett eluttag i kupén där man skulle kunna ansluta vad som helst med en stickkontakt, men bara om bilen står still och är avstängd.
Jag kan påpeka att jag har ett motorvärmarsystem med tillbehör, där man inte kan ansluta vad som helst i 230 volt kupéuttaget. Det finns inget kupéuttag i vanlig mening. Den kupéfläkten är ansluten med en så kallad rakapparatsladd. Detta är ett ganska nytt DEFA-system.
Om du vill ladda din mobiltelefon, så är det enklast att köpa utrustning för detta som drivs av bilens batteri (och generator) Sådan utrustning finns på prylvaruhusen. Men det tar alltså energi från bilens batteri och då är principen den att du måste återladda batteriet med samma mängd energi som du har tagit ur batteriet. Nu är det som väl är inte några större mängder energi, så vanliga bilar klarar detta. Men det är inte fel att stödladda ett bilbatteri om man har mycket extrautrustning. Det görs enklast med ett utifrån anslutet 230 volt system.
Anslutningskablar för detta yttre nätanslutna 230 volt finns att köpa på bilprylvaruhusen. Men det är viktigt att veta vilket fabrikat det är på motorvärmarsystemet. Är det på en Volvo så är det högst troligt att det är Volvo Original, som egentligen är fabrikat Calix. Men det är samma anslutningskabel. Är det inte Volvo/Calix så måste man kolla upp ordentligt vilken kabel det skall vara.
Fungerar motorvärmaren? Det kollar man enklast genom att ansluta den med den yttre anslutningskabeln, låta värmaren jobba i någon timma. Sedan kan man känna på motorblocket om motorn är varm. Den är inte het, bara varm. (Naturligtvis utgår vi i det här experimentet från att motorn är kall när vi börjar) Stämmer detta så är motorvärmaren hel. Övriga komponenter i motorvärmarsystemet kan vara hela och fungera även om motorvärmaren skulle vara trasig, och tvärtom.