Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är precis ny här på forumt, kan inte så mycket men läser igenom era inlägg och försöker lära mig.

Har köpt en v40 2,0 turbo -98, alltså en fas 1. Jag skulle vilja ha lite fler kusar och framför allt lite mer vridmoment vid körning. :twisted: Funderade ett tag på att eventuellt chippa upp den, men har också funderat på att byta till en t4-motor. är det möjligt att bara skifta motorn utan att behöva göra fler åtgärder? turbon som sitter i både 2-liters versionen och 1,9 t4, är den densamma?

Kan tänka mig att växellådan och allt övrigt borde vara likadant, fast jag behöver nog byta styrenheten för att denna ska passa till min ev. nya motor. Kan detta stämma? har hört att det inte är helt omöjligt att byta motor iaf, och än sålänge är jag inte för gammal för att lära mig! :lol: tacksam för svar, har inte hittat denna tråden inne på forumet tidigare men alla tips är jag glad för!
Användarvisningsbild
av Nexus
2,0T är en lätttryckare och T4 en fullturbo. Motor byte blir nog tvär stopp vid besiktningen.
Användarvisningsbild
av Plastmuggen
tack för så snabbt svar, jag har hela tiden fått för mig att det är en fullturbo jag har. måste nog kolla upp det ännu mer då men står iaf turbo i pappren. tusen tack för svaret, får söka vidare, på något sätt ska det i lite mer kräm. :D
Användarvisningsbild
av Plastmuggen
tack för båda svaren, sitter på autotech och kollar lite, ska in på den andra tråden ni har här också. :) snabbare svar än så här går nog inte att få.

finns det möjlighet att då sätta in en t4-turbo istället, verkar ju vara en möjlighet efter vad jag ser här. annars blir det att bara införskaffa något chip som drar upp den lite mer, något besviken nu. har trott jag haft en fullturbo.. :(
Användarvisningsbild
av Nexus
något besviken nu. har trott jag haft en fullturbo.. :(
[/quote]

Sanningen är jobbig ibland :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Plastmuggen
det lät intressant, :D en annan turbo borde jag kunna sätta dit och sen återstår programvaran. får nog ta det som ett intressant projekt i vinter, trots att jag aldrig gjort något så stort ingrepp.

kanske väntar med 3" sålänge och bibehåller det jag har, rädd att jag måste byta koppling annars, även om det säkert är att rekommendera. nu sover jag gott, och har en hel del att tänka på under min arbetsdag imorgon. ska söka efter en fin turbo nu, fullturbo. :D framför allt fortsätta läsa vad ni skriver här och försöka ro den här skutan iland!

tack!
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]