- tor 30 apr 2020, 15:58
#1377297
Jag satte i nya lager på båda framhjulen i somras och förvånades över att de gick såpass trögt.. Man fick nästan ont i händerna om man försökte vrida runt de lösa lagren för hand. Samma sak med både SKF och FAG, jag köpte ett av varje.
Även de gamla lagren som gått 50k resp 20k gick trögt, inte riktigt som de nya men inte långtifrån. På prov hällde jag motorolja (syntet 0W40) i springorna i tätningarna på dem och lät de stå några veckor. Jodå båda började gå lättare med tiden efter lite motionering. Antingen minskade friktionen i tätningarna när de blev smorda eller så spädde oljan ut lagerfettet så det blev mer lättflytande. Nu funderar jag på att göra samma sak med de nya lagren som sitter på bilen. Vad skulle kunna gå fel?
Kan man sabba tätningarna eller kapa livslängd på lagren när fettet späds ut med syntetolja? Samtidigt borde väl påfyllning av smörjmedel inverka positivt på livslängden? Kan tänka mig att pytsa på lite mer olja emellanåt..
Synpunkter?
V70 mk 1 -00, manuell B5244S2
Även de gamla lagren som gått 50k resp 20k gick trögt, inte riktigt som de nya men inte långtifrån. På prov hällde jag motorolja (syntet 0W40) i springorna i tätningarna på dem och lät de stå några veckor. Jodå båda började gå lättare med tiden efter lite motionering. Antingen minskade friktionen i tätningarna när de blev smorda eller så spädde oljan ut lagerfettet så det blev mer lättflytande. Nu funderar jag på att göra samma sak med de nya lagren som sitter på bilen. Vad skulle kunna gå fel?

Kan man sabba tätningarna eller kapa livslängd på lagren när fettet späds ut med syntetolja? Samtidigt borde väl påfyllning av smörjmedel inverka positivt på livslängden? Kan tänka mig att pytsa på lite mer olja emellanåt..
Synpunkter?
V70 mk 1 -00, manuell B5244S2
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65500 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..
Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen 

