Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
staffann skrev:Absolut inte bästa däcken fram. Det helt oavsett vilka hjul som bilen har drivning på - fram, bak eller alla fyra.
Om man endast är intresserad av att komma först vid rivstart, spec på halt underlag, så kan man klart sätta bästa däcken på drivhjulen men är man minsta intresserad av stabilitet och säkerhet så är det bästa däcken bak som gäller.
Det är bara folk som inte kan hantera en bil som behöver bättre grep bak.
En vanlig missuppfattning som antagligen också har med att folk grovt missuppfattar sin egen körförmåga att göra. Själv tillbringar jag ett antal veckor varje vinter i Norrland för att trimma in köregenskaper på nya bilar, och jag garanterar att dåliga däck bak är en riktigt dålig idé.

Det handlar helt enkelt om att överstyrning är en instabil situation där man bara har en kort tid på sig att påverka. Dessutom är det för majoriteten av förare svårt att instinktivt reagera på rätt sätt - oftast släpper man gasen vilket bara förvärrar situationen. Understyrning däremot är en stabil situation vilket innebär att man oftast har betydligt mer tid att agera. Den instinktiva reaktion att släppa gasen är här dessutom betydligt bättre eftersom det får bilen att styra in.
Ahh, då kanske du bättre kan reda ut mitt påstående tidigare i tråden?
Brainded skrev: Själv har jag också helt ovetenskapligt märkt att antisladdsystemen på samtliga märken jag kört i vinterväglag har haft betydligt enklare att reda ut understyrning än överstyrning så det talar ju också för att ha dem på bakhjulen om ni har en så pass ny bil.

/Anders
mvh
Anders
Användarvisningsbild
av gooose
HALLÅ

Om ni läser trådens fråga så var det hur man gör på en bil med viscokoppling var dom skall sitta och sätter man dom bästa bak på en sådan bil och det skiljer mer än
2 mm mönsterdjup för just denna bilmodell så RASAR vinkelväxeln det kan behövas endast 2 mil detta är jag vis av efarenhet av Detta kostar med bytes vinkelväxel ca 20-25000:-

Vad det gäller var du skall ha däcken ur trafiksäkehetssynpunkt är en helt annan sak

Förvirra nu inte och gör saken värre för dessa personer som har Volvo awd bilar med Viscokoppling för gör dom fel får DOM själva betala och det vet jag att dom inte vill
Hur man sedan skall göra är upp till var och en men alla kanske inte har råd att köpa 4 st nya däck bara för att 2 st är lite mycket slitna om man då skiftar och sätter dom bästa fram på en sådan bil så kommer man längre på däcken

Visco kopplinsbilarfår ej lov att ha olika däck fram o bak då det tex kan vara olika rullmotstånd i däcken och detta kan ge även detta problem med denna Viscokoppling

Denna viscokoppling är inte det bästa system som finnes men fixar man det här med däcken så fungrar ofta systmet klanderfritt
Användarvisningsbild
av Brainy
Personligen så tycker jag inte att tråden spårat ur tillräckligt mycket för att vi ska behöva sluta prata om vart däcken ska sitta men tycker moderator det så får dom hemskt gärna flytta över dem till en ny tråd (ev. i en annan forumsdel) då det är en viktig och intressant sak att veta.

Ang. viskokopplingen så har jag fått lära mig att det ska vara grönt så länge du inte har stor skillnad i slitage på hjulen på bakaxeln. Så är fram betydligt mer nötta än bakdäcken men båda bakdäcken är jämt nötta så skulle jag bara tuta och köra :roll:

/Anders
Användarvisningsbild
av gooose
Det spelar ingen roll hur slitaget är mellan v/h bakdäck det viktiga är att det inte är mer än 2mm skilnad för då Tror vinkelväxeln att bilens framhjulslirar pga av den mindre hjulomkretsen och då för den över kraften till bilens bakhjul som efter en kortare färd blir så varm att oljan börjar koka och haveriet är ett faktum

Har själv haft inne en taxi XC 2001 som man ej kunde ta på vinkelväxeln pga av detta fel (drivaxeltätnigarna hade smält)

Som lite överlödig info så skall det oxo nämnas att om lufttrycket är på tok för stor skillnad mellan fram och bak så får det samma resultat
tex 0,8 kg fram och 2,5 kg bak otur och har 2 st pyspunkor lr om man bara är slarvig och inte kollar lufttrycket

Goose
Användarvisningsbild
av camaro69
gooose skrev:HALLÅ

Om ni läser trådens fråga så var det hur man gör på en bil med viscokoppling var dom skall sitta och sätter man dom bästa bak på en sådan bil och det skiljer mer än
2 mm mönsterdjup för just denna bilmodell så RASAR vinkelväxeln det kan behövas endast 2 mil detta är jag vis av efarenhet av Detta kostar med bytes vinkelväxel ca 20-25000:-

Vad det gäller var du skall ha däcken ur trafiksäkehetssynpunkt är en helt annan sak

Förvirra nu inte och gör saken värre för dessa personer som har Volvo awd bilar med Viscokoppling för gör dom fel får DOM själva betala och det vet jag att dom inte vill
Hur man sedan skall göra är upp till var och en men alla kanske inte har råd att köpa 4 st nya däck bara för att 2 st är lite mycket slitna om man då skiftar och sätter dom bästa fram på en sådan bil så kommer man längre på däcken

Visco kopplinsbilarfår ej lov att ha olika däck fram o bak då det tex kan vara olika rullmotstånd i däcken och detta kan ge även detta problem med denna Viscokoppling

Denna viscokoppling är inte det bästa system som finnes men fixar man det här med däcken så fungrar ofta systmet klanderfritt
Har man inte råd att köpa 4 däck samtidigt så bör man nog ompröva sitt val av bil.

"Fattiglappstugget" håller inte. Det är inte billigare att krocka eller köra av vägen. :wink:

Har man valt en bil med visco får man lära sig leva med dess för o nackdelar. En av nackdelarna är att se till så däcken är jämt slitna, och som påpekas att däckstrycket är rätt.

Man får helt sonika "motionera" oftare och byta mellan fram o bak så att slitaget är någorlunda lika, alternativt ta fram "pluskan".

Väntar på ett "saftigt" inlägg från viscovännernas klubb och hukar mig så länge. :wink:

Tacka vet jag Haldex. :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
camaro69 skrev:[Man får helt sonika "motionera" oftare och byta mellan fram o bak så att slitaget är någorlunda lika,
Nu säger du mot dig själv !!! Ska man sätta de mest slitna fram eller bak vid "motionsskiftet"....

Varje gång man "motionerar" får man ju sätta de mest slitna bak för det går ju rätt snabbt att slita ned framdäcken så det är mera slitna igen, och då får man ut och "motionera" igen och flytta de mest slitna bak igen.

Sätter du de mest slitna fram så kör du ned dem rätt kvickt och du kommer alltid att får slänga bakdäck med nästan nytt mönster.

Bestäm er nu. Om jag köper 4 nya däck med 8 mm mönster och sedan kör 100 mil så framdäcken är 7.9 mm, kan jag då skifta fram-bak så de håller sig jämna, var går gränsen 0.000001 mm eller 2 mm i skillnad? Jag gillar inte att slänga bakdäck som är oslitna utan brukar skifta men var sätter ni gränsen, när går det inte att skifta? Går det aldrig att skifta eller gäller 0.1, 0.5, 1, 2 eller 3 mm ???
av TomZaj
vid skillnad på ca 3mm så skiftar jag däck mellan fram o bak på min bil, vet oxå att bästa däcken ska sitta bak men det funkar inte på äldre XC70. har kört bil i snart 30 år och har bara råkat ut för vattenplaning 1 gång och det var när nyligen hade fått körkort. Kör man med omdöme så ska man inte behöva råka ut för vattenplaning, byter till nya däck gör jag när det är ca 3mm kvar på däcken.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är bara att skifta så ofta att skillnaden blir obetydlig. Då slipper man hela problemet. För de flesta borde det räcka med att växla när man byter S/V-hjul. Kanske ett byte mitt i säsongen om man kör mycket. Bästa däcken fram eller bak kan diskuteras i det oändliga, men mest rätt är väl ändå om det är så lika som möjligt!?

Var går gränsen då? Räkna hur stor del av mönsterdjupet det är i stället: 1 mm på nya däck gör ingen stor skillnad, men kommer man ner till 2 och 3 mm är det en annan sak. Så det blir väl till att byta oftare när däcken blir slitna...
av *pettson*
Står det inget i originalhandboken på dessa bilar?
av Addict
Själv skiftar jag fram/bak varje gång det är dags för däckbyte. Alltså diffar mönsterdjupet sällan mer än 1-2mm. Då sätter jag alltid de bästa däcken på drivhjulen eftersom dessa slits ner ganska fort igen och således har man lika bra däck runt om. Självklart åker man inte runt med slut däck bak och nya fram på en FWD bil. Man köper nya däck om skillnaden är så stor.
Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]