Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
CarMan skrev: jag samanfatter dut tal lite kort.
-Det var bättre för...

jag tycker att du är trångsynt o drar allt över samma kant.
volvo jobar presis tvärtimot vad du säger, dom försöker att förebygga så att olyckan aldrig inträffar.
vad är det för fel med att ha STC eller DSCT på bilen?
varför ska man inte ha ECC
är elsaker så som ABS & broms hjälp bara skit?
& airbag det är väll bara en fluga ?

nä, tack vara den morderna teckniken så kan man i de flästa fall undvika att olyckan händer & om den ändå är frami så ser man till att meniskorna inne & utanför bilen skyddas så gått det går
& det sker till stor del genom den pasiva säkerheten i form av laminerade sidorutei SIPS balkar m.m.
dörarna & låsena är konstruerade så att dom ska glida utan på varandra så dom inte fasnar inanför varandra & blir omöjliga att öppna, ja listan kan göras lång. (på sker som inte kollas i tyskarnas krocktester, men är viktiga)
Jag tror inte att det var "det var bättre förr" som han menade utan att "ingen teknik i världen kan/bör/skall ersätta föraren". Sunt förnuft kommer man längre med än 63712635 elektroniska krånglade prylar. Jag älskar elektronik, jag jobbar med det, och jag tycker verkligen inte att det var bättre förr med tanke på volvos högst osexiga bilar (har haft 3-4 st 1 & 2-seriebilar genom åren).
men volvo satsar ju inte på teknik som ersäötter föraren (farthållare som håller rättavstånd) utan tecknik
som hjälper föraren dstc
av *pettson*
jag samanfatter dut tal lite kort.
-Det var bättre för...

*det var väldigt kort.. men ändå totalt felaktigt.. det var inte bättre förr.. men vi har heller inte fått det så mycket bättre bland dödsfall och skador som du vill påskina.. 90% står inte ens tekniken för.. det är skillnad att bli påkörd av en volvo 240 eller en ny V70 till och med i 30km/h.. det är även skillnad att krocka bägge i en stolpe... 240n kan fortsätta sin resa.. v70n är skrot i fronten.. bägge har skyddat.. 240n dom därinne.. brutalt.. hårt..
V70n har skyddat både stolpen och dom därinne..
Men var det så stor teknisk landvinning?..*

jag tycker att du är trångsynt o drar allt över samma kant.
volvo jobar presis tvärtimot vad du säger, dom försöker att förebygga så att olyckan aldrig inträffar.

*olyckan kommer alltid att inträffa..sålänge ingen ansvarar för färden..*v
ad är det för fel med att ha STC eller DSCT på bilen?

*det är inte fel.. men det är inte nåt substitut för att ersätta dina kunskaper och åtaganden... dom ska HJÄLPA DEJ i en kritisk situation som du helst inte upptäckt ännu.. har du upptäckt den så är det troligen försent även för bilens teknik att rädda din dag.. dock med undantag..*

varför ska man inte ha ECC

*ja säg det?.. är det en säkerhets sak för dej?..*

är elsaker så som ABS & broms hjälp bara skit?

*rätt använda nej.. fel använda ja.. när kommer ett ABS system som inte aktiveras på grusväg?..för du vet att det förlänger din bromssträcka avsevärt jämfört med utan ABS?
I ABS systemets barndom så har just det skördat liv och invalidiserat människor som direkt trodde på att ABS var livet.. nu kan inget hända..
Kul att höra en sån diskussion med dom anhöriga?..
ABS idag är säkrare än nånsin,, men den kommer aldrig att ersätta t.ex sänkt fart. en ordentligt körlektion på snö och is med din nya bil?..Den är ett komplement..
ABS hade man elmotorer till i början bland annat på audi.. nån glömde att det är kol i en motor.. dom tog slut.. motorn startade inte när du tryckte på pedalen.. (istället för vacuumförstärkaren idag..) det var bromslöst och ganska hopplöst..?..Sen införde opel ABS på en axel... ABS på framhjulen.. dom låste inte.. men se det gjorde bakaxeln då... massor åkte av vägen.. den var ännu inte klar för vägen.. egentligen..
Nu infördes ABS på två axlar.. men med en fast frekvens som bromsarna högg med.. nu åkte dom flesta av vägen.. även då de var torrt..
SEN kom det som dagens system bygger på... idag åker folk fortfarande av vägen.. dom tror dom är odödliga i snösträngarna med ett stabliliserings system..
Men allt är ett komplement... inte ett hjälpmedel för att öka farten..
Bromshjälp..? Ja det är skit .. enligt mej.. en bromskraftsförstärkare som slår i om pedalen trycks ned enligt vad som programmerats som panik.. Eftersom panikslagna människor inte trampar hårt nog på bromsen så ABS systemet kan göra sitt ostört.. För det har statistiken sagt..
För säkerhets skull så slår det på varningsblinkersen med.. en trevlig fransk ide som infördes... för slå på egen blinkers är väl inte att tänka på?.*

& airbag det är väll bara en fluga ?
*Nejdå det är det inte, men det är heller inte anledningen till att folk klarar sej på t.ex passagerarsidan.. att inte kyssa ratten det är en sak.. men att nå till instrumentpanelen är långsökt.. *

nä, tack vara den morderna teckniken så kan man i de flästa fall undvika att olyckan händer & om den ändå är frami så ser man till att meniskorna inne & utanför bilen skyddas så gått det går
& det sker till stor del genom den pasiva säkerheten i form av laminerade sidorutei SIPS balkar m.m.

Laminerade sidorutor är inte en ny sak.. och inte en av volvos uppfinningar.. man vinklar det bara lite annorlunda..
Mercedes hade det för att tysta vindbruset.. men vårt räddningsverk gillade dom inte .. och ingen fick ha det utan dispens.. idag är det tillbaka.. men mestadels för att inte explodera då du stödjer en sidogardin mot rutan... Sen naturligtvis igen.. för att tysta vindbruset i kupen.. men nåt nytt? nope.. inte det minsta..
SIPS ja... är det verkligen en ny ide?.. tänk till nu..
Förr var alla bilarna ramburna.. man åkte i karossen uppepå detta.. tog ramen i så förflyttades kraften UNDER bilen.. problemet?.. Ja dom som träffades av ramen avled..på stubinen.. Ramen avvecklades av alla möjliga skäl.. vikt, säkerhet för mötande, med mera.. idag är den tillbaka.. med samma funktion.. på tvären.. i din volvo.. som SIPS.. den för kraften under din stol ut på andra sidan..
Men nytt?.. INTE..ett nytt utförande av en gammal ide.*

dörarna & låsena är konstruerade så att dom ska glida utan på varandra så dom inte fasnar inanför varandra & blir omöjliga att öppna, ja listan kan göras lång. (på sker som inte kollas i tyskarnas krocktester, men är viktiga)

*Konstruktionen på att dörrarna ska haka i varandra och dessutom haka i stolpar med mera för att hålla ihop.. är inte ett dugg ny.. hittas på 70 tal.. nytt är att dörrarna fått så mycket kraft utan stora balkar att dörrarna håller för sammanslagningen..Låsen tja .. kraftigare... ny kostruktion?.. absolut inte.. dock är själva låsdelen alltid en ny konstruktion för stöldskyddet.. men det var ju inte det vi talade om..*

Jag tycker inte att volvo bygger bilar som går ut på att föraren ska sköta kontoren när han åken med i bilen. dom vet därimot att dom inte kan hindra föraren från att prata i telefonen & har då gjort det bästa av sitruationen genom att ha en egen telefon i bilen, som kan manuvreras från ratten.

* Man ska inte sköta sitt kontor i bilen... men volvo säger att man ska ha uppsikten på vägen... vägverket säger att fast monterad handsfree inte gör nån skillnad på uppmärksamheten.. vem ska vi tro på?.. Folk krockar även volvo för dom talat i telefon?.. Men ska jag säga MIN åsikt så ska handsfree vara ett lagkrav.. och den ska vara fast monterad..*

sen när det gäller mjukvarar så förstår jag inte vad dupratar om, det är ju sällan det är fel på mjukvarorna, uppdatreingarna fixar ju bara småsaker, som tilexepel att man kan få TXV ventilen att gurgla mindre om manhöjer motorvarvet lite i en viss sitruation.

*möjligen fungerar volvo så bra.. opel gör det inte .. saab gör det inte.. torkare som inte fungerar, blinkers som får spatt.. stereo som inte fungerar som den ska .. utan snarare som den vill.. ja.. jag kan nog dra upp 20 fel i huvudet.. och åtgärden på dem..allt handlar om programvaran.. då pratar vi belysning, torkare blinkers bara.. sen kan vi ju ta lite om motorn?..
Men på opel kan du läsa vad varje uppdatering gör exakt..vad den förnyar och vad den rättar till (förhoppningsvis).*

det ända undantaget jag känner till är att det var komunikationsproblem mellan bilens nätverk & den Ericsson telefon som minterades in i P2 bilarna, hade man byggt en egen telefon istället för att konvertera en som fans på marknaden så hade det funkat bättre (man lär av misstagen)

tack vare bilarnas avanserade elsystem som finns i dag så har man övervaknings system som talar om att någor är fel innan föraren märker att nåt är fel & man kan lätt ringa in var felet ungefär är, i vissa fall stänger bilen av vissa funktioner som en säkerhetsortgärd.[/quote]

*handen på hjärtat nu.. antingen går du på allt som man säger till dej eller så får du inget veta..?

*Ett program har förutbestämda parametrar..
säger programvaran MAX 10 ohm i en kontakt så larmar den på 11 ohm..
Åtgärden är oxidlösare så är du nere på noll igen..
Efter ett tag så kommer nån snitsare på att man kan lätta på kontaktstycket..och sätta tillbaka det.. så är allt bra..
Efter ytterligare ett tag så släcker man lampan utan åtgärd tar 1500 spänn och säger åt kunden att han är välkommen åter om problemet uppstår igen.. (99% återkommer inte igen..)..
Att en krock kudde deaktiveras för att ett mätfel uppstått är för bagens ägares säkerhet.. systemet kan alltsåinte avgöra om den ska smälla bagen korrekt.. och därmed släcker den ned systemet.. det är ren säkerhetsåtgärd för både ägaren och fabrikanten.. en bag som slagit in nyllet på en bilist är antagligen inte billigt..
Samma med ABS systemet.. man vill inte riskera att bilens system gör att du åker av vägen.. man deaktiverar systemet och troligen har du chansen att åka av vägen på eget bevåg..för då har DU ansvaret..
et spelar ingen roll vad du säger om olika tekniska uppfinningar... dom är HJÄLPMEDEL.. inte nått som ska korrigera dina misstag..
Du får heller inte blanda ihop komforthöjande .. med säkerhetshöjande.. för det är inte samma sak..
Så..
Nej jag är fortfarande inte imponerad eller tillfreds med utvecklingen med oss bilister.. mera hjälp än nånsin.. mera skadade o döda än nånsin.. för att hjälpmedel används FEL..
Har du själv varit ute med den nya bilen och sladdat? kört och sett hur abs systemet jobbar?.. antisladden? osv.. så du vet hur din bil reagerar när det sätter in?..99% har aldrig det..
abs systemet t.ex är ett av dom MINST använda.. för som sagt.. man trampar inte tillräckligt hårt på bromsen för att aktivera det..det var där vår diskussion nästan startade.. bromskraftsförstärkaren gör intåget..
så nu trampas det ännu mindre.. sen mindre.. sen kanske man ändå kan kolla åt ett annat håll och det bromsar ändå?.. är det AKTIV körning?..
som sagt jag är för hjälpmedel.. när slutar det vara hjälpmedel och blir ett surrogat?..*
Användarvisningsbild
av CarMan
Det vart lite långt, ska svara på en del saker, för att korta ner inläggen lite.

Det är itne biltilverkarna som utbildar förarna ! vist är det bästa om alla bilister kunde köra bil & se 360 grader runt sig, men du fins inte detta alternativet så biltilverkarna gör vad dom kan för att hjälpa till.
att dödsfallen inte minskar (enligkt dig) kan ju också bero på att dilismen ökar, kanske konstigt att inte fler dör eler skadas.

Många som krockar skrattar ofta åt den bil som blir mest ihopptryckt & tycker att den andra är enbätre bil, det är fel. den bilen som skrunklas ihopp mest har tagit upp mest rörelse energi & dom i den bilen har fått minst belastning på sina kroppar.

ecc ser till att hålla en behaglig körarmiljö så du kan konsentrera dig på bilkörningen, dom du har tok hett i bilen en varm sommardag så är du en mycket sämre förare.

vist får man lite längre broms sträcka på just grus om man har ABS mor om man bromsar med låsta hjul, men det kan man ta då man under hela sitruationen har en bil som går att styra någulunda. iden med abs är inte att minska broms sträckan utan att ha kontroll på bilen (hur många vägar är grusvägar?)

håller meddig om att pas bagen är aningen onädig i de flästa fall, man Sipsbagarna är bra.

tror inte vi pratar om sama sak nr vi pratar dörrar, gamla bilar har inte det extra vecket i framkant på bakdörren som gör att bakdörren glider in innan för framdören, om dom kommer tvärtom går det inte att få upp framdörren ens med våld.

vist krockr folk även när dom pratar i handsfree, men det är mindre risk att krocka om amn bara behöver flytta höger tumme en bit för att svara än om man ska gräva efter en telefon i fickan, sen vad fork gör under telfonsamtalet är svårt att påverka.

hur dåligt saabs & opels mjukvaror funkar vet jag inte då jag inte arbetar med dessa, men vilvos mjukvaror funkar bra, dom har ju haft mjukvaro baserade bilar lite längre än dom andra.

den sista grejen fatta jag inte, volvo har sällan problem med falsklarmningar pågrund av "glappkontakt" (därimot finns det en del på renault, men det får vi ta på ett annan forum)
av *pettson*
CarMan skrev:Det vart lite långt, ska svara på en del saker, för att korta ner inläggen lite.

Det är itne biltilverkarna som utbildar förarna ! vist är det bästa om alla bilister kunde köra bil & se 360 grader runt sig, men du fins inte detta alternativet så biltilverkarna gör vad dom kan för att hjälpa till.
att dödsfallen inte minskar (enligkt dig) kan ju också bero på att dilismen ökar, kanske konstigt att inte fler dör eler skadas.

*jag passar på att hålla ned lite med.. :wink:
Du kan ha rätt,, men vad säger volvo om du frågar? antagligen som ford? saab osv.. att det är deras tekniska lösningar som är svaret.. men är det verkligen så?*

Många som krockar skrattar ofta åt den bil som blir mest ihopptryckt & tycker att den andra är enbätre bil, det är fel. den bilen som skrunklas ihopp mest har tagit upp mest rörelse energi & dom i den bilen har fått minst belastning på sina kroppar.

*ja jo,, jag håller med totalt men jämförelsen var för att påvisa att det handlade inte om teknik som fanns I bilen.. utan bilens konstruktion som sådan.. en bil som är säker i en situation kan vara mycket osäker i en annan.. den perfekta konstruktionen finns inte ..*
ecc ser till att hålla en behaglig körarmiljö så du kan konsentrera dig på bilkörningen, dom du har tok hett i bilen en varm sommardag så är du en mycket sämre förare.

*Javisst gör den det.. men det gör även en fläkt eller en vanlig AC.. Ecc är och förblir en komfortsak..inte en säkerhets sak..*
vist får man lite längre broms sträcka på just grus om man har ABS mor om man bromsar med låsta hjul, men det kan man ta då man under hela sitruationen har en bil som går att styra någulunda. iden med abs är inte att minska broms sträckan utan att ha kontroll på bilen (hur många vägar är grusvägar?)

*jepp nyckelordet är KONTROLL PÅ BILEN... har DU kontrollen.. när bilens system sköter bilen mera än du?..*
håller meddig om att pas bagen är aningen onädig i de flästa fall, man Sipsbagarna är bra.

*Ja mycket bra till och med..*
tror inte vi pratar om sama sak nr vi pratar dörrar, gamla bilar har inte det extra vecket i framkant på bakdörren som gör att bakdörren glider in innan för framdören, om dom kommer tvärtom går det inte att få upp framdörren ens med våld.

*Jodå vi pratar samma sak.. men man löste detta med en balk som tvingade dörren att stanna.. rakt framifrån var detta kalas.. 5 grader från sidan var detta förödande. Där är dagens konstruktioner kalas..*
vist krockr folk även när dom pratar i handsfree, men det är mindre risk att krocka om amn bara behöver flytta höger tumme en bit för att svara än om man ska gräva efter en telefon i fickan, sen vad fork gör under telfonsamtalet är svårt att påverka.

* Det var inte så mycket som jag trodde.. det är nåt vägverket överraskande presenterade.. att det var lika säkert/osäkert..
jag för min del klarar att föra min hand 20 cm.. men jag skulle ALDRIG förlåta en som fibblat med telefonen och krockat med mej.. om han inte hade handsfree..*

hur dåligt saabs & opels mjukvaror funkar vet jag inte då jag inte arbetar med dessa, men vilvos mjukvaror funkar bra, dom har ju haft mjukvaro baserade bilar lite längre än dom andra.

*jodå.. det är möjligt att det fungerar kanon i volvo.. men alla kör inte volvo.. och alla delar vi väg eller?..om inte du krockar med en annan så kan ändå en annan krocka med dej? *
den sista grejen fatta jag inte, volvo har sällan problem med falsklarmningar pågrund av "glappkontakt" (därimot finns det en del på renault, men det får vi ta på ett annan forum)
*Det handlade inte om falsklarm.. det var ett exempel. .det handlar om hur en kod sätts.. som sen negligeras och slutar med att man släcker koderna för att se om dom återkommer... gör dom inte detta så blir det inte nån åtgärd.. men man släcker inte koderna gratis..och blir det åtgärd så.. inte sker det gratis....*
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:Det vart lite långt, ska svara på en del saker, för att korta ner inläggen lite.

*jag passar på att hålla ned lite med.. :wink:
Du kan ha rätt,, men vad säger volvo om du frågar? antagligen som ford? saab osv.. att det är deras tekniska lösningar som är svaret.. men är det verkligen så?*

*ja jo,, jag håller med totalt men jämförelsen var för att påvisa att det handlade inte om teknik som fanns I bilen.. utan bilens konstruktion som sådan.. en bil som är säker i en situation kan vara mycket osäker i en annan.. den perfekta konstruktionen finns inte ..*

*Javisst gör den det.. men det gör även en fläkt eller en vanlig AC.. Ecc är och förblir en komfortsak..inte en säkerhets sak..*

*jepp nyckelordet är KONTROLL PÅ BILEN... har DU kontrollen.. när bilens system sköter bilen mera än du?..*

*Ja mycket bra till och med..*

*Jodå vi pratar samma sak.. men man löste detta med en balk som tvingade dörren att stanna.. rakt framifrån var detta kalas.. 5 grader från sidan var detta förödande. Där är dagens konstruktioner kalas..*

* Det var inte så mycket som jag trodde.. det är nåt vägverket överraskande presenterade.. att det var lika säkert/osäkert..
jag för min del klarar att föra min hand 20 cm.. men jag skulle ALDRIG förlåta en som fibblat med telefonen och krockat med mej.. om han inte hade handsfree..*

*jodå.. det är möjligt att det fungerar kanon i volvo.. men alla kör inte volvo.. och alla delar vi väg eller?..om inte du krockar med en annan så kan ändå en annan krocka med dej? *
*Det handlade inte om falsklarm.. det var ett exempel. .det handlar om hur en kod sätts.. som sen negligeras och slutar med att man släcker koderna för att se om dom återkommer... gör dom inte detta så blir det inte nån åtgärd.. men man släcker inte koderna gratis..och blir det åtgärd så.. inte sker det gratis....*
ok, du tycker det är bättre att bom inte har felkoder & man får mäta i timmar på en bil istället? förstår inte vad som är så konstigt med att man har felkoder för att hjälpa till att ringa in ett fel.
(även här kan man inte ersätta mäniskan & dens kunskaper) i verkligheten fungerar det inte som i lodsasväden, man kan inte fråga datorn vad som är fel & sen laga det.
tur att vi har dessa morderna bilar som är vaäprogramerade & hjälper till i felsökningen, annat är det med 80-tals bilar som inte har så avanserad felkosd hjälp som idag, där fick kunderna akseptera vissa fel, för man kunde inte hita dom.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag förstår inte hallar hur du kan vara så förvånad över att nån vill ha batalt för vad dom gör, vill du jobba gratis?

om bilia tilexempen felsöker på din bil så är det klart att dom vill ha betalt för jobbet, det är ju inte deras fel om volvo gjort fel.
av *pettson*
*
ok, du tycker det är bättre att bom inte har felkoder & man får mäta i timmar på en bil istället? förstår inte vad som är så konstigt med att man har felkoder för att hjälpa till att ringa in ett fel.
(även här kan man inte ersätta mäniskan & dens kunskaper) i verkligheten fungerar det inte som i lodsasväden, man kan inte fråga datorn vad som är fel & sen laga det.
tur att vi har dessa morderna bilar som är vaäprogramerade & hjälper till i felsökningen, annat är det med 80-tals bilar som inte har så avanserad felkosd hjälp som idag, där fick kunderna akseptera vissa fel, för man kunde inte hita dom.*

*Berätta om EN 80 tals bil som inte retts ut? för varje ska jag berätta om 5 avancerade 90 och 2000 tals bilar..som inte retts ut trots sina diagnos system..
Nu vet jag inte dom du levt i en låtsas värld?
Jag gör det inte mej veterligen?
Många behandlar datorn som dess svar vore ett budord.. men det är som du säger.. en RIKTLINJE eller ett förslag på vad som kan felas.. eller ibland på annat i samma mätlinje som felas..
Det var inte bättre att mäta i timmar..?.. Men å andra sidan om en bil går lite ojämnt?.. och inte satt en felkod.. kan du som mekaniker då läsa lite i dom rullande värdena i realtid under gång och avgöra vad som kan vara problemet? Utan mera hjälp från kollegor och datan i övrigt?..
kan du kika på spridartider och tänka om dom är rimliga? eller för den delen tändpunkter? svaren från knacksensorerna?.. för att ta reda på i vilken ände du ska börja leta?..
Kan du det.. då erkänner jag dej rakt av som motorkunnig och intresserad. kan du det inte.? då ser jag dej dom en agreggatbytare.. inte mekaniker i mina ögon.. (inget personligt utan så är min syn på det hela..)
Jag tillhör kategorin som jag just nämde som mekaniker..jag förväntar mej att mina kollegor ska var minst lika duktiga om inte duktigare då dom antagligen har ännu mera erfarenhets år..*
Reder du inte ut en 80 tals bil som dessutom saknar diverse datasystem så har du definitivt börjat i fel ände av en mekanikerkarriär.. :wink:
Först el.. sen data.. sen kombinerat el och data.. saknar du en bit så saknar du allt sammanhang..det är det som gör logiken i en felsökning.. med.. eller utan dator.
Skobes har en policy.. man tänker inte själv som mekaniker.. man vänder sej till helpdesk i göteborg.. DOM får luska ut felet och du lagar..
frågan är.. har du.. eller dom då löst problemet? vem kan bilen du jobbar med ? Du eller dom?.. det borde vara du.. men det är dom.. tyvärr igen..och det är en allt stigande trend..eftersom inte nån vill betala felsökningstiden..naturligtvis varken verkstad, kund eller volvo..

Felet är idag att släcka en kod som larmat är en baggis.. 99% leder inte till nån vidare undersökning.. men kunden betalar för just... en undersökning.. *
av *pettson*
CarMan skrev:jag förstår inte hallar hur du kan vara så förvånad över att nån vill ha batalt för vad dom gör, vill du jobba gratis?

om bilia tilexempen felsöker på din bil så är det klart att dom vill ha betalt för jobbet, det är ju inte deras fel om volvo gjort fel.
*Jepp du sa nyckelordet dom vill ha betalt för att felsöka min bil..
att läsa ut en felkod.. och släcka den o be mej återkomma är långt ifrån en felsökning.. eller hur..? så möts 99% av kunderna.. men summan som ska betalas är relativt konstant..
Och ja.. jag jobbar faktiskt gratis om jag går ut och nollar en kod.. jag har inte mage att ta 1500 spänn för mellan 10 och 15 minuter..
Kanske är jag dum i huvudet,, men det beslutet står jag verkligen villkorslöst för..
Men nu känner jag att detta spårat ur?.. tråden handlade om säkerhet?.. om jag inte minns galet?.. :wink: *
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:jag förstår inte hallar hur du kan vara så förvånad över att nån vill ha batalt för vad dom gör, vill du jobba gratis?

*Jepp du sa nyckelordet dom vill ha betalt för att felsöka min bil..
att läsa ut en felkod.. och släcka den o be mej återkomma är långt ifrån en felsökning.. eller hur..? så möts 99% av kunderna.. men summan som ska betalas är relativt konstant..
Och ja.. jag jobbar faktiskt gratis om jag går ut och nollar en kod.. jag har inte mage att ta 1500 spänn för mellan 10 och 15 minuter..
Kanske är jag dum i huvudet,, men det beslutet står jag verkligen villkorslöst för..
Men nu känner jag att detta spårat ur?.. tråden handlade om säkerhet?.. om jag inte minns galet?.. :wink: *
jag måste svara även om tråden spårat ur.
om man tar 1500:- för att släcka en felkod så är men extremt dut, förslagsvis åk till annan volvoverksta.
även om det tar kort tid att släcka en felkod så måsta abonemagn & felsökningsverktyg samt underhåll på dessa betalas, annars går verkstan i kk
om du jobbar gratis på firmans bekostnad så får en annan kund betale det på ett ellar annat sätt.

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]