NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50classicd2
Jag har en v50 classic d2. Om man vill unvika att dieselvärmaren startar då man kör endast korta sträckor räcker det att vrida "fläktknappen" tills autoläget slocknar då startar ej dieselvärmaren och därmed slipper man problemet med att det finns diesel kvar oförbrännt i värmaren. Allt blir normalt igen genom att trycka på "fläktknappen" igen.
Användarvisningsbild
av SvenB
V50classicd2 skrev: mån 17 feb 2020, 14:21 Jag har en v50 classic d2. Om man vill unvika att dieselvärmaren startar då man kör endast korta sträckor räcker det att vrida "fläktknappen" tills autoläget slocknar då startar ej dieselvärmaren och därmed slipper man problemet med att det finns diesel kvar oförbrännt i värmaren. Allt blir normalt igen genom att trycka på "fläktknappen" igen.
Har aldrig hört talas om detta. Jag ägde en V50 Classic i fyra år, där startade tillskottsvärmen alltid om temperaturen var runt 5 grader +, eller lägre, oavsett fläktknappens läge.
Användarvisningsbild
av P210
jiha1968 skrev:
Kan du leva utan värmaren ett tag, ryck säkring F21 i motorrummet.

Om man vill vara snäll med värmaren vid korta resor, och ha det lite mera bekvämt vid längre, montera ett relä efter säkring F21 och en strömställare inne i bilen.
Röd kabel från F21 till värmaren kapas, reläet kopplas med 87b (inte 87a) mot värmaren, och pol 30 mot säkringen, så att Timer också får starta upp värmaren om så önskas, även om man glömde att ställa om brytaren i rätt position . (i så fall vid Timer, kom ihåg att ställa brytaren så värmaren inte blir direkt avbruten, när du tänder bilen)
Reläets punkt 85 till jord, och 86 till brytaren, som monteras på lämplig ställe inne i bilen, brytaren får matas med 12V exempelvis från Cigg-uttag)
Jag har läst någonstans här på forumet att det går skarva ihop en "säkringsutflyttare" men en ny placering av säkringen på på sladden. Sedan drar man in en loop i kupén, de gånger du inte vill att värmaren ska sluta slår du bara av strömbrytaren!
2020-02-18_132006.jpg
2020-02-18_132006.jpg (22.25 KiB) Visad 1349 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
P210 skrev: Jag har läst någonstans här på forumet att det går skarva ihop en "säkringsutflyttare" men en ny placering av säkringen på på sladden. Sedan drar man in en loop i kupén, de gånger du inte vill att värmaren ska sluta slår du bara av strömbrytaren!
Vet inte helt om jag hänger på: "de gånger du inte vill att värmaren ska sluta slår du bara av strömbrytaren"
Jag tror du menar "de gånger du inte vill att värmaren ska starta slår du bara av strömbrytaren.

Och det vill fungera helt OK, men då får man inte glömma brytaren i fel läge om man vill nytta tiduret... (därför komplicerade jag det med ett relä)
Man får också se till att brytare och kablar är tillräckligt dimensionerade.

Efter lite tänkande, tycker jag att å montera en brytare och motstånd till temp-sensorn i vänster spegel, är det bästa sättet att hindra start av värmaren.
Brytaren nyttas då så bilen tror det är 7-8 grad värmt ute, så värmaren inte startar (utan tidur) https://tinyurl.com/yann2atq
Och man riskerar inte å klippa strömmen till värmaren med brytare/relä, om den redan har börjat elda...
Användarvisningsbild
av jiha1968
V50classicd2 skrev:Jag har en v50 classic d2. Om man vill unvika att dieselvärmaren startar då man kör endast korta sträckor räcker det att vrida "fläktknappen" tills autoläget slocknar då startar ej dieselvärmaren och därmed slipper man problemet med att det finns diesel kvar oförbrännt i värmaren. Allt blir normalt igen genom att trycka på "fläktknappen" igen.
Mycket intressant, några flera med V50 D2 Classic som kan bekräfta?
(användarmanualen berättar inte så, men möjlig Volvo har uppdaterad programvaran i eftertid?)

Problemen med felanvände av brytare, och påföljande oförbränd diesel i värmaren, undviker man så här: https://tinyurl.com/yann2atq

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]