- mån 13 apr 2020, 15:54
Som rubriken lyder har min XC60 D4 AWD -14 AUT med exakt 15k mil på nacken (tillverkad sent 2013), plötsligt börjat rycka till när jag lägger i Drive. Detta händer bara när motorn är varmkörd, efter ca minst 5-10 minuter.
- händer endast varmkörd
- händer även om jag står hårt på bromsen
- händer även om jag sakta passerar N och väntar några sekunder innan Drive
Rycket som jag beskriver känns ganska ohälsosamt för bilen, men inga missljud sker i samband med detta, utan endast ett tydligt ”hugg”, ungefär som att motorn varvar för högt, vilket det inte verkar som.
Bilen i sig går och växlar riktigt bra i övrigt, såväl som kall eller varm vid körning. Inga konstiga upp eller nedväxlingar eller andra missljud att påpeka.
Om jag har pressat bilen lite mer än ett vanligt söndagsåk, eller växlar manuellt i sportläget, så tycks problemet ha försvunnit under en kort period, men åter tillbaka vid normalkörning.
Har läst lite om liknande fall här på forumet, men tyvärr verkar få ha gett återkoppling på löst eller olösta bekymmer och vänder mig istället till er och era egna erfarenheter kring detta.
Nollställa adaption? Spola lådan? Har jag neutralkontroll som kan spöka?
/Dev
- händer endast varmkörd
- händer även om jag står hårt på bromsen
- händer även om jag sakta passerar N och väntar några sekunder innan Drive
Rycket som jag beskriver känns ganska ohälsosamt för bilen, men inga missljud sker i samband med detta, utan endast ett tydligt ”hugg”, ungefär som att motorn varvar för högt, vilket det inte verkar som.
Bilen i sig går och växlar riktigt bra i övrigt, såväl som kall eller varm vid körning. Inga konstiga upp eller nedväxlingar eller andra missljud att påpeka.
Om jag har pressat bilen lite mer än ett vanligt söndagsåk, eller växlar manuellt i sportläget, så tycks problemet ha försvunnit under en kort period, men åter tillbaka vid normalkörning.
Har läst lite om liknande fall här på forumet, men tyvärr verkar få ha gett återkoppling på löst eller olösta bekymmer och vänder mig istället till er och era egna erfarenheter kring detta.
Nollställa adaption? Spola lådan? Har jag neutralkontroll som kan spöka?
/Dev
Senast redigerad av 2 Kvift, redigerad totalt 0 gång.