- tor 30 apr 2020, 14:23
#1377281
Bak:
Att byta bakre stötdämparna är enkelt. Hissa upp bilen, och ställ pallbockar under domkraftsfästena. Ta av hjulen. Sätt domkraften under bakaxeln och hissa upp lite grann, så att inte bakaxeln hänger i dämparna. Lossa stötdämparen, den sitter fast upptill och nertill. Upptill måste du pilla bort en gummiplugg för att se muttern. När du lossat båda är den bara att plocka ur. Om du nu släpper ner bakaxeln försiktigt, så kommer fjädern att hänga löst. Bara att lossa upptill och ta bort. Montera i omvänd ordning. Stötdämparna kan vara lite pilliga att få på plats, jag rekommenderar att du sätter fast den upptill först, men dra inte åt helt förrens den även sitter fast nertill. Är bultar/muttrar rejält ankomna av rost bör du byta dem, finns på Volvo eller på de flesta internetbutikerna.
Fram:
Lite mer komplicerat och här krävs det fjäderspännare som KAN vara farliga att använda om du inte är försiktig. Du får lossa fjäderbenet från bärarmen, styrleden, krängningshämmaren samt upptill i motorrummet. Spänn ihop fjädern med 2 stycken fjäderspännare så att den sitter löst. Lossa den stora muttern upptill och plocka av fjäderbenslagret. Sedan kan du ta loss fjädern. Stötdämparen sitter nu fast med en specialmutter som kan vara VÄLDIGT svår att få loss. Se till att du har nya redo, följer ibland med stötdämparna! Montera i omvänd ordning. När du ändå har loss fjäderbenet, kan det vara ett bra läge att byta fjäderbenslager och dammskydd/genomslagsgummi, om dessa också är slitna vilket de ofta är. Är styrlederna riktigt dåliga kan de vara svåra att få på plats igen. Men då är det antagligen läge att byta dem i allafall. :)
Hoppas det mesta blev rätt, var ett tag sen jag gjorde detta. Men det enda jag upplevde som lite jobbigt var fjäderspännarna. Se till att du sätter dem mitt emot varandra och spänner först den ena, sen den andra lite i taget. Och använd inte muttermaskin, hur lockande det än kan verka. :)
Värt att tillägga: behöver du verkligen byta fjädrar? Ofta är det stötdämparna som gör störst skillnad. Jag tror många byter fjädrar lite i onödan för att dom ser rostiga ut, men egentligen inte är dåliga. Om en fjäder är sprucken ska du såklart byta den samt motsvarande på andra sidan.
Kör 240 DL -86 och 960 3.0 -97