Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder har min XC60 D4 AWD -14 AUT med exakt 15k mil på nacken (tillverkad sent 2013), plötsligt börjat rycka till när jag lägger i Drive. Detta händer bara när motorn är varmkörd, efter ca minst 5-10 minuter.

- händer endast varmkörd
- händer även om jag står hårt på bromsen
- händer även om jag sakta passerar N och väntar några sekunder innan Drive

Rycket som jag beskriver känns ganska ohälsosamt för bilen, men inga missljud sker i samband med detta, utan endast ett tydligt ”hugg”, ungefär som att motorn varvar för högt, vilket det inte verkar som.

Bilen i sig går och växlar riktigt bra i övrigt, såväl som kall eller varm vid körning. Inga konstiga upp eller nedväxlingar eller andra missljud att påpeka.

Om jag har pressat bilen lite mer än ett vanligt söndagsåk, eller växlar manuellt i sportläget, så tycks problemet ha försvunnit under en kort period, men åter tillbaka vid normalkörning.

Har läst lite om liknande fall här på forumet, men tyvärr verkar få ha gett återkoppling på löst eller olösta bekymmer och vänder mig istället till er och era egna erfarenheter kring detta.

Nollställa adaption? Spola lådan? Har jag neutralkontroll som kan spöka?

/Dev
Senast redigerad av 2 Kvift, redigerad totalt 0 gång.
Vår dotter och hennes man fick detta fel på en begagnad bil dom köpte hos en Bilia anläggning. Började två veckor efter köpet. Bilia bytte hela ventilpaketet i växellådan. Hoppas inte du behöver göra det detta. Dom behövde inte betala något, men fick se kostnaden som debiterades internt, har för mig det var runt 30.000 kr.
EbbevonVolvo skrev: mån 13 apr 2020, 16:29 Vår dotter och hennes man fick detta fel på en begagnad bil dom köpte hos en Bilia anläggning. Började två veckor efter köpet. Bilia bytte hela ventilpaketet i växellådan. Hoppas inte du behöver göra det detta. Dom behövde inte betala något, men fick se kostnaden som debiterades internt, har för mig det var runt 30.000 kr.
Tack för svar Ebbe. Minns du årsmodell? Hoppas så klart inte behöva genomgå samma renovering...
Glömde att nämna att först adapterade dom lådan. Sedan spolade dom lådan. Felet kvarstod, så då byttes hela ventilpaketet.
Årsmodell 2012, sexväxlad låda 2-hjulsdriven.
StefanN skrev: mån 13 apr 2020, 16:49 Vanligt problem. Ventilpaketet är sista utväg, kolla först att du har senaste programvaran i lådan.
Tack Stefan - kommer kolla detta så snart som möjligt. Är detta något man kan ”kolla” hos de flesta mekaniker eller måste jag gå till Volvo/Bilia för att läsa detta?
Standardfel på 6-stegs automaten. Åk till din Volvo ÅF och begär nyaste programvaran för lådan, kom en ny i höstas som löster detta problem att lådan rycker när oljan är varm. Har fått ny automatlåda i min my17 pga läckande ventilpaket då den smällde i växlarna men den nya lådan började rycka den med efter 1500mil. Ny mjukvara löste problemet och ny växlar den silkeslent oavsett temeperatur på oljan.
dannesk skrev: mån 13 apr 2020, 18:22 Standardfel på 6-stegs automaten. Åk till din Volvo ÅF och begär nyaste programvaran för lådan, kom en ny i höstas som löster detta problem att lådan rycker när oljan är varm. Har fått ny automatlåda i min my17 pga läckande ventilpaket då den smällde i växlarna men den nya lådan började rycka den med efter 1500mil. Ny mjukvara löste problemet och ny växlar den silkeslent oavsett temeperatur på oljan.
Tack @dannesk, ska slänga mig på telefonen imorgon. Tack för värdefull info.
dannesk skrev: mån 13 apr 2020, 18:22 Standardfel på 6-stegs automaten. Åk till din Volvo ÅF och begär nyaste programvaran för lådan, kom en ny i höstas som löster detta problem att lådan rycker när oljan är varm. Har fått ny automatlåda i min my17 pga läckande ventilpaket då den smällde i växlarna men den nya lådan började rycka den med efter 1500mil. Ny mjukvara löste problemet och ny växlar den silkeslent oavsett temeperatur på oljan.
Kollade nu, och hade senaste servicen hos Volvo 2019-07-02, förhoppningsvis var detta innan den nya versionen du nämner, helt enkelt.
Senast redigerad av 1 Kvift, redigerad totalt 0 gånger.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]