Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklasp85
Tjabba.

Tänkte berätta om en händelse jag fick erfara i måndags. Jag var som vanligt på väg till jobbet i måndags kl 03 (jag jobbar som resemontör, för tillfället 35 mil från hemmet) och körde på E4 mellan Hudiksvall och Söderhamn.
Strax innan Enånger så fick jag en Saab 9-5 framför mig, som sedan visade sig vara två poliser. Nåja, dom körde ca 20km/t för fort så jag valde att hänga på. Efter en stund så saktade Saaben in så jag körde om och lade mig framför. Jag tänkte inte mer på det förrän ca 2 mil längre fram då dom slog på blåljusen bakom mig.

* 135km/t på 110-väg
* 100km/t på 70-väg
* Ogiltigt skattemärke (firmabil)
* Dimljus fram.

Jag fick mig en rejäl moralpredikan men konstigt nog släppte dom iväg mig utan böter. Nu är jag grymt tacksam. Efteråt följde dom efter mig i nästan 5 mil, så det var bara att följa hastighetsbegränsningarna. Hemskt. Nåja, man har lärt sig en läxa.

Det lustiga med det hela var att jag tänkte "Hmm, är det civilsnuten som köpt sig en nyare bil? Det mesta tyder på det. Äsch, dom är väl inte ute såhär tidigt". Nu såhär i efterhand är jag väldigt tacksam för att jag blev stoppad, då jag förhoppningsvis kommer hålla igen framöver. Men hade jag fått en böter på 5000-6000kr hade jag nog varit mindre tacksam.

Så ett tips till er, håll er i skinnet. Polisen kan snurra runt på de större vägarna även en måndagmorgon kl 03. :wink:
av anp
Bedrövligt agerande från polisens sida ifall de först kör för fort själva, och sedan släpper förbi dig för att sedan ta dig för fortkörning ( även om inga böter delades ut )
Fast å andra sidan, kom du ikapp dem då de körde för 30km/h för fort, så kan jag delvis förstå deras agerande.

Jag hade själv en polisbil i häcken nyligen, där den först körde för fort i.o.m att den hann ifatt mig som körde 90-100km/h på 90km/h väg. och sedan låg mycket nära mig i flera mil. Dessutom passerade den en nyss av vägen avkörd bil, där föraren sökte hjälp av oss som passerade. Tvivlar starkt på att polisen var på någon brådskande utryckning i.o.m att de hade tid att ligga bakom mig under en lång sträcka.
Och i nollvisionens tecken, tycker jag att det vore intressant att ta reda på varför någon kör av vägen på en rak, fin sommarväg. men det är väl endast fortkörningar som intresserar polisen nu för tiden.
Användarvisningsbild
av Nexus
Får jag upp en 9-5 eller V70 i baken så blir jag direkt misstänksam.
100 på 70 väg aja baja :wink:
Jag åker ibland mellan E-tuna och söderhamn och folk kör fan som galningar.Folk gnäller på ungdommar som kör som galningar men de som kör värst är män och kvinnor i övre medelåldern.Firmabilar far ofta fram som små galningar :twisted: Är det bra reklam för företaget???
Användarvisningsbild
av fribbe_740
anp skrev:Bedrövligt agerande från polisens sida ifall de först kör för fort själva, och sedan släpper förbi dig för att sedan ta dig för fortkörning ( även om inga böter delades ut )
antagligen var det därför dom itne delade ut nåra böter...
Användarvisningsbild
av Lilja
Polisen får inte köra för fort utan blåljus. Så om de försöker ge dig böter kan du bara stå fast vid att polisen kört lika snabbt.
Användarvisningsbild
av tracker
Lilja skrev:Polisen får inte köra för fort utan blåljus. Så om de försöker ge dig böter kan du bara stå fast vid att polisen kört lika snabbt.
var står det ?

trodde bara dom behövde kalla på uppmärksamhet om trafikförhållandena krävde det.
har för mig att en polis får köra hur fort som helst utan blåljus eller siren.
Användarvisningsbild
av camaro69
Lilja skrev:Polisen får inte köra för fort utan blåljus. Så om de försöker ge dig böter kan du bara stå fast vid att polisen kört lika snabbt.
Bäste Lilja.

Detta måste vara ett kapitel som du missat i körskoleboken, som du hänvisat till i tidigare trådar. Annars kan du Googla på Trafikförordningen som reglerar vad som är tillåtet eller ej.
Bestämmelserna gäller förare av utryckningsfordon, läkare, ambulans brandkår m fl.

Polisers körning delas upp i 3 "faser":

1. Tjänsteutövning/Yrkesutövning
2. Brådskande yrkesutövning
3. Trängande fall

Att påkalla fri väg är att använda blåljus och siren.

Polisens samtliga körningar kan ske utan blåljus och siren.
Om polisen är på väg till ett bankrån eller annat uppdrag och inte vill skrämma bort rånaren, genom att inte ha på blåljus och siren, skulle dettta ge dig rättighet att hänga på? :roll:

Läs på läxorna innan du ger dig in i debatten, och se till att du är påläst innan du skickar fel budskap som kan bli kostsamt för andra medmänniskor.

Tingsrätten skulle döma till böter för dig om du hävdade din rätt enligt ditt inlägg. :lol:
av OrsonGbg
"Sammanfattningsvis kan man säga att en polis i tjänsteutövning får överskrida hastighetsbestämmelserna i brådskande yrkesutövning, utan att ha blåljus eller blåljus och siren påslagna.
För mera information kan vår chef för Trafikenheten, Håkan Eriksson kontaktas."

http://www.vf.se/?url=http%3A%2F%2Fwww. ... fb61acb5ab
Användarvisningsbild
av Nexus
Polisen måste då ständigt vara på jakt :wink: för ingen jag har sett eller åkt bakom håller lagliga hastigheter :evil: . Ringer man har de ingen att skicka men runt hörnet står 4 bilar och plockar fortkörare :lol: och den 5:e bilen står vid fotbollsplan det är fotbollsmatch på amatör nivå som kräver polis beskydd :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av camaro69
grammse

Har ni så många poliser i Eskilstuna (årets stad 1970)?

:lol:

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]