Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
Jag behöver lite råd och tips.
Jag har precis skaffat mig en v40 2.0t -01a. Besiktigad den 28 januari med bra värden. Bilen kändes trött och hade en felkod (P0237) vilket jag får till att det är en av map-sensorerna. Vet dock inte om det är den på intercoolern eller på insuget.

Körde hem bilen och den gick felfritt. Stannade två ggr och bilen startade och gick fint hela vägen hem, dock slö.
Hemma sen började jag felsöka lite. Armen till tryckklockan hade släppt så därav att bilen var slö. Monterade tillbaka den, raderade felkoden och skulle starta bilen. Den gick skit! Fick felkod på misständning cylinder 3. Kollade tändspolar och bytte båda till andra samt bättre begagnade tändstift som jag hade. Bilen gick lika illa. Ryckte kontakten till luftmassemätaren. Bilen startade och gick hur bra som helst. Bytte LMM till en jag hade hemma som jag vet funkar. Bilen startar och misständer.

Höll lite gas på den så den kom upp i värme. Då går den bra efter ett tag. Inga nya felkoder kom.

Ska byta till nya stift och tändspolar under dagen idag, men något säger mig att det inte är där felet ligger. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av sweddan
Körde bilen hela dagen idag utan minsta problem. Dock lös motorlampan med felkod P0237, men bilen gick som vanligt. Kom hem och bytte till spritt nya spolar och stift. Startade bilen.....går som en påse nötter och misständer rejält. Stängde av och startade om. Gick som en klocka. Stängde av och kollade felkoder. Noll. Startade bilen går som en påse nötter......fattar inte.
Användarvisningsbild
av sweddan
Kom på att jag raderade felkoden i samband med tändstiftsbytet. Varje gång jag raderar felkoden går bilen illa för att sen gå bra när motorlampan lyser. Antagligen "limp mode". Beställt båda map-sensorerna så provar jag byta dem och se om det blir bättre då.
V40 motorn av din årgång är väldigt känsliga på tändstiften. Rekommenderar dig att inte köra på andra än original. Ett tydligt tecken om stiften fungerar dåligt så misständer den på låga varv med vid gaspådrag.

Norr om Steinkjer i Norge passerades 25000 mil ida[…]

Volvo som inte startar.

Kolla längst ner på denna sida Diagno[…]

blev ju riktigt bra där! dom glänsar so[…]

Igår vart det tvätt av bilen IMG_937[…]