Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det känns som att min gamla V70 (B5244S2) blir tröttare och tröttare så här års. Händer inte mycket om man stampar på gasen och bränsleförbrukningen verkar öka gradvis trots att bilen rullar superlätt
Min pendlingsväg har blivit hastighetssänkt från 90 till 80 men vissa dar går bilkaravanen bara i 70.. Är det helt enkelt så att låg hastighet plus vintertemperatur gör att katalysatorn aldrig når upp till rätt temperatur och sätts igen med sot? Försöker "bränna ur" när tillfälle ges och vädret blir bättre, det verkar faktiskt som om bilen piggnar till.
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nä det tror jag inte. Däremot kan den smälta ihop om det kommer in oförbränt bränsle/olja till den, det som händer är att det antänds när det når den mycket varma katalysatorn vilket i sin tur gör att den blir ännu varmare och smälter ihop.
Är bilen kall när du upplever att den är segare? Tänk på att motoroljan är segare samt att växellådsoljan är segare vid kalla temperaturer, inte för jag vet om det märks av dock. Det tar väldigt lång tid för oljan att bli varm med :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nä det är likadant även när den är varmkörd.. Och i dag var det ju bara nollgradigt, det borde inte få växellådan att becka igen.
Har faktiskt aldrig kollat om förvärmingen är okej, men å andra sidan så brukar ju motorer bara bli piggare om de får i sig kalluft :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, katten sotar inte igen pga. årstiden. Gör den det är det något som är fel på just ditt expemplar, vilket givetvis inte alls är omöjligt.

Sen finns det olika "sweetspots" i förhållande till växel, bränsleförbrukning och hastighet där bilen går som bäst. Min t ex, drar som allra minst och går som allra bäst precis vid 100km/h-sträcket på 5an. 90km/h? Näe, då ökar bränsleförbrukningen och bilen känns allmänt grinig(om än marginellt).

Så, det kan ju vara så enkelt att din bil helt enkelt inte gillar den nya hastigheten.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Erik var det inte din bil som gått över 50k drar den väldigt med olja tar ju det på katten vad jag vet?.
Men den bilen har väl du haft sen ny o skött om så jag har en känsla av att den inte drar så mycket olja.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Näe den drar nästan ingen olja. Man brukar få fylla på högst en halvliter på 2000 mil..
Den blir bara lite vintertrött (precis som jag), undrar vad det beror på. Mottryck i avgassystemet skulle kunna förklara allt.
Har dammat ur luftfiltret nyligen, det är precis som nytt.
Ska prova dra till rödstrecket några gånger och se om det hjälper :-D
Har en elektronisk termometer med lång sladd, skulle kunna slänga in sensorn i luftfilterburken när jag åker
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
strunta i rödstrecket jag skulle drista mig till o köra lite för fort en bit istället när det passar och där det passar. Har märkt på mina bilar att vissa perioder är de slöare än vanligt sen är de piggare rätt vad det är.
En halvliter på 2k är ju ingenting min drar en liter på 1k o det tycker ja inte är så farligt heller på gammalt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad tror du om uppförsbacken från Jönköping upp till Brahehus i hygglig motorvägsfart, då borde väl både katt och ljuddämpare gå upp i närapå maxtemperatur och ligga där några minuter :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Jo det kan vara nått det. Sitter det inte fart kamror där eller minns jag fel?. Du lär ju iaf passa dig så inte landsfiskalen ser dig :-) .
Användarvisningsbild
av Erik Å
SÅ fort tänkte jag inte åka :-)

Luftfiltret har nog gått 4-5000 mil men det ser väl ganska okej ut, blåste ur lite dubbdamm med tryckluft.
Men jag ser en annan tänkbar förklaring, slangen som går till förvärmningskåpan runt grenröret är ju både längre och klenare än kalluft-intagets slang. Så antagligen har man i praktiken mindre effekt tillgänglig när motorn går på förvärmd luft vintertid.
IMG_20200228_210140_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200228_210140_1CS_DxO_800.jpg (38.76 KiB) Visad 2182 gånger
IMG_20200228_210107_1CS(1)_DxO_800.jpg
IMG_20200228_210107_1CS(1)_DxO_800.jpg (42.9 KiB) Visad 2182 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]