Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Heltokunnig skrev: ons 05 feb 2020, 20:31 Ok . Jag hoppas att det inte blir en dyr histora
Förbered dig mentalt runt 4000kr som sagt.
Det går att få billigare.
Bytet kräver inga speciella verktyg, utöver momentnyvkel egentligen. VVT enheten måste stå i bottenläget, utöver att alla axlar är i sync. Man kan heller inte lita på orginal markeringar på kamdreven eftersom dom kan justeras i vridriktning. Man struntar i dom och gör egna.
Det missas ibland av oerfarna mekare, och sätts efter markeringarna. Då blir det lätt fel.

Material för kanske 1000/1500kr.

Kör du och överhettar för mycket kan följdfel sätta en etta framför på priset.
Eller motorbyte.
av Heltokunnig
Ok . Har beställt nu ett kit för 1600. Med rem pump några spänn rullar tror ja de va och nya skruvar . Jag körde bilen hem när den gick sönder men jag stanna så den kylde ner sig fick stanna x antal ggr på vägen för att hålla tempen under röda men tror inte den har gått sönder mer :/
av MickeM
Heltokunnig skrev: ons 05 feb 2020, 20:47 Ok . Har beställt nu ett kit för 1600. Med rem pump några spänn rullar tror ja de va och nya skruvar . Jag körde bilen hem när den gick sönder men jag stanna så den kylde ner sig fick stanna x antal ggr på vägen för att hålla tempen under röda men tror inte den har gått sönder mer :/
Ca 4000kr är alltså INKL material.
Kom ihåg glykol om du ska göra det tillsammans med någon.

Arbetskostnaden är enstaka tusen på ej märkesverkstad.
Det är en ganska enkel operation för en verkstad.

Se till att få rätt spännrulle, för den blir lite annorlunda vid nån viss årgång.
Jag tror det är 2004'ish den blir annorlunda.
Löprullen är nog lika.
Användarvisningsbild
av Erik Å
halvgute57 skrev: fre 07 feb 2020, 11:30 Vattenpumpar pirat har/hade plastskovlar...fy f.n..
Det ligger i tiden, nu gör man hela insugningsrören i plast.. brinner ibland :-D
av Heltokunnig
Nu har jag iaf fått hem vattenpump och kamrem . Såg på den som satt där hadde massa sprickor i sig så de va nog på tiden att byta rem ...
Nått man måste tänka på när man ska byta remmen ? Förutom markeringarna ?
Nån som vet vilka verktyg som behövs och hur mycket bultarna till pumpen ska dras ?
av kievY
Passar på att fråga i tråden då jag har en liknade fråga..
Bytte kamrem på bilen vid 15 000 mil och på klisterlappen de satte fast i motorrummet säger att nästa byte är vid 25 000 mil. Finns det olika "bra" remmar? Tittat nämligen på att köpa ett kit och många rekommenderar INA.. men där skriver de inte hur länge deras rem ska hålla? Är en bra rem från INA etc beprövad att rulla i 18 000 mil med Volvos motorer? Vad är det som bestämmer hur länge en rem håller? Gäller det samma sak med vattenpump/multirem? Eller passar man på att byta allt varje gång?

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]