Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Vad är "skadligast" så att säga om man har en dieselbil och råkar hälla i bensin eller om man har en bensinare som man tankar med diesel?

Och varför isåfall? Och nej jag tänker inte testa själv :lol:
av GrandDanoise
Tanka bensin i en diesel "funkar"...
Vet folk (jag e oskyldig) :lol: som gjort det, bilskrället går, men inte klockrent direkt. bara köra upp några liter och "spä" ut med riktigt bränsle allt eftersom....

Tanka tvärtom så är det nog bäst att tömma tanken på diesel, dieseln är fetare och filter mm. sätts igen.. (min egen tolkning) :wink:

/D
Användarvisningsbild
av Lilja
Hälla bensin i en diesel händer inte så mycket, dieseln tänder inte på bensin så den spottar mer eller mindre ut det igen bara.
Värre om man tankar diesel i en bensinare.
Användarvisningsbild
av Fluffen
På mercedes kan det hända att cdi pumpen skär ihop pga bensinen inte smörjer som diesel gör och den pumpen är inte billig.........
Skulle tänka mig att det skulle kunna hända med "vanliga" insprutningspumpar också.
Att en diesel inte skulle tända på bensin var nått nytt. :wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
Fluffen skrev:På mercedes kan det hända att cdi pumpen skär ihop pga bensinen inte smörjer som diesel gör och den pumpen är inte billig.........
Skulle tänka mig att det skulle kunna hända med "vanliga" insprutningspumpar också.
Att en diesel inte skulle tända på bensin var nått nytt. :wink:
Bensin har mycket högre oktanhalt än diesel vilket är för att motverka självtänding. En diesel tänder som bekant "själv" utan tändstift av kompressionsvärme.
av olson
GrandDanoise skrev: dieseln är fetare och filter mm. sätts igen.. (min egen tolkning) :wink:

/D
Min diesel har filter. De har inte satts igen mer än normalt :roll:
av GrandDanoise
olson skrev:
GrandDanoise skrev: dieseln är fetare och filter mm. sätts igen.. (min egen tolkning) :wink:

/D
Min diesel har filter. De har inte satts igen mer än normalt :roll:
Filtern i en bensinare som blivit tankad med diesel, eller är det exakt likadana filter i både bensin och dieselbilar??

/D
av OrsonGbg
Tack för svaren :D
av Addekarlsson
En bensinare som tankas med diesel löper riktigt stor risk att skära. En polare testade, 2 gånger.... Båda gångerna var det bara att byta motor....

Vissa lär sig fort, andra lär sig långsamt. Polaren är mobbad än idag för sitt korkade tilltag att testa samma sak 2 gånger. :lol:

Mvh/ Adde
av anp
Jag har kört med som mest 20 liter Diesel till 40 liter BF95 i en V6 utan problem. Gången var som vanligt, förbrukningen minns jag inte om den ökade eller minskade. Men vid återgång till enbart BF95 igen så sjönk snittförbrukningen med 1-2 dl per mil, så jag gissar att dieseln rengjorde insprutningssystemet ganska effektivt. E85 är nog dock säkrare att blanda i om rengöring eftersträvas. Några motorproblem kunde inte märkas av, varken då eller senare.

Nästa motor ville inte alls gå bra med Diesel inblandat i bensinen.

Jag har även hört andra testat med dieselinblandning utan problem, men har inga referenser till det mer än hörsägen.

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]