- mån 01 okt 2007, 23:29
Anders
staffann skrev:Absolut inte bästa däcken fram. Det helt oavsett vilka hjul som bilen har drivning på - fram, bak eller alla fyra.Ahh, då kanske du bättre kan reda ut mitt påstående tidigare i tråden?
Om man endast är intresserad av att komma först vid rivstart, spec på halt underlag, så kan man klart sätta bästa däcken på drivhjulen men är man minsta intresserad av stabilitet och säkerhet så är det bästa däcken bak som gäller.
Det är bara folk som inte kan hantera en bil som behöver bättre grep bak.En vanlig missuppfattning som antagligen också har med att folk grovt missuppfattar sin egen körförmåga att göra. Själv tillbringar jag ett antal veckor varje vinter i Norrland för att trimma in köregenskaper på nya bilar, och jag garanterar att dåliga däck bak är en riktigt dålig idé.
Det handlar helt enkelt om att överstyrning är en instabil situation där man bara har en kort tid på sig att påverka. Dessutom är det för majoriteten av förare svårt att instinktivt reagera på rätt sätt - oftast släpper man gasen vilket bara förvärrar situationen. Understyrning däremot är en stabil situation vilket innebär att man oftast har betydligt mer tid att agera. Den instinktiva reaktion att släppa gasen är här dessutom betydligt bättre eftersom det får bilen att styra in.
Brainded skrev: Själv har jag också helt ovetenskapligt märkt att antisladdsystemen på samtliga märken jag kört i vinterväglag har haft betydligt enklare att reda ut understyrning än överstyrning så det talar ju också för att ha dem på bakhjulen om ni har en så pass ny bil.mvh
/Anders
Anders