Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
200 kr för byte av två länkarmar??????? Eller skrev han en nolla för lite? Kan jag få hans adress? Han får en ny kund direkt då jag bor i Gbg också. :-)
av MickeM
Visst är Lemförder bra.
Jag köpte Lemförder till min egen V70 i höstas för ca 900kr st. Autodoc.
1800kr/st var ju rent hutlöst.

Köpte till en bekants i somras för ungefär samma pris.
Så det är ju nästan 1000kr mer per länkarm för bara delen.

Var kollade TS pris någonstans egentligen om det "var bara hundringar" som skiljde.

Och reparation för endast 200kr så var det lösa skruvar till länkarmen som drogs åt, eller nått..
Få mindre verkstäder i mindre orter debiterar under 700kr timmen. I större orter eller märkesfirmor är betydligt mera.

Jag gissar att en verkstad vill ha minst 1h för att byta båda länkarmarna. Sedan hjulinställning ovanpå det.
av vjohnj
Ang pris på byte, så fick sambon's v50 länkarm byte för ca 300:- på lokala verkstad. Det är inte mycket jobb att byta undre länkarm på ex v50/ v70.
Samt köpte länkarm på trodo själv. För verkstad ville köpa genom Mekonomen, vilket var bra mycket dyrare.
Användarvisningsbild
av larso164
MickeM: På skruvat.se och bildelaronline24.se. Som vanligt gör man alltid något fel, men jag var på en annan verkstad för typ 10 år sedan och då använd han Mekonomens variant som var utsliten på bara ett par år, så jag var inte sugen på budgetprylar.

sicnarf: Du får åka till Borås https://www.facebook.com/Hagi-Bilservic ... 1349589876

Den här gången var han nog för billig, men jag gissar att de är så rutinerade att de löser det snabbt. Jag ska swisha en hundring extra till honom för 200 är bara för lite. För två år sedan behövde jag göra en större genomgång av V70:n, bl.a. kamremsbyte, avgasröret behövde svetsas m.m. Offerten från märkesverkstaden var på 21.000 kr och Hagi löste det för 6800 kr inklusive en heltvätt. Min svåger låter honom serva hela firmans bilpark, så han har förtroende hos många.
MickeM skrev:Byt hela länkarmen istället. Båda två, rekommenderar jag, och gör en hjulinställning.
Istället för att byta den andra om nån månad, och få en hjulinställnig igen.

Enklare och sannolikt samma pris att byta komplett länkarm.

Kanske tom billigare, för den är inte lätt att pressa ur. Jag gjorde det som test på gamla länkarmen, men usch att få stöd för press på främre horisontella. Jäkla byggande av klossar.
Bakre vertikala var betydligt enklare att pressa ur/i.
(Jag har riktig press, Men byter hela länkarmen ändå)

Lemförder, mfl är bra.
Billigaste är skräp
Så det som står på besiktningen "Länkarmslagring fram höger bakre" kan man alltså från Skruvat.se köpa den som heter "Länkarm, Framaxel, Nedre, Höger"?

Eller finns det flera länkarmar fram än 1 per hjul?

Mvh

Alltid lite skraj när nya versioner av appar […]

Bromsrör höger fram

Jag har kvar det gamla, men det höll inte for[…]

praktexemplar på balansaxlar eller ska man […]

Mmmm, ganska spretigt detta, och försöke[…]