- lör 08 feb 2020, 08:12
#1363340
Jag behöver lite råd och tips.
Jag har precis skaffat mig en v40 2.0t -01a. Besiktigad den 28 januari med bra värden. Bilen kändes trött och hade en felkod (P0237) vilket jag får till att det är en av map-sensorerna. Vet dock inte om det är den på intercoolern eller på insuget.
Körde hem bilen och den gick felfritt. Stannade två ggr och bilen startade och gick fint hela vägen hem, dock slö.
Hemma sen började jag felsöka lite. Armen till tryckklockan hade släppt så därav att bilen var slö. Monterade tillbaka den, raderade felkoden och skulle starta bilen. Den gick skit! Fick felkod på misständning cylinder 3. Kollade tändspolar och bytte båda till andra samt bättre begagnade tändstift som jag hade. Bilen gick lika illa. Ryckte kontakten till luftmassemätaren. Bilen startade och gick hur bra som helst. Bytte LMM till en jag hade hemma som jag vet funkar. Bilen startar och misständer.
Höll lite gas på den så den kom upp i värme. Då går den bra efter ett tag. Inga nya felkoder kom.
Ska byta till nya stift och tändspolar under dagen idag, men något säger mig att det inte är där felet ligger. Vad tror ni?
Jag har precis skaffat mig en v40 2.0t -01a. Besiktigad den 28 januari med bra värden. Bilen kändes trött och hade en felkod (P0237) vilket jag får till att det är en av map-sensorerna. Vet dock inte om det är den på intercoolern eller på insuget.
Körde hem bilen och den gick felfritt. Stannade två ggr och bilen startade och gick fint hela vägen hem, dock slö.
Hemma sen började jag felsöka lite. Armen till tryckklockan hade släppt så därav att bilen var slö. Monterade tillbaka den, raderade felkoden och skulle starta bilen. Den gick skit! Fick felkod på misständning cylinder 3. Kollade tändspolar och bytte båda till andra samt bättre begagnade tändstift som jag hade. Bilen gick lika illa. Ryckte kontakten till luftmassemätaren. Bilen startade och gick hur bra som helst. Bytte LMM till en jag hade hemma som jag vet funkar. Bilen startar och misständer.
Höll lite gas på den så den kom upp i värme. Då går den bra efter ett tag. Inga nya felkoder kom.
Ska byta till nya stift och tändspolar under dagen idag, men något säger mig att det inte är där felet ligger. Vad tror ni?