- fre 17 jan 2020, 17:08
#1359395
Urtaget missade jag att fota, det är ca 2mm djupt, radie 3mm.
Svårt att ta säkra mått på handsmide, det blir ju olika beroende på vilken ände man mäter på
Och som sagt, man måste glödga änden innan man smider 90-gradersbocken, annars får man sprickor i stålet!
Jag gjorde en förbättring i dag; böjde pinnen en aning, ca 40mm in från spetsen, och slipade dessutom fram- och baksidan plan så att pinnen (dia 8mm) fick ovalt tvärsnitt (ca 6mm). På så sätt blir det lättare att komma åt det inre belägget bak.. Märkligt nog så är det mycket mer utrymme mot fälgen vid den övre sprinten än den nedre, borde det inte vara symmetriskt?
Verktyget är stationerat i sidofacket under bagagerumsgolvet så kan man passa på att motionera bromsarna närhelst man står vid bilen och väntar på nåt/någon..
Det känns som om bilen rullar hysteriskt lätt ett par dagar efter att man tryckt tillbaka kolvarna. Sen går den "bara lätt" några veckor och efter det börjar allt bli som vanligt. I dag mätte jag upp lägre förbrukningssiffror än jag någonsin har sett, hurra
VARNING! Kolvarna måste pumpas ut innan man kör iväg annars har man icke-fungerande bromssystem.
Och pumpa med flera korta slag (aldrig pedalen i golvet) så att inte huvudcylindern tar skada
gubbstrutt skrev: ↑ons 15 jan 2020, 10:03 @Erik Å, Har du alla mått på den där. Höjd bredd på 90 vinkeln samt samnma på urtagningen du filat längd tjocklek på skaftet?.Duger det med måttsatta foton?

Svårt att ta säkra mått på handsmide, det blir ju olika beroende på vilken ände man mäter på

Och som sagt, man måste glödga änden innan man smider 90-gradersbocken, annars får man sprickor i stålet!
Jag gjorde en förbättring i dag; böjde pinnen en aning, ca 40mm in från spetsen, och slipade dessutom fram- och baksidan plan så att pinnen (dia 8mm) fick ovalt tvärsnitt (ca 6mm). På så sätt blir det lättare att komma åt det inre belägget bak.. Märkligt nog så är det mycket mer utrymme mot fälgen vid den övre sprinten än den nedre, borde det inte vara symmetriskt?

Verktyget är stationerat i sidofacket under bagagerumsgolvet så kan man passa på att motionera bromsarna närhelst man står vid bilen och väntar på nåt/någon..
Det känns som om bilen rullar hysteriskt lätt ett par dagar efter att man tryckt tillbaka kolvarna. Sen går den "bara lätt" några veckor och efter det börjar allt bli som vanligt. I dag mätte jag upp lägre förbrukningssiffror än jag någonsin har sett, hurra

VARNING! Kolvarna måste pumpas ut innan man kör iväg annars har man icke-fungerande bromssystem.
Och pumpa med flera korta slag (aldrig pedalen i golvet) så att inte huvudcylindern tar skada
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
