Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
III skrev:Jag kan hjälpa er lite på traven. P2 bilarna var osedvanligt välbyggda avseende rost och rostrisk. P3 är inte alls lika välbyggda för att kunna stå emot rost över tid. Bl.a. den typen av balk som bilder här visat. Underarmen till motor växellåda är ett annat exempel som säkert kommer bli rostproblem på sikt vilket det inte kommer bli på P2, i alla fall inte i närheten. Det finns andra delar på P3 som är sämre utformat med, undersidan trösklar, tak har nämnts. Helt klart inte lika väldesignat ur rostskyddssynpunkt. Man kan sen ställa sig frågan; Är P3 en usel konstruktion? Inte alls men inte lika välbyggd som P2. Skulle säga en stjärna mindre på den femgradiga skalan. Kan tycka Volvo borde kunnat bättre. Kanske tacka Ford för plattformen och de brister som finns.
Som tidigare har nämnts utav många, så tycker även jag att P2 var mer "välbyggd" med högre kvalitétskänsla än den förklädda Mondeon. I skrivande stund så har ja ingen aning om hur Mondeon öppnas, men jag tycker det räcker med att rycka tag i handtaget på en P3, så märker man skillnaden mot en P2, till P2´s fördel.
av osla
Dieselvolvo skrev:
III skrev:Jag kan hjälpa er lite på traven. P2 bilarna var osedvanligt välbyggda avseende rost och rostrisk. P3 är inte alls lika välbyggda för att kunna stå emot rost över tid. Bl.a. den typen av balk som bilder här visat. Underarmen till motor växellåda är ett annat exempel som säkert kommer bli rostproblem på sikt vilket det inte kommer bli på P2, i alla fall inte i närheten. Det finns andra delar på P3 som är sämre utformat med, undersidan trösklar, tak har nämnts. Helt klart inte lika väldesignat ur rostskyddssynpunkt. Man kan sen ställa sig frågan; Är P3 en usel konstruktion? Inte alls men inte lika välbyggd som P2. Skulle säga en stjärna mindre på den femgradiga skalan. Kan tycka Volvo borde kunnat bättre. Kanske tacka Ford för plattformen och de brister som finns.
Som tidigare har nämnts utav många, så tycker även jag att P2 var mer "välbyggd" med högre kvalitétskänsla än den förklädda Mondeon. I skrivande stund så har ja ingen aning om hur Mondeon öppnas, men jag tycker det räcker med att rycka tag i handtaget på en P3, så märker man skillnaden mot en P2, till P2´s fördel.
håller med, och stänger man då dörren så känns p2 betydligt mer välbygd med ett visst sånt där fint dörrtjoff då dörren går igen, i den nyare är det bara ett tomt ljud som påminer om en japansk bil från 80-90 talet och skrammel. även känslan i inredningen, knappar och reglage känns bättre i den äldre, inte lika mycket hårdplast runt instrumentpanel samt dörrhandtag invändigt
av Dieselvolvo
Exakt....det var därför det blev en v70, istället för v60...för ja tyckte de hade ännu mer "tomburksljud". De var något ja reflekterade över första gången ja stängde en v60-dörr :-o
Knappar och reglage ja.....är förvånad över designen/billighetskänslan blink/torkarspakarna/rattknapparna ger...jämfört med P2. Känns verkligen som man gick ett steg tillbaka, fastän det skulle vara lite mer "Premium"-feeling med P3. Historia nu, men då är ja inte ensam om att tycka så iallafall!
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Litet trådlyft här.
Min stödplåt/balk under kylaren är ganska rostanfrätt, trots att bilen är rostskyddsbehandlad och väldigt fin undertill i övrigt. Antar att just den plåten är väldigt utsatt för både grus/stensprut och saltslask.

Hur som helst har jag köpt en "ny" från skroten för en billig peng, enbart antydan till bruna märken vid skruvhålen. Penslat den med Carosol rostomvandlare, sedan spraymålat den med svart lack och slutligen spraymålat den med Carosol svart Body spray. Det bör hålla ett tag.

Nu till frågan: Är det bara att byta plåten rakt av? Den sitter med två sexkantsskruvar i vardera ände, men är plåten det enda som håller kylaren uppe? Haynes handbok nämner ett specialverktyg som håller kylaren på plats när man tar bort stödplåten, men det är i avsnittet om kylarbyte så då lossar man en hel massa anslutningar och annat före det momentet. Kan jag ta bort enbart stödplåten utan att kylaren följer med?
av borstarmicke
Min 2010 har oxå en hel del rost på stödplåten, mindre impad av rostskyddet på den som gått 15k mil än min 02 V70n som gått 23.5k... inte massa gravrost under men absolut inte rostfri...

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]