Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Jag finner det mer troligt att det rullar 740is med delar av 760 inredningen orginal, än 960is med S/V90 inredning orginal.
Du har säkert rätt. Jag hade aldrig funderat över inredning och stolar om det inte varit för att jag skulle kolla på elvärmen i framstolarna. Det är skinn klätt både på framstolar och baksäre (helskinn), på dörrsidor, delar av instrumentbräda och vindrutestolparna. Ratten är en skinnklädd sportratt som det står "Volvo Racing" på. Hittade inget kopplingsschema som stämde, och när jag sökte på numret på reläet som sitter under stolarna så visade det sig att det är en termostat som sitter på USA modellerna av 760 och 780. Hittade bara sidor med engelsk text, och kollade då på elschemat i min Haynes bok och där hittade jag rätt schema på -88 års 760. Funderar på om min 740 kanske är importerad, men då hade det väl inte varit årsmodell -88B. Har för mig att den är registrerad i september -88, men modellen kom ju redan i april -88 så den kanske varit över (eller på väg över) till USA och vänt ????
Tack för respons... svårt att sia om värdet då... bilen har någon typ av nivåreglering, tror inte den är bytt men är osäker.
Gällande rost så är den helt rostfri... har inte sett en tendens till som är synlig i vart fall. Originalfälgarna finns med vinterdäck.

Intressant ang inredningen.... den är aldrig bytt om det inte gjorts i ett tidigt skede. Jag kan ju ha fel men jag vill minnas att det finns på v90 o 960 som är identiska förutom namnet
Det är marginella skillnader mellan 960 95-97 och S/V90 97-98. Det gäller mittkonsolen, hur knapparna för stolsvärmen är placerad och friskluftutblåsen (tror jag). Denna har S/V90-varianten. Min 960 är en av de absolut sista, byggd troligen våren -97, precis innan det kom att kallas S90. Och den har den äldre stilen på inredning, så troligen har något bytts på denna bil genom åren.

Kan möjligen tänka mig att man fått den nyare stilen om inredningen bytts ut på garanti/försäkring när bilen var relativt ny??
V90 och 965 är snarlika - men inte lika. Några saker som skiljer dom åt är då inredningen, sidorutorna i kombiutrymmet(eller rättare sagt, listerna runt rutorna, men dom sitter fast med rutorna så...), och motorvalen. S/V90 fanns bara med 3.0l 6a både med automat och manuell, 960 finns som både 3.0l och 2.5l, där enbart manuell låda kunde väljas till 2.5l-motorn.

Den mest tydliga skillnaden mellan S/V90-iredningen och 960 inredningen är placeringen av knapparna till sätesvärmaren.
På 960 sitter dom brevid handbromsspaken i rad enl. bild:
Bild
.

Och på S/V90 sitter dom på varsin sida nedanför växelspaken, samt har en helt annan ram runt växelväljaren:
Bild
Plus att själva sätesvärmarknapparna ser betydligt mer moderna ut :P
Tänkte jus fråga vad som speciellt med inredningen på S/V90. Den övre i Lucif3rs post var ju konstigt utrustad, ingen stereo och utan AC
Intressant! Nuvarande ägare har ju haft bilen 20 år, under den tiden har inget bytts i inredning och enligt dennas vetskap har det inte skett innan heller. Således måste det i så fall vara nåt som hänt när bilen var ganska ny om den inte kom så här från fabrik... skulle vara intressant att försöka spåra
Har den varit någon form av "provbil" på Volvo då kan den ha väldigt spännande utrustning.... Har själv servat två 760- 89 (eller om det var -90) dessa hade kommande 960 drivlina. Bilarna hade gått hos Volvo och fick inte komma ut på marknaden men det gjorde dom..... Inte helt lätt att få rätt reservdelar då det var mycket special. Liknande kunde inträffa när det såldes nästan nya bilar som gått som tjänstebilar på Volvo, där "provades" det nog också en del.
Tänkte det var dags för uppdatering; bilen åkte ut på annons för precis under 30k - blev fullständigt nerringd omedelbart, det ringde så mkt så telefoner fick stängas av. Resultatet blev budgivning och den gick för strax över 40k. Med facit i hand kunde den nog ha sålts för 50k med. Det var flera individer som ringde och ”bara ska ha den” men då var redan en deal överenskommen.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!