Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fidde77
Är det den som sitter i motor rummet med bromsrören i?
av Lesjö
Mitt tips är tandhjulen som ger pulser till givarna på framhjulen.
Brukar vara upprostade efter 7-8 år. Då funkar ABS bra vid låga farter, men lägger av efter en stund i högre fart.
Börja med att mäta upp givarna fram. Vid ohm-mätning skall de ge c:a 1000 ohm, lika på båda sidor.
Bak på 940 med stel axel ger givaren även signal till hastighetsmätare, så funkar den normalt bör felet sitta i framhjulen.
Vill du vara riktigt säker så kopplar du en multimeter på givaren vänster fram och ställer in den på växelström. Skall ge ungefär 0,6-0,8 volt när du kör i 70-80 km/tim. Under c:a 0,4 är för lågt. (Dela på skarvkopplingen som sitter på innerskärmen när du mäter.) Därefter gör du samma på höger fram. Viktigt är att du får samma resultat på båda sidor. Givarna och enheten mäter visserligen antal pulser, men det går att mäta så som jag anger.
Ditt problem pekar, som jag ser det, solklart på att det är tandhjulen som är slut. Tandhjulen är krympta på navet, men det är inga större problem att byta. Kostar mindre än 500:- på Volvo vill jag minnas.
av fidde77
När jag mäter ohm så ligger den på runt 1061ohm på båda hjulen fram.
Så då brode ju dom vara hela.
Hastighetsmätaren funkar och då ska det ju inte vara fel på den.

Ska testa och mäta med växelström i 70-80 km/tim ihelgen och då borde man ju komma fram till om det är tandhjulen som är kassa.
Tandhjulen kostar 261 kr st på volvo.
Dom på volvo sa att det är inte ofta man byter dom, Så dom hade inga på lager så det får jag beställa isåfall om det nu skulle vara dom.
av fidde77
Har varit inne och bes och den gick igenom utan annmärkning.
Tur att inte lampan lös:).
Så nu har jag över ett år på mig att hitta felet.
Användarvisningsbild
av King Of The Road
jag hade samma problem på min V90 antar att det är samma.
på min tändes lampan när det var kallt men när man kört en stund så tändes den jag provade att mäta vid flera tillfällen. ibland fick jag dåliga värden på ena men inte varje gång den andra var bra varje gång. felet ligger troligt vis i fram annars skulle hastighets mätaren strula som det sas tidigare.
Prova att mäta när lampan lyser, bara att ta isär kontakten i motorrummet på respektive sida

Mvh Peter
av fidde77
Jag får ta och mäta den andra när den väl lyser och se om jag får något annat värde.
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]