Jag har lite andra frågor kring detta med just denna motor och söker lite hjälp för att bena ut lite grejer om någon känner sig manad att kavla upp ärmarna några minuter.
De gäller det här med partikelfilter meddelandet "sotfilter fult " har bytt tryckgivaren till DPF vilket inte hälpte för att släcka meddelande.
Jag skulle vilja ha hjälp med att få svar på följande..
- ca max varvtal på tomgång, mitt uppgår till ca 3000 v/min
- kolla om de kommer luft/avgas ur någon av slangarna från partickelfiltret som går till tryckgivaren. (jag har endast luft/avgaser som kommer ut i ena slangen som är före DPF, den andra är helt obefintlig.
Jag har gjort regenerering med autocom, samt kört långa sträckor för att den skall kunna bränna ur men meddelande kvarstår. har raderat meddelandet med kodläsare flera gånger men de återkommer snart.
Min misstanke är att filtret inte är fullt med tanke på att varjegång jag raderar meddelandet så går bilen bra, och så snart som de dyker upp igen så går den skit med kraftigt reducerad effekt.
Felmeddelande jag får är följande :
Diesel particulate filter pressure sensor A circuit Range/performance
Diesel particulate filter restriction -soot accumulation to high (bank 1)
Exhaust pressure sensor A Circuit Range/performance
Glöm inte att de gäller motorn D4204T5 (D4) om någon kan hjälpa mig