Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
MickeM skrev: ons 05 feb 2020, 19:31 ..Överhettande och avsaknad av kupevärme är rena skolboksexemplet på bristande cirkulation.
Sannolikt pga havererad vattenpump.
Men vänta lite, värme i kupén fungerar vad jag förstår bra innan överhettningen slår till... ?
Det kanske kan vara ånglås som slår ut värmen? Eller så är det mjukvaran i ACC:n som bestämmer att om motorn är överhettad så blir det nada värme, möjligen för att undvika någon farligt felfall.
Men hursomhelst, jag skulle först ha kollat att kylaren (eller egentligen kondensorn till AC:n som sitter först i luftströmmen) inte är igenkletad med insekter, sen kollat att kylfläkten fungerar, kollat termostaten (plocka ut och testa att den öppnar i kokande vatten i kastrull på spisen), sen kolla att kylaren inte är igenslammad invändigt och att vattenpumpen faktiskt fungerar. Såvitt jag har hört så var det inte Volvos original vattenpumpar som tappade pumpvingarna, det drabbade väl något lågprismärke..? Min pump hade skinande blanka pumpvingar när jag bytte den vid 45 000 / 18 år. Kändes nästan synd att skrota den.. jag har faktiskt sparat den ute i garaget, den kanske går att använda som prydnad :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
En ny termostat kostar inte någon större förmögenhet, men det är slabbigt att byta eftersom det rinner ut en del kylvätska
av Heltokunnig
Ok ok .. ska försöka ta de steg för steg då och hoppas på en billig lösning ... Tack för snabba svar alla! Måste få hit nån polare som kan skruva nu då .. Inte så lätt när man bor på landet :)
av MickeM
Erik Å skrev: ons 05 feb 2020, 19:58 Men vänta lite, värme i kupén fungerar vad jag förstår bra innan överhettningen slår till... ?
Det kanske kan vara ånglås som slår ut värmen?
Jag fick intrycket att kupevärmen försvann samtidigt som överhettningsfelet slog till.
Och inte återkommit.
Men jag kan ha fattat fel...

OM, det är så att värmen fungerar fint ända tills den överhettar kan felet vara annat som sagt.

Tex topplockspackningen.

Termostat=njaa, inte omöjligt men. .
(Om värmen är BRA till överhettning)
En 2002 kan KANSKE har gamla ternostathuset där en termostat är lättbytt och billig.
Men brytpunkten är där någonstans, och senare måste man byta komplett hus inkl termostat för runt 1000-1200kr och lite mer meck att byta.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Heltokunnig skrev: ons 05 feb 2020, 20:17 Ne värmen kommer ej tillbaka
Inte överhuvudtaget sedan den överhettade första gången?

Och inte så att den fungerar om du nu skulle ta en åktur, och sedan sluta fungera när den blir för varm?
av Heltokunnig
Nej ingen värme i kupen alls längre . Men den går lika bra som innan så har ej tappat nå effekt ingen vit ryk allt verkar normalt ( förutom att den överhettar förstås)
av MickeM
Heltokunnig skrev: ons 05 feb 2020, 20:23 Nej ingen värme i kupen alls längre . Men den går lika bra som innan så har ej tappat nå effekt ingen vit ryk allt verkar normalt ( förutom att den överhettar förstås)
Då är vattenpumpen absolut sannolikaste felet. Kan vara bra med fräsch kamrem också så är det inte helt bortkastat.

Vissa eftermarknadspumpar drabbas av detta med att skovelhjulet släpper. Jag vet inte exakt från vilken leverantör. Betydligt vanligare på VAG av samma årgångar som bilarna i denna forumdel, så troligen den som orginalllevererade till VAG.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]