Ok67 skrev:SundanceKid skrev: ↑tor 11 jun 2020, 06:00
Vad konstigt det såg ut med manuell låda på en V90. Det har jag aldrig sett innan. Trodde det hade utgått för längesedan.
Skickat från min ONEPLUS 6T
Har sålts en hel del sådana om man kikar på blocket. Rätt förståeligt med tanke på att merkostnaden för automat är ganska saftig. Om man som jag kör 90% motorväg så är det nästan skitsamma. Men begripligt ändå att Volvo tar bort manuell växellåda.
Däremot skumt att D3 försvinner. Kanske kommer en B3 diesel och ersätter?
Jag tror inte D3 (eller B3 diesel ) återkommer. Jag ser det så här:
1. Vovlo håller sakta på att fasa ut diesel, man minskar antalet varianter. Tex försvann ju även XC90 D4 och V60 i nuvarande generation har aldrig haft D5. Ytterligare en förenkling är att ta bort manuella lådan som du själv har nämnt. Mildhybriderna kommer aldrig att få manuell låda enligt Volvo, det fungerar inte rent tekniskt.
2. Man vill positionera sig högre på marknaden. Volvo har haft svårt att hålla upp prisbilden på V90 i Sverige, något som man försöker ändra på. Kunder som inte kan acceptera prisbilden på V90 försöker man slussa in på v60 istället. V60 har förresten också förlorat sin D3. Och V60 B3 bensin finns bara med automat.
3. Hästkraftskriget har inte avstannat bara för att elbilar och laddhybrider blivit vardagsmat, tvärtom. Kunderna blir bortskämda med snabba bilar. 150hk känns helt enkelt inte gångbart längre i en stor bil som V90.
4. Försäljningen av laddhydrider ökar och försäljningen av dieselbilar minskar. Är det något ytterligare motoralternativ som tillkommer tror jag i så fall det är en laddhybrid på omkring 250hk tex från XC40 T5 Recharge, eller en ytterligare nedtrimmad variant av T8/T6.
Det som talar emot allt jag säger är att corona och det ekonomiska läget har fått försäljningen att dala kraftigt, och att man åter behöver ett mer prisvärt alternativ. Den som lever får se.