Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har lite andra frågor kring detta med just denna motor och söker lite hjälp för att bena ut lite grejer om någon känner sig manad att kavla upp ärmarna några minuter.

De gäller det här med partikelfilter meddelandet "sotfilter fult " har bytt tryckgivaren till DPF vilket inte hälpte för att släcka meddelande.

Jag skulle vilja ha hjälp med att få svar på följande..

- ca max varvtal på tomgång, mitt uppgår till ca 3000 v/min
- kolla om de kommer luft/avgas ur någon av slangarna från partickelfiltret som går till tryckgivaren. (jag har endast luft/avgaser som kommer ut i ena slangen som är före DPF, den andra är helt obefintlig.

Jag har gjort regenerering med autocom, samt kört långa sträckor för att den skall kunna bränna ur men meddelande kvarstår. har raderat meddelandet med kodläsare flera gånger men de återkommer snart.

Min misstanke är att filtret inte är fullt med tanke på att varjegång jag raderar meddelandet så går bilen bra, och så snart som de dyker upp igen så går den skit med kraftigt reducerad effekt.

Felmeddelande jag får är följande :

Diesel particulate filter pressure sensor A circuit Range/performance
Diesel particulate filter restriction -soot accumulation to high (bank 1)
Exhaust pressure sensor A Circuit Range/performance

Glöm inte att de gäller motorn D4204T5 (D4) om någon kan hjälpa mig
@sirmiky,
Har du provat nollställa adaptering för DPF?
Jag baserar frågan bara på att det krävdes nollställning adaptering av EGR för att släcka felkoderna på den på min bil häromveckan, noterade då att det även finns möjlighet att nolla adaption av DPF i VIDA. Värt att prova tänker jag, styrsystemet tycker kanske att filtret är fullt fortfarande...?
Jag vet sen tidigare att du har tillgång till nyare Vida med licens, om funktionen finns i Autocom vet jag inte.

Edit, du hade väl problem även med kvarvarande koder som inte gick att radera på EGR? Jag skrev en rad om detta med ett foto i detta inlägg: viewtopic.php?p=1361203#p1361203

Bild på var du hittar nollning adaption DPF i Vida:
reset1.JPG
reset1.JPG (32.83 KiB) Visad 692 gånger
Tack för dina ideer, de kan ju vara så att de behövs en adaption. njae jag har inga felkoder på EGR som inte försvinner va jag vet.
jo autocom borde ha den funktionen så man kan adaptera dpf, dock är de ju så att när det väl raderas så är de borta i flera mil för att senare komma till baka, så felkoden bråkar inte med att vara kvar helt hundra.

Jag hoppas jag kan få hjälp med de jag skrev där uppe. hade vart till stor hjälp
sirmiky skrev: lör 01 feb 2020, 17:21
- ca max varvtal på tomgång, mitt uppgår till ca 3000 v/min
- kolla om de kommer luft/avgas ur någon av slangarna från partickelfiltret som går till tryckgivaren. (jag har endast luft/avgaser som kommer ut i ena slangen som är före DPF, den andra är helt obefintlig.
Vet inte riktikt vad du menar med max varvtal på tomgång. Min bil ligger alltid under 1000 rpm vare sig den är varm eller kall, runt 825 rpm om jag kollar i Vida.

Tar du ett foto på vilka slangar det gäller, och de inte sitter för tråkigt, så kan jag kanske hjälpa till. Har inte behövt rotat med DPF, ännu och således noll koll på slangarna. Min är dessutom manuell om det nu kan vara någon skillnad.
Aha förstår. Om du står på tomgång och trycker på gasen för att varva så går det bara varva upp till ca 3000 varv / min, ville veta om de är en spärr just för att den står i Neutral eller om de är så att sotfiltret mot all förmodan är såpass fyllt att de bromsar. (troligen inte) men jag vill bara utesluta de ena och de andra som du förstår..

Japp jag kan posta en bild på slangarna. man kommer åt dom med en hand och slangarna har två olika storlekar så man kan inte förväxla dom
Tack så mycket :) Nä de är ingen fara, men de känns inte bra, jag vet. Allt jag ville var att se om den gick över 3000rpm, sen om du har manuell eller automat vet jag inte om de spelar någon roll..hmm ska gå ut och knäppa ett kort på vart slangarna sitter
sirmiky skrev: lör 01 feb 2020, 16:54 Hur har det gått med ditt olje-experiment ? blev de något bättre ?
Jag är iväg över helgen och kör annan bil.
Det är min dotter som kör bilen ifråga mest.
Den här inte behövt olja än, men den är inte så mycket körd efter mirakelkuren, så än har jag inget matnyttigt att rapportera.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 20
Beställa ny V90 T6 recharge

Lounge-paketet som innehåller ventilerad nap[…]

Sista hoppet att forumrävarna här kan hj[…]

CTEK Laddare (connect kabel)

@NiklasXC70 , Jag gjorde så här https:[…]