PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1380608
i vilket läge ska motorn stå i när man ska ta loss topplocket?
Har inga styrpinnar när det ska återmonteras så något bra alt. vid montering?
Moment på pinnbultarna till insug/avgas ?
av Amarace
#1380640
Har ingen betydelse hur motorn står egentligen.
När du monterar så lägger du det försiktigt på plats, sätt i två toppbultar (varsitt hörn) och lyft det lätt och släpp dit igen. (Främst för att det ska bli rätt mott vattenpumpstätningarna)
Pinnbultar o muttrar dear du lagomt med handkraft, aldrig deagit dom med moment. Finns säkert moment på dom, men kan dom inte i huvudet,
av anteb
#1380881
Amarace skrev: tis 19 maj 2020, 11:19 Har ingen betydelse hur motorn står egentligen.
När du monterar så lägger du det försiktigt på plats, sätt i två toppbultar (varsitt hörn) och lyft det lätt och släpp dit igen. (Främst för att det ska bli rätt mott vattenpumpstätningarna)
Pinnbultar o muttrar dear du lagomt med handkraft, aldrig deagit dom med moment. Finns säkert moment på dom, men kan dom inte i huvudet,
Har fått bort toppen nu , har vatten pumpen lös med ska sätta tillbaks den före toppen?
Det långa röre från pumpen som går längsmed blocket bak till slangarna tillv-paketet sitter ett löst klammer på röret som jag inte vet vart det varit fäst någon som har någon aning
av Amarace
#1380905
Sätt dit pumpen först, lättare att få det tätt då. Klammret ska sitta på grenrörspinnbulten längst mot torpedväggen.
av anteb
#1381220
Amarace skrev: ons 20 maj 2020, 22:42 Sätt dit pumpen först, lättare att få det tätt då. Klammret ska sitta på grenrörspinnbulten längst mot torpedväggen.
Hur ställer man ventilspelet b20a ? Han man ställe spellegend på två cylindrar samtidigt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1381258
anteb skrev:Hur ställer man ventilspelet b20a ? Han man ställe spellegend på två cylindrar samtidigt?
Det normala är att man kollar en cylinder i taget, men har man en standard kamaxel (A, B, C, D, K och någon till) så vrider man motorn till 0 på remskivan och kan då justera ventil nr 1, 2, 3, 5. Eller 4, 6, 7, 8 beroende på om cylinder 1 eller 4 är i tändläge
av anteb
#1382034
Om man ställer varje cylinder för sig , vart " börjar" man ?
Har 10 på båda sidor om 0 markeringen på remskivan hur tänkte man då?
Är det märket på kamdrevskåpan som man ska vrida skivan mot?
av Amarace
#1382058
Enklast för att ställa är att när ettans cylinders ventiler "vippar" (skiftar mellan in och ut) så ställer man fyrans cylinders ventiler, den är då i tändläge. När sedan trean vippar ställer man tvåan, och när fyran vippar ställer man ettan och när tvåan vippar ställer man trean.
Du ställer alltså för varje cylinder som är i tändläge.
av anteb
#1382587
Amarace skrev: ons 27 maj 2020, 01:49 Enklast för att ställa är att när ettans cylinders ventiler "vippar" (skiftar mellan in och ut) så ställer man fyrans cylinders ventiler, den är då i tändläge. När sedan trean vippar ställer man tvåan, och när fyran vippar ställer man ettan och när tvåan vippar ställer man trean.
Du ställer alltså för varje cylinder som är i tändläge.
Måste toppen dras direkt efter sen varkörts eller spelar det ingen roll om dem får kallna innan dragning?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1382612
När jag höll på med dessa motorer "professionellt" så var det 50 - 100 mils körning sedan dra det det kallt, och justera ventilerna igen

Ok, inte kolen som är slut bara då? […]

740 med original turbo motor fanns bara med M46 (4[…]

Min Volvo 245 Turbo 1982

Biltema helsyntet lär väl vara mycket b&[…]

Extra batteriladdare?

Köp en Ctek-laddare typ XMS5.0 och montera i[…]