Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:
Verdi skrev: ons 10 apr 2019, 20:15
fjohan82 skrev: Tänk dock på att den maskinskan som finns via Volvia både har en maxålder (inte enbart miltal) sen ska bilen vara såld av en auktoriserad Volvo-ÅF.
Vad är det för ålder? De här bilarna är ju inte ens 3 år gamla.
Det beror såklart på hur länge ni har tänkt behålla bilen också...

Maskinskadeförsäkringen ingår i halvförsäkringen och gäller för din bil om den är yngre än 8 år. Maskinskadeförsäkringen slutar gälla om bilen innan dess körts mer än 15 000 mil. Har du köpt din bil hos en av Volvo och Volvia auktoriserad svensk Volvoåterförsäljare är åldersgränsen 8 år och milgränsen 17 000 mil. När en av gränserna uppnåtts upphör försäkringen att gälla.

https://www.volvia.se/vid-skada/skadeha ... askinskada
Ok, skiljde ju inte jättemycket. 15 eller 17 tusen mil. Men ändå intressant. Även om man åker på 20-35% (beroende på hur långt den rullat) så är det klart mindre än 100% ifall något katastrofalt händer med motorn.

Har vi kvar den om 5 år så blir jag förvånad. Men man vet aldrig. :) Tanken är att den ska vara lite "gårdsbil". Slit och släng. Är ju tyvärr en av jordens tråkigaste bilar att köra men det är nåt med den ändå som jag gillar. Den känns så rejäl och man behöver inte ha så dåligt samvete om man kör en massa skräp i den till tippen osv.
av Verdi
Filippo76 skrev: ons 10 apr 2019, 22:27 I annonsen på långmilaren:
”I absolut toppskick
Verkligen i toppskick”

Måste vara riktigt fin alltså...
Kollade den handlarens övriga annonser och alla hans bilar är jävligt fina och "går kanon".

Nåja. Drar öronen åt mig. Siktar på en med färre mil. Finns en med 9500 mil för 249' som kan vara intressant också. Den är uttagen sent också. Precis som de andra.

Håller mig till Classic. De äldre från -14 och -15 är ju lika dyra...
Verdi skrev: sön 07 apr 2019, 20:34 Hej, vi hade en XC70 Sport Classic för några år sedan. Nu har det ev blivit dags att skaffa en XC70 igen och har tittat på en som det står Dynamic Edition Momentum på men den har all utrustning som fanns på Sport. "Sportstolarna i skinn med minne, adaptiv farthållare, keyless go, taklucka osv osv.

Är det samma sak? Eller vad är det som skiljer? Den har till och med samma blanksvarta lister runt fönstren.
Jeg har ofte sett samme sak.
Handlaren har ikke det minste greie på hva utrustningsnivån er og kaller alle som er sport (dynamic) for Momentum med et tillegg med Sport (Dynamic) eller R-design. Det er totalt feil med Momentum Sport, eller Momentum Dynamic.... R-design/Sport/Dynamic er et eget utrustningsnivå på lik linje som Summum, Inscription eller andre nivå. Således heter det kun Sport, Dynamic eller R-design, akkurat som Momentum eller Summum.

I Norge het aldri XC70 for Sport. Der har utrustningsnivået alltid het Dynamic. Det er samme som Sport.
Dynamic = Sport.
.
Drageslave skrev:
Verdi skrev: sön 07 apr 2019, 20:34 Hej, vi hade en XC70 Sport Classic för några år sedan. Nu har det ev blivit dags att skaffa en XC70 igen och har tittat på en som det står Dynamic Edition Momentum på men den har all utrustning som fanns på Sport. "Sportstolarna i skinn med minne, adaptiv farthållare, keyless go, taklucka osv osv.

Är det samma sak? Eller vad är det som skiljer? Den har till och med samma blanksvarta lister runt fönstren.
Jeg har ofte sett samme sak.
Handlaren har ikke det minste greie på hva utrustningsnivån er og kaller alle som er sport (dynamic) for Momentum med et tillegg med Sport (Dynamic) eller R-design. Det er totalt feil med Momentum Sport, eller Momentum Dynamic.... R-design/Sport/Dynamic er et eget utrustningsnivå på lik linje som Summum, Inscription eller andre nivå. Således heter det kun Sport, Dynamic eller R-design, akkurat som Momentum eller Summum.

I Norge het aldri XC70 for Sport. Der har utrustningsnivået alltid het Dynamic. Det er samme som Sport.
Dynamic = Sport.
.
Fast på car.info var den faktiskt listad på samma sätt som i annonsen. Därför blev jag lite nyfiken. :)
Verdi skrev:Fast på car.info var den faktiskt listad på samma sätt som i annonsen. Därför blev jag lite nyfiken. :)
Det skjønner jeg godt. Ikke alltid like lett å skjønne alle forskjellige nivå.

I helgen fikk jeg også se en "Dynamic" som bare var en standard XC70. Solgt som "Dynamic", men tydligvis en form for hybrid. All ytre pynt, men manglet all innvendig oppgradering og hadde heller ikke sportsfjæringen.... Ble helt feil :-o
Verdi skrev:Hej, vi hade en XC70 Sport Classic för några år sedan. Nu har det ev blivit dags att skaffa en XC70 igen och har tittat på en som det står Dynamic Edition Momentum på men den har all utrustning som fanns på Sport. "Sportstolarna i skinn med minne, adaptiv farthållare, keyless go, taklucka osv osv.

Nästan på dagen ett år senare funderar jag återigen på en XC70 Classic Sport. Är inte det lite sjukt att samma tankar återkommer vid samma tid varje år?

Tycker den här ser prisvärd ut. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/89087557

1 brukare, uttagen sent (2016-11-30) och ser ut att vara i bra skick om man kollar på bilderna osv.
Verdi skrev:
Verdi skrev:Hej, vi hade en XC70 Sport Classic för några år sedan. Nu har det ev blivit dags att skaffa en XC70 igen och har tittat på en som det står Dynamic Edition Momentum på men den har all utrustning som fanns på Sport. "Sportstolarna i skinn med minne, adaptiv farthållare, keyless go, taklucka osv osv.

Nästan på dagen ett år senare funderar jag återigen på en XC70 Classic Sport. Är inte det lite sjukt att samma tankar återkommer vid samma tid varje år?

Tycker den här ser prisvärd ut. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/89087557

1 brukare, uttagen sent (2016-11-30) och ser ut att vara i bra skick om man kollar på bilderna osv.
Verkar vara ett bra pris så det är väl bara att slå till om den är fin.
Sedan kan jag tycka att en sport inte skall vara svart då de speciella svarta detaljerna på en sport försvinner i "mängden" men det är en smaksak.
berrabus skrev:
Verdi skrev:

Verkar vara ett bra pris så det är väl bara att slå till om den är fin.
Sedan kan jag tycka att en sport inte skall vara svart då de speciella svarta detaljerna på en sport försvinner i "mängden" men det är en smaksak.

Fick mail från handlaren. Den är såld... Typiskt.

Ska nog avvakta några veckor till innan jag ev börjar leta på allvar. Måste veta hur det blir med jobbet och lite sånt där...

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]