- mån 15 aug 2005, 18:42
#13675
jag samanfatter dut tal lite kort.
-Det var bättre för...
*det var väldigt kort.. men ändå totalt felaktigt.. det var inte bättre förr.. men vi har heller inte fått det så mycket bättre bland dödsfall och skador som du vill påskina.. 90% står inte ens tekniken för.. det är skillnad att bli påkörd av en volvo 240 eller en ny V70 till och med i 30km/h.. det är även skillnad att krocka bägge i en stolpe... 240n kan fortsätta sin resa.. v70n är skrot i fronten.. bägge har skyddat.. 240n dom därinne.. brutalt.. hårt..
V70n har skyddat både stolpen och dom därinne..
Men var det så stor teknisk landvinning?..*
jag tycker att du är trångsynt o drar allt över samma kant.
volvo jobar presis tvärtimot vad du säger, dom försöker att förebygga så att olyckan aldrig inträffar.
*olyckan kommer alltid att inträffa..sålänge ingen ansvarar för färden..*v
ad är det för fel med att ha STC eller DSCT på bilen?
*det är inte fel.. men det är inte nåt substitut för att ersätta dina kunskaper och åtaganden... dom ska HJÄLPA DEJ i en kritisk situation som du helst inte upptäckt ännu.. har du upptäckt den så är det troligen försent även för bilens teknik att rädda din dag.. dock med undantag..*
varför ska man inte ha ECC
*ja säg det?.. är det en säkerhets sak för dej?..*
är elsaker så som ABS & broms hjälp bara skit?
*rätt använda nej.. fel använda ja.. när kommer ett ABS system som inte aktiveras på grusväg?..för du vet att det förlänger din bromssträcka avsevärt jämfört med utan ABS?
I ABS systemets barndom så har just det skördat liv och invalidiserat människor som direkt trodde på att ABS var livet.. nu kan inget hända..
Kul att höra en sån diskussion med dom anhöriga?..
ABS idag är säkrare än nånsin,, men den kommer aldrig att ersätta t.ex sänkt fart. en ordentligt körlektion på snö och is med din nya bil?..Den är ett komplement..
ABS hade man elmotorer till i början bland annat på audi.. nån glömde att det är kol i en motor.. dom tog slut.. motorn startade inte när du tryckte på pedalen.. (istället för vacuumförstärkaren idag..) det var bromslöst och ganska hopplöst..?..Sen införde opel ABS på en axel... ABS på framhjulen.. dom låste inte.. men se det gjorde bakaxeln då... massor åkte av vägen.. den var ännu inte klar för vägen.. egentligen..
Nu infördes ABS på två axlar.. men med en fast frekvens som bromsarna högg med.. nu åkte dom flesta av vägen.. även då de var torrt..
SEN kom det som dagens system bygger på... idag åker folk fortfarande av vägen.. dom tror dom är odödliga i snösträngarna med ett stabliliserings system..
Men allt är ett komplement... inte ett hjälpmedel för att öka farten..
Bromshjälp..? Ja det är skit .. enligt mej.. en bromskraftsförstärkare som slår i om pedalen trycks ned enligt vad som programmerats som panik.. Eftersom panikslagna människor inte trampar hårt nog på bromsen så ABS systemet kan göra sitt ostört.. För det har statistiken sagt..
För säkerhets skull så slår det på varningsblinkersen med.. en trevlig fransk ide som infördes... för slå på egen blinkers är väl inte att tänka på?.*
& airbag det är väll bara en fluga ?
*Nejdå det är det inte, men det är heller inte anledningen till att folk klarar sej på t.ex passagerarsidan.. att inte kyssa ratten det är en sak.. men att nå till instrumentpanelen är långsökt.. *
nä, tack vara den morderna teckniken så kan man i de flästa fall undvika att olyckan händer & om den ändå är frami så ser man till att meniskorna inne & utanför bilen skyddas så gått det går
& det sker till stor del genom den pasiva säkerheten i form av laminerade sidorutei SIPS balkar m.m.
Laminerade sidorutor är inte en ny sak.. och inte en av volvos uppfinningar.. man vinklar det bara lite annorlunda..
Mercedes hade det för att tysta vindbruset.. men vårt räddningsverk gillade dom inte .. och ingen fick ha det utan dispens.. idag är det tillbaka.. men mestadels för att inte explodera då du stödjer en sidogardin mot rutan... Sen naturligtvis igen.. för att tysta vindbruset i kupen.. men nåt nytt? nope.. inte det minsta..
SIPS ja... är det verkligen en ny ide?.. tänk till nu..
Förr var alla bilarna ramburna.. man åkte i karossen uppepå detta.. tog ramen i så förflyttades kraften UNDER bilen.. problemet?.. Ja dom som träffades av ramen avled..på stubinen.. Ramen avvecklades av alla möjliga skäl.. vikt, säkerhet för mötande, med mera.. idag är den tillbaka.. med samma funktion.. på tvären.. i din volvo.. som SIPS.. den för kraften under din stol ut på andra sidan..
Men nytt?.. INTE..ett nytt utförande av en gammal ide.*
dörarna & låsena är konstruerade så att dom ska glida utan på varandra så dom inte fasnar inanför varandra & blir omöjliga att öppna, ja listan kan göras lång. (på sker som inte kollas i tyskarnas krocktester, men är viktiga)
*Konstruktionen på att dörrarna ska haka i varandra och dessutom haka i stolpar med mera för att hålla ihop.. är inte ett dugg ny.. hittas på 70 tal.. nytt är att dörrarna fått så mycket kraft utan stora balkar att dörrarna håller för sammanslagningen..Låsen tja .. kraftigare... ny kostruktion?.. absolut inte.. dock är själva låsdelen alltid en ny konstruktion för stöldskyddet.. men det var ju inte det vi talade om..*
Jag tycker inte att volvo bygger bilar som går ut på att föraren ska sköta kontoren när han åken med i bilen. dom vet därimot att dom inte kan hindra föraren från att prata i telefonen & har då gjort det bästa av sitruationen genom att ha en egen telefon i bilen, som kan manuvreras från ratten.
* Man ska inte sköta sitt kontor i bilen... men volvo säger att man ska ha uppsikten på vägen... vägverket säger att fast monterad handsfree inte gör nån skillnad på uppmärksamheten.. vem ska vi tro på?.. Folk krockar även volvo för dom talat i telefon?.. Men ska jag säga MIN åsikt så ska handsfree vara ett lagkrav.. och den ska vara fast monterad..*
sen när det gäller mjukvarar så förstår jag inte vad dupratar om, det är ju sällan det är fel på mjukvarorna, uppdatreingarna fixar ju bara småsaker, som tilexepel att man kan få TXV ventilen att gurgla mindre om manhöjer motorvarvet lite i en viss sitruation.
*möjligen fungerar volvo så bra.. opel gör det inte .. saab gör det inte.. torkare som inte fungerar, blinkers som får spatt.. stereo som inte fungerar som den ska .. utan snarare som den vill.. ja.. jag kan nog dra upp 20 fel i huvudet.. och åtgärden på dem..allt handlar om programvaran.. då pratar vi belysning, torkare blinkers bara.. sen kan vi ju ta lite om motorn?..
Men på opel kan du läsa vad varje uppdatering gör exakt..vad den förnyar och vad den rättar till (förhoppningsvis).*
det ända undantaget jag känner till är att det var komunikationsproblem mellan bilens nätverk & den Ericsson telefon som minterades in i P2 bilarna, hade man byggt en egen telefon istället för att konvertera en som fans på marknaden så hade det funkat bättre (man lär av misstagen)
tack vare bilarnas avanserade elsystem som finns i dag så har man övervaknings system som talar om att någor är fel innan föraren märker att nåt är fel & man kan lätt ringa in var felet ungefär är, i vissa fall stänger bilen av vissa funktioner som en säkerhetsortgärd.[/quote]
*handen på hjärtat nu.. antingen går du på allt som man säger till dej eller så får du inget veta..?
*Ett program har förutbestämda parametrar..
säger programvaran MAX 10 ohm i en kontakt så larmar den på 11 ohm..
Åtgärden är oxidlösare så är du nere på noll igen..
Efter ett tag så kommer nån snitsare på att man kan lätta på kontaktstycket..och sätta tillbaka det.. så är allt bra..
Efter ytterligare ett tag så släcker man lampan utan åtgärd tar 1500 spänn och säger åt kunden att han är välkommen åter om problemet uppstår igen.. (99% återkommer inte igen..)..
Att en krock kudde deaktiveras för att ett mätfel uppstått är för bagens ägares säkerhet.. systemet kan alltsåinte avgöra om den ska smälla bagen korrekt.. och därmed släcker den ned systemet.. det är ren säkerhetsåtgärd för både ägaren och fabrikanten.. en bag som slagit in nyllet på en bilist är antagligen inte billigt..
Samma med ABS systemet.. man vill inte riskera att bilens system gör att du åker av vägen.. man deaktiverar systemet och troligen har du chansen att åka av vägen på eget bevåg..för då har DU ansvaret..
et spelar ingen roll vad du säger om olika tekniska uppfinningar... dom är HJÄLPMEDEL.. inte nått som ska korrigera dina misstag..
Du får heller inte blanda ihop komforthöjande .. med säkerhetshöjande.. för det är inte samma sak..
Så..
Nej jag är fortfarande inte imponerad eller tillfreds med utvecklingen med oss bilister.. mera hjälp än nånsin.. mera skadade o döda än nånsin.. för att hjälpmedel används FEL..
Har du själv varit ute med den nya bilen och sladdat? kört och sett hur abs systemet jobbar?.. antisladden? osv.. så du vet hur din bil reagerar när det sätter in?..99% har aldrig det..
abs systemet t.ex är ett av dom MINST använda.. för som sagt.. man trampar inte tillräckligt hårt på bromsen för att aktivera det..det var där vår diskussion nästan startade.. bromskraftsförstärkaren gör intåget..
så nu trampas det ännu mindre.. sen mindre.. sen kanske man ändå kan kolla åt ett annat håll och det bromsar ändå?.. är det AKTIV körning?..
som sagt jag är för hjälpmedel.. när slutar det vara hjälpmedel och blir ett surrogat?..*