Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mizider
Tjenare
Är ny på forumet med min 945 från 97.
Jag har tänkt försöka byta stötdämpare och fjädrar fram och bak själv. Finns det nån guide?
Sen undrar jag vad jag mer bör byta när grejorna är nere.

Tack för svar

Mvh Lövet
av bönan
Bak:
Att byta bakre stötdämparna är enkelt. Hissa upp bilen, och ställ pallbockar under domkraftsfästena. Ta av hjulen. Sätt domkraften under bakaxeln och hissa upp lite grann, så att inte bakaxeln hänger i dämparna. Lossa stötdämparen, den sitter fast upptill och nertill. Upptill måste du pilla bort en gummiplugg för att se muttern. När du lossat båda är den bara att plocka ur. Om du nu släpper ner bakaxeln försiktigt, så kommer fjädern att hänga löst. Bara att lossa upptill och ta bort. Montera i omvänd ordning. Stötdämparna kan vara lite pilliga att få på plats, jag rekommenderar att du sätter fast den upptill först, men dra inte åt helt förrens den även sitter fast nertill. Är bultar/muttrar rejält ankomna av rost bör du byta dem, finns på Volvo eller på de flesta internetbutikerna.

Fram:
Lite mer komplicerat och här krävs det fjäderspännare som KAN vara farliga att använda om du inte är försiktig. Du får lossa fjäderbenet från bärarmen, styrleden, krängningshämmaren samt upptill i motorrummet. Spänn ihop fjädern med 2 stycken fjäderspännare så att den sitter löst. Lossa den stora muttern upptill och plocka av fjäderbenslagret. Sedan kan du ta loss fjädern. Stötdämparen sitter nu fast med en specialmutter som kan vara VÄLDIGT svår att få loss. Se till att du har nya redo, följer ibland med stötdämparna! Montera i omvänd ordning. När du ändå har loss fjäderbenet, kan det vara ett bra läge att byta fjäderbenslager och dammskydd/genomslagsgummi, om dessa också är slitna vilket de ofta är. Är styrlederna riktigt dåliga kan de vara svåra att få på plats igen. Men då är det antagligen läge att byta dem i allafall. :)

Hoppas det mesta blev rätt, var ett tag sen jag gjorde detta. Men det enda jag upplevde som lite jobbigt var fjäderspännarna. Se till att du sätter dem mitt emot varandra och spänner först den ena, sen den andra lite i taget. Och använd inte muttermaskin, hur lockande det än kan verka. :)

Värt att tillägga: behöver du verkligen byta fjädrar? Ofta är det stötdämparna som gör störst skillnad. Jag tror många byter fjädrar lite i onödan för att dom ser rostiga ut, men egentligen inte är dåliga. Om en fjäder är sprucken ska du såklart byta den samt motsvarande på andra sidan.
av tewo22
Dom två gångerna jag har bytt stötdämpare bak så kan jag säga att du kan vilja vara redo med en dremel med kapskiva eller vinkelslip till nedre bulten, antingen rostar den fast eller något in i stötdämparens hylsa och samtidigt släpper bussningen till stötdämparens hylsa.

Jag har också erfarenhet av att bulten till fjäderns kopp går av på "insidan" av bilen. I en kombi så kan du försöka fiska upp den genom ett av hålen under golvet i bagageutrymmet. Jag bytte ut min mot en bult med typ 15mm skalle, gick att få ned en lednyckel genom hålet i bagageutrymmet. Jag hoppas att du inte får det här problemet, för det var verkligen inte kul :(

Jag hoppas att det här hjälper dig om det skulle skita sig, men annars så borde det gå smidigt att byta ut allt :-D

När du ska lossa på låsringarna till stötdämparna i fjäderbenstornen så kan det behövas värme, mina satt riktigt hårt och man bankade sönder ringen innan man fick loss dom om man inte värmde på.
Användarvisningsbild
av White
tewo22 skrev: lör 02 maj 2020, 15:04 Dom två gångerna jag har bytt stötdämpare bak så kan jag säga att du kan vilja vara redo med en dremel med kapskiva eller vinkelslip till nedre bulten, antingen rostar den fast eller något in i stötdämparens hylsa och samtidigt släpper bussningen till stötdämparens hylsa.

Jag har också erfarenhet av att bulten till fjäderns kopp går av på "insidan" av bilen. I en kombi så kan du försöka fiska upp den genom ett av hålen under golvet i bagageutrymmet. Jag bytte ut min mot en bult med typ 15mm skalle, gick att få ned en lednyckel genom hålet i bagageutrymmet. Jag hoppas att du inte får det här problemet, för det var verkligen inte kul :(

Jag hoppas att det här hjälper dig om det skulle skita sig, men annars så borde det gå smidigt att byta ut allt :-D

När du ska lossa på låsringarna till stötdämparna i fjäderbenstornen så kan det behövas värme, mina satt riktigt hårt och man bankade sönder ringen innan man fick loss dom om man inte värmde på.
Sedan när man monterar nya dämpare med ny bult där nere så smörjer man bultens "skaft" med fett så den inte rostar fast i hylsan igen.
av Mizider
Tack så mycket för alla svar =). Om jag ska köpa nya bultar/muttrar för att byta ut, finns det nån sida likt realoem att kolla artnr?
Jag är rätt grön på detta skruvande och börjar rätt sent i åldern men hoppas det ska gå vägen ändå.
Mvh Lövet
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är också lite intresserad av dessa bultar, helst att köpa online. Så om någon vet något ställa så får ni gärna tjoa till :)
Misstänker att mina inte kommer släppa sådär jätte-villigt :P

Och lite motivation: Spelar ingen roll hur tidigt eller sent man börjar skruva, bara man är villig att lära sig ;-) Ibland kan det t om vara bra om man har några år på nacken, på något konstigt sätt brukar man ha mer tålamod då än när man var yngre :-D
av tewo22
Jag har alltid kört med bult från Biltema med passande mutter nedtill, upptill så har det inte varit något problem med original (förmodligen för att den sitter relativt vattentätt.

För att hitta rätt på biltema så tar jag bara med mig den lilla stumpen av bulten som finns kvar och så kollar jag vad det kan vara, men jag misstänker att det är M10/M12 som passar :-D

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]