Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av achmeeds
#1365682
hej
Kört 6000mil med min d3e, överlag nöjd men törstig motor speciellt i stadskörning.
0,65 på motorväg om man ligger i 120 går att få ner lägre men enormt känslig beroende på temperatur ute.
Stadskörning 0,8+.
Landsväg, går att komma ner till 0,5

Även känslig beroende på hur tungt lastad (medpassagerare) man är.

Skulle försöka komma över en T5 betydligt roligare motor.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1365743
Jag åkte en D3 AWD R-design under 2 år.
Mycket nöjd, 150hk räckte bra för mig som åker mycket med barn i bilen men drog även 1700 kg husvagn utan att kännas för trött.
Fördelen med AWD är att man då får 8-växlade automatlådan istället för 6-växlad på D3 utan fyrhjulsdrift.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1365878
achmeeds skrev: tor 20 feb 2020, 18:01 hej
Kört 6000mil med min d3e, överlag nöjd men törstig motor speciellt i stadskörning.
0,65 på motorväg om man ligger i 120 går att få ner lägre men enormt känslig beroende på temperatur ute.
Stadskörning 0,8+.
Landsväg, går att komma ner till 0,5

Även känslig beroende på hur tungt lastad (medpassagerare) man är.

Skulle försöka komma över en T5 betydligt roligare motor.
Det är något fel på din bil. Jag har kört ca 3000mil med min s90 d3 och förbrukningen ligger på någon decimal över 0,5 med övervikt motorväg. I somras drog ned 0,49 till italien fullastad och till sälen i trettonhelgen ville den ha 0,47 vid pumpen.
av AndS
#1365953
Fjonsson skrev: fre 21 feb 2020, 18:58 Det är något fel på din bil. Jag har kört ca 3000mil med min s90 d3 och förbrukningen ligger på någon decimal över 0,5 med övervikt motorväg. I somras drog ned 0,49 till italien fullastad och till sälen i trettonhelgen ville den ha 0,47 vid pumpen.
Är mera var man kör kör och hur man kör, kan lätt öka förbrukning bara genom att ändra körstil med någon deciliter eller kanske minska en halv. Är så subjektivt, speciellt med noteringen i inlägget "T5 betydligt roligare motor". ;-)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1365977
AndS skrev: lör 22 feb 2020, 00:45
Fjonsson skrev: fre 21 feb 2020, 18:58 Det är något fel på din bil. Jag har kört ca 3000mil med min s90 d3 och förbrukningen ligger på någon decimal över 0,5 med övervikt motorväg. I somras drog ned 0,49 till italien fullastad och till sälen i trettonhelgen ville den ha 0,47 vid pumpen.
Är mera var man kör kör och hur man kör, kan lätt öka förbrukning bara genom att ändra körstil med någon deciliter eller kanske minska en halv. Är så subjektivt, speciellt med noteringen i inlägget "T5 betydligt roligare motor". ;-)
Jovisst men 120 på motorväg är ju en ganska svår att göra på mer än ett sätt.
Det som förvånat mig mest är att förbrukningen inte stiger med ökad last. Kör normalt själv i bilen. I somras åkte vi fyra vuxna och en 11-åring till i italien med full packning och säkert 200kg överlast. 0,49. Visst är den ingen raket men räcker till. Den fick kämpa över alperna.
av AndS
#1365979
Jodå, om du håller 120km/h utan trafik på slät mark med lite trafik, farthållare inkopplad, får du ett förbrukningsvärde. Motsvarande med mera trafik och omkörningar, samt mera kuperad terräng blir annat resultat. Kan garantera att det inte är något fel på den bilen utan körmönstret som påverkar.
Pendlar själv en sträcka av 20 mil t.o.r några gånger i veckan och mestadels 100-väg. Enbart hur mycket trafik som finns ute på vägen gör lätt 10% skillnad i förbrukning.
Och så temperatur som noterades beroende av var du kör, dvs måste värmaren ge tillskottsvärme i kupen som hamnar i förbrukningssiffrorna.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1365990
AndS skrev: lör 22 feb 2020, 09:27 Jodå, om du håller 120km/h utan trafik på slät mark med lite trafik, farthållare inkopplad, får du ett förbrukningsvärde. Motsvarande med mera trafik och omkörningar, samt mera kuperad terräng blir annat resultat. Kan garantera att det inte är något fel på den bilen utan körmönstret som påverkar.
Pendlar själv en sträcka av 20 mil t.o.r några gånger i veckan och mestadels 100-väg. Enbart hur mycket trafik som finns ute på vägen gör lätt 10% skillnad i förbrukning.
Och så temperatur som noterades beroende av var du kör, dvs måste värmaren ge tillskottsvärme i kupen som hamnar i förbrukningssiffrorna.
Jag pendlar 8mil enkel väg. Ca 60% motorväg i ca 120. Resten 70-80väg med varierande trafik. Drygt 0,5 är alltså antal liter dividerat med antal km. Det är just bilens okänslighet för omständigheterna som förvånat. Min sambo har använt den hemma när jag var bortrest. Hon körde nästan 100% stadskörning och korta sträckor och då landade det på 0,65.
Parkeringsvärmaren eller ac går på ett ut tycker jag.
Mitt rekord är 0,42 utan överdriven snålkörning.
av AndS
#1366014
Men frågan var om det är fel på bilen eller körförhållande/körsätt. Med samma bil kan du eller jag få olika helt oliks förbrukning utan att bilen har något fel.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1366021
AndS skrev: lör 22 feb 2020, 11:50 Men frågan var om det är fel på bilen eller körförhållande/körsätt. Med samma bil kan du eller jag få olika helt oliks förbrukning utan att bilen har något fel.
Naturligtvis. Men att achmeeds upplever d3 som törstig samtidigt som jag förvånats över hur snål den är och hur lite förbrukningen påverkas av temperatur/last borde ju åtminstone väcka frågan.
Jag förväntade mig en högre förbrukning när jag köpte den. Hans drar ju 0,8+. Min drar inte ens 0,8 med husvagnen på.
Nästan så jag blir intresserad av att "taxigasa" den nån vecka för att se var det landar.
av AndS
#1366032
Då får du definiera stadskörning och under vilka förutsättningar, samt hur många mil den är tagen ifrån. Och om och hur bränslevärmare används.
Och hur mäts det om det tas från bilens visning.
Kan mätas över olika körsträckor och även nollställas efter varje körning.
Så börja med att få samma förutsättningar. ;-)

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]