Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:Står de med "Såld-skylt" i hallen bör de ju vara låsta.
Det har alla varit som jag har sett...
Så ska det absolut vara. Men de står ju alltid där ett tag till leverans och på så sätt förstår jag tanken med att de används i utsällningen. En build to order bil hamnar inte i hallen alls utan direkt till leveranshallen.
SundanceKid skrev: tor 11 jun 2020, 06:00 Vad konstigt det såg ut med manuell låda på en V90. Det har jag aldrig sett innan. Trodde det hade utgått för längesedan.

Skickat från min ONEPLUS 6T
Har sålts en hel del sådana om man kikar på blocket. Rätt förståeligt med tanke på att merkostnaden för automat är ganska saftig. Om man som jag kör 90% motorväg så är det nästan skitsamma. Men begripligt ändå att Volvo tar bort manuell växellåda.

Däremot skumt att D3 försvinner. Kanske kommer en B3 diesel och ersätter?
Ok67 skrev:
SundanceKid skrev: tor 11 jun 2020, 06:00 Vad konstigt det såg ut med manuell låda på en V90. Det har jag aldrig sett innan. Trodde det hade utgått för längesedan.

Har sålts en hel del sådana om man kikar på blocket. Rätt förståeligt med tanke på att merkostnaden för automat är ganska saftig. Om man som jag kör 90% motorväg så är det nästan skitsamma. Men begripligt ändå att Volvo tar bort manuell växellåda.

Jag tror inte D3 (eller B3 diesel ) återkommer. Jag ser det så här:

1. Vovlo håller sakta på att fasa ut diesel, man minskar antalet varianter. Tex försvann ju även XC90 D4 och V60 i nuvarande generation har aldrig haft D5. Ytterligare en förenkling är att ta bort manuella lådan som du själv har nämnt. Mildhybriderna kommer aldrig att få manuell låda enligt Volvo, det fungerar inte rent tekniskt.

2. Man vill positionera sig högre på marknaden. Volvo har haft svårt att hålla upp prisbilden på V90 i Sverige, något som man försöker ändra på. Kunder som inte kan acceptera prisbilden på V90 försöker man slussa in på v60 istället. V60 har förresten också förlorat sin D3. Och V60 B3 bensin finns bara med automat.

3. Hästkraftskriget har inte avstannat bara för att elbilar och laddhybrider blivit vardagsmat, tvärtom. Kunderna blir bortskämda med snabba bilar. 150hk känns helt enkelt inte gångbart längre i en stor bil som V90.

4. Försäljningen av laddhydrider ökar och försäljningen av dieselbilar minskar. Är det något ytterligare motoralternativ som tillkommer tror jag i så fall det är en laddhybrid på omkring 250hk tex från XC40 T5 Recharge, eller en ytterligare nedtrimmad variant av T8/T6.

Det som talar emot allt jag säger är att corona och det ekonomiska läget har fått försäljningen att dala kraftigt, och att man åter behöver ett mer prisvärt alternativ. Den som lever får se.
Angående prisnivå på V90 historiskt.
I december 2018 köpte jag en lätt begagnad S90 D3 -18 för 302'. Jag blev då erbjuden att beställa en helt nya V90 med samma spec för samma pris. Försäljaren förklarade att man hade ett "överskott" på V90. Produktionsprocessen i torslanda fungerar så att man inte kan mixa XC90, XC60, V90, V60 och 90CC hur som helst. Plötsligt är man "tvungen" att sälja en V90.
Så 299' för en ny V90 D3 Aut var möjligt.
V9097 skrev: tor 11 jun 2020, 08:59
Ok67 skrev:

1. Vovlo håller sakta på att fasa ut diesel, man minskar antalet varianter. Tex försvann ju även XC90 D4 och V60 i nuvarande generation har aldrig haft D5. Ytterligare en förenkling är att ta bort manuella lådan som du själv har nämnt. Mildhybriderna kommer aldrig att få manuell låda enligt Volvo, det fungerar inte rent tekniskt.

2. Man vill positionera sig högre på marknaden. Volvo har haft svårt att hålla upp prisbilden på V90 i Sverige, något som man försöker ändra på. Kunder som inte kan acceptera prisbilden på V90 försöker man slussa in på v60 istället. V60 har förresten också förlorat sin D3. Och V60 B3 bensin finns bara med automat.

3. Hästkraftskriget har inte avstannat bara för att elbilar och laddhybrider blivit vardagsmat, tvärtom. Kunderna blir bortskämda med snabba bilar. 150hk känns helt enkelt inte gångbart längre i en stor bil som V90.

4. Försäljningen av laddhydrider ökar och försäljningen av dieselbilar minskar. Är det något ytterligare motoralternativ som tillkommer tror jag i så fall det är en laddhybrid på omkring 250hk tex från XC40 T5 Recharge, eller en ytterligare nedtrimmad variant av T8/T6.

Det som talar emot allt jag säger är att corona och det ekonomiska läget har fått försäljningen att dala kraftigt, och att man åter behöver ett mer prisvärt alternativ. Den som lever får se.
Lite märkligt är det ändå. I skrivande stund finns 156 st bensindrivna V90 till salu på blocket från 2019 och framåt. Antalet dieseldrivna är 1173. Man kan nog alltså räkna med att 85% av V90-kunderna väljer diesel.

Märkligt att ta bort dieselalternativ i det läget kan jag tycka.
Ok67 skrev:
V9097 skrev: tor 11 jun 2020, 08:59
Ok67 skrev: Har sålts en hel del sådana om man kikar på blocket. Rätt förståeligt med tanke på att merkostnaden för automat är ganska saftig. Om man som jag kör 90% motorväg så är det nästan skitsamma. Men begripligt ändå att Volvo tar bort manuell växellåda.

Lite märkligt är det ändå. I skrivande stund finns 156 st bensindrivna V90 till salu på blocket från 2019 och framåt. Antalet dieseldrivna är 1173. Man kan nog alltså räkna med att 85% av V90-kunderna väljer diesel.

Märkligt att ta bort dieselalternativ i det läget kan jag tycka.
Jag håller med dig, diesel passar synnerligen bra i en komfortinriktad familjebil. Men hela marknaden är på väg bort från diesel, i spåren av diesel gate. Kolla bara statistiken från Bil Sweden. För några år sen var dieselandelen 60%, till och med lite mer om jag minns rätt. Nu är det nere i 25%. För V90 är andelen diesel betydligt högre, men trenden går åt samma håll.

http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... r-maj-2020 Öppna pdf och scrolla ner en bit så finns det en sida om andelen diesel.
perin skrev: tor 11 jun 2020, 13:41 Svårt att sia om framtiden, minns etanolen!
Precis! Jag har länge förutspått en ”gasgate”. Det sista vi behöver i dessa tider är bilar som släpper ut 30% mer CO2 och inte går att köra på förnybart bränsle.

Inom 2 år är det diesel och HVO för hela slanten!

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativsy[…]

Planen är att ställa på fordonet[…]

Semestern börjar idag så inatt rullar v[…]

Med lite redskap, viljan att lägga ut en del[…]