igmab skrev:Amarace skrev:Det är ju lite skillnad, dom går ju i princip bara på fullvarv och då har låg och mellanregistret inte lika stor betydelse. En avvägningsfråga helt enkelt. Men en gatbil vill man ju kunna använda i hela registret, inte att den ska hoppa fram på lågvarv. Allt handlar ju om förutsättningar o egenskaperna man vill ha.
Mellanregistret (och att ha ett brett register) skulle jag vilja påstå är det viktigaste i rallycross.
Dessa motorer drar bra från låga varv och har dessutom ett brett register (naturligtvis beroende på vem som byggt maskinen och vad det är för setup). Körde en senast idag... förlåt igår. 3-liters Volvo-EVO med förgasare. 900rpm på tomgång och bara att åka iväg som en vanlig bil. 320hk i SF901.
/Martin
ja jag hade ju ingen aning om att trådskaparen hade en evotopp/motor som är utvecklad för förgasare? För du vet att evotoppar för förgasare och för insprut har olika ventiler och olika portning? Och FRAMFÖRALLT olika KAMAXLAR. Precis som du säger, det är olika setup. Det är inte att jämföra..
Att bilen är körbar finns det en jätteförklaring på i övrigt... bilen är idag på 3 liter som du säger.. Där hittar du vridet.. Hade bilen insprut så hade du den effekten/ momentet ändå redan på 2,5 liter. Men det är då en annan tävlingsklass.
Skälet till att många idag ändå hänger på förgasare i både rally och i racing är dels vilken klass du faktiskt har RÅD att hänga kvar i. Och vilka kunskaper du har tillgång till när det strular?
Ett prisexempel är ju 2xweber 45= ca 9000kr i förpackning.. Sen ska dom bestyckas och köras i landsväg med din motor/bil det är ytterligare 4-8000kr eftersom det görs relativt snabbt. Men bilen måste bestyckas om ifall det regnar eller är solsken, eller om det är olika höjder man kör på.
Ett insprut varierar i pris från 16000kr för gör det självaren (utan spridare/ givare) spridare ca 1000kr/st för proffsmaterial. Tillkommer gör massmätare( eller mapsensor) samt dom givare du söker för just din setup. Det gör 20000kr (med 4 spridare) plus ytterligare material (givarna), och då ska vi börja löda kabelpiskor med mera. Nu ska vi hitta någon som kan mappa sprutet, det tar runt en dag och kostar runt 10-15k professionellt beroende på vem och vilket sprut.
Nu har vi en extremt bra fungerande bil men VEM ska vi nu anlita för att serva sprutet när det strular? För det händer ibland. Då måste vi köpa in kompetens utifrån eftersom väldigt många är rädda för felsökning och data. Inte heller är många bra på fordons el.
Ska vi nu ha nytta av vårt fina sprut så ska vi självklart analysera loggar. Det kräver ju i sin tur nåt som just sköter loggningen av både sprutet och annat som kan vara bra att ha.. osv..
Ser ni en trend till att det börjar kosta pengar?.. Det är extremt bra men kostar extremt med pengar om man inte kan sköta/ bygga själv.
Det gör att förgasarna lever kvar. Det finns ingen förgasare som nånsin kan klå eller på nåt sätt överhuvudtaget jämföras med insprutning i exakthet, respons eller vad man nu önskar.