PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Johanna109 skrev:
Perra83 skrev: tor 14 maj 2020, 09:47 Koppla så den tar bensinen via slang från en dunk istället.
Det sitter en handpump vid förgasaren fungerar den som den ska? Bensin i glaskoppen?
Kan inte se nån pump men det finns bensin i koppen.
Det sitter ett "handtag" under bensinpumpen. Om du känner med handen under pumpen så känner du den. Fattas det bensin i förgasaren känns det trögt att "pumpa, är förgasaren full "känns" det i handtaget. Då går det lätt
Har motorn gått några sekunder är oljan förbrukad. Då får du "pumpa i" ny olja, och se till att det finns bensin framme, så den inte stannar av bensinbrist.
lennarte skrev: tor 14 maj 2020, 19:21
Johanna109 skrev:
Perra83 skrev: tor 14 maj 2020, 09:47 Koppla så den tar bensinen via slang från en dunk istället.
Det sitter en handpump vid förgasaren fungerar den som den ska? Bensin i glaskoppen?
Kan inte se nån pump men det finns bensin i koppen.
Det sitter ett "handtag" under bensinpumpen. Om du känner med handen under pumpen så känner du den. Fattas det bensin i förgasaren känns det trögt att "pumpa, är förgasaren full "känns" det i handtaget. Då går det lätt
Har motorn gått några sekunder är oljan förbrukad. Då får du "pumpa i" ny olja, och se till att det finns bensin framme, så den inte stannar av bensinbrist.
Tycker att handtaget går hyffsat lätt
lennarte skrev: tor 14 maj 2020, 10:19 Pumpa in lite motorolja i cylindrarna och häll en "skvätt" bensin direkt i förgasaren och ha ett 12V batteri med startkablar till 6V batteriet och "dutta" med 12V precis under tiden startmotorn går. Inte före eller efter utan bara precis under tiden. Detta brukar skrämma igång vad som helst.
Vi brukade göra så på vintrarna (-60 och - 70-talet med (redan då) gamla entreprenad maskiner. Dom hade 12V så vi fick ha med oss 2 st 12V batterier så vi kunde "ge dom" 24V :-o :x :x när det var närmare - 20° hade vi med gasolbrännare så vi kunde värma oljetråget.
Har du inte gjort det så tappa ur den gamla olja och fyll på ny, öppna pluggen och låt det droppa över natten. Glöm inte att tömma och fylla på i oljefiltret också. Det sitter i motorrummet och tar tid att fylla. Gammal olja kan vara väldigt seeeg. Köp den billigaste du hittar, den håller ändå en kvalitet som är "skyhögt" högre än vad motorn "kräver
Vet du ungefär vad volymen är på filtret? Har snart hällt på 7dl, ska den ta så mycket?
lennarte skrev: tor 14 maj 2020, 15:14
gubbstrutt skrev: tor 14 maj 2020, 10:30 Litet tillägg skadar inte med ett nytt oljefilter det kan bli rätt äckligt i det av gammal olja.
Jag skrev inte byte av en anledning, oljefiltret på denna motorgeneration är inte kopplade som moderna motorer. Det är kopplat parallellt (inte i serie) så det kommer inte att cirkulera någon olja alls genom filtret. Det är samma på ED motorerna och C motorerna i T-serien av bensin och fotogen traktorer. När filtret börjar bli smutsigt så stryps cirkulationen genom filtret mer och mer. På modernare motorer (B16) fins en övertrycks ventil, innan den öppnar tvingas all olja genom filtret. På tidigare motorer (typ min Opel Rekord -59) fans inget oljefilter. Däremot var oljeavtappningen i det närmaste dubbellt så stor som Volvos så man kundr med ett finger skrapa ur det som samlades längst ner i tråget. Denna motor härstammade från Chevrolets berömda raka sexa som i olika versionener tillverkades mellan 1929 och 2001. Dock med oljefilter dom sista 50 åren. Tror oljefilter kom 1960 på Opelmotorn, köpte en beg. 1700 cc motor (från en -61-a) till min Opel och där var modernt oljefilter på den.
Ursäkta men förstår inte riktigt, varför ska jag inte byta oljefiltret?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Tänk på att den motorn ska ha blyad bensin egentligen så du bör ha i blyersättning i bensinen. Finns på välsorterade mackar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Det rinner ner i tråget. Jag brukade fylla det innan jag startade motorn efter renovering.
Den sista gången jag renoverade en B4B motor var just en -53 års modell. Den hade varit Maronröd men ägaren hade lackerat om den redan på -50-talet ti en brun färg. Han kom till oss med startsvårigheter och svag motor. Det visade sig att motorn hade i princip 0 kg i kompression på alla fyra cylindrarna. Jag bytte en kolv, kolvringar på övriga, vevlager och alla fyra avgasventilerna. När jag skulle starta upp den efter renoveringen hade jag pumpat fram bensin med handpumpen och pumpat in bensin med accelerationpumpen i förgasaren. Presis när jag skulle starta den kom ägaren (en äldre herre i 80-års åldern), så han fick äran att vrida på nycklen. Motorn startade innan den gått runt 2 varv. Han blev sååå glad. En tid efter kom han tillbaka för efterdragning och oljebyte och då berättade han att han kört uppför Hallandsåsen på 3-ans växel........ han hade dom senaste åren behövt växla ner till tvåan för att den skulle orka upp. Detta var omkring 1980 och både gubben och bilen är nog borta nu.
Jag har alltid fyllt oljefiltet på bilar jag gjort service på, det knackar så otäkt i vevlager (om dom är slitna) innan det har fyllt filtret med olja så oljetryckalampan slocknar.
Johanna109 skrev:Ursäkta men förstår inte riktigt, varför ska jag inte byta oljefiltret?
Du skrev i början att du skulle i första han ha igång motorn, och eftersom det inte har någon egentlig funktion på dessa motorer så tänkte jag att det var onödigt om det då inte skulle gå att få igång den.
lennarte skrev: lör 16 maj 2020, 17:32
Johanna109 skrev:Ursäkta men förstår inte riktigt, varför ska jag inte byta oljefiltret?
Du skrev i början att du skulle i första han ha igång motorn, och eftersom det inte har någon egentlig funktion på dessa motorer så tänkte jag att det var onödigt om det då inte skulle gå att få igång den.
Jaha okej, då förstår jag. Har tråkigt nog för tillfället nått ett abrupt stopp i mitt projekt med PV:n.
Jag beslutade mig för att ändå byta oljan för sakens skull, hade lämnat den för att rinna ut under natten.
Jag fyllde på ny olja och fyllde filtret, kollade upp oljemängden & det skulle vara 3.75L (inkl. filter). Sen satte jag en dunk med bensin som ersättning för bränsletanken. Försökte starta bilen, gick inte. Försökte en gång till och då var det något som small till och det började brinna på direkten. Då garaget jag var i inte hade någon brandsläckare så fick jag springa med hinkar med vatten, det var enbart tur att jag fick släckt det utan att behöva ha dit brandkåren. Hade kollat över alla bränsledningar innan men någon måste ha brustit när jag startade för helvete va fort det började brinna.... Riktigt otäckt. Själva motorn i sig verkar okej, men kablar, slangar har brunnit upp. Eventuellt är även startmotorn skrot....
Vad tråkigt, bensin är farligt.
Jag lyckades själv sätta fyr på en PV - 60. Hade tagit loss tänd kablar och lossat bränsleröret när jag skulle rulla fram den någon meter. Den rullade trögt så jag lade i växel och vred på nyckeln :-o Det brann ordetligt men det stod en pulversläckare i närheten så det blev inga skador, men jag vet hur svårt det är att tvätta bort pulver... :x

Om moderator så önskar kan han/hon rade[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Tog loss plåtlocket och tittade ner i h&arin[…]

Hej! Mitt första inlägg här, hoppa[…]

Huven indikerar öppen

Microbrytaren sitter i högra huvlåset, […]