Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soderstrm
Har en v40 -98 som "vibrerar" i framvagn vid alla farter. Har bytt stabbstag samt bussningarna till krängningshämmaren, dock utan bättre resultat. Kan tillägga att ljudet försvinner helt när man svänger vänster med ratten det minsta lilla och blir kankse något högre läte när man svänger höger. Kan det vara att ett hjullager är pajj eller en drivknut. och kan man isf misstänka att det är höger eller vänster eftersom det försvinner när man svänger vänster med ratten?

Tusen tack på förhand för svar!
av christer.d
soderstrm skrev:Har en v40 -98 som "vibrerar" i framvagn vid alla farter. Har bytt stabbstag samt bussningarna till krängningshämmaren, dock utan bättre resultat. Kan tillägga att ljudet försvinner helt när man svänger vänster med ratten det minsta lilla och blir kankse något högre läte när man svänger höger. Kan det vara att ett hjullager är pajj eller en drivknut. och kan man isf misstänka att det är höger eller vänster eftersom det försvinner när man svänger vänster med ratten?

Tusen tack på förhand för svar!
jag tippar på lager.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag skulle oxå tro hjullager och det vänstra . Vid vänstersväng belastas inte lagret lika mycket och blir då "tyst".
av soderstrm
Tackar för svaren misstänker nog själv också att det bör hjullagret, Men blir nog inte bytt förrän om någon vecka. gärna tacksam för fler svar om någon annan har en annan uppfatting av problemet.
Användarvisningsbild
av _Seeya_
kolla däcken så du inte har fått en bubbla först och främst.. de kan vibrera ganska bra de...
av soderstrm
Bytte idag vänster hjulllager och kan därmed säga att detta var felet. så nu är det tyst :)
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]