Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turbojonas
Tjena ..Är de någon som kan förklara hur man spänner Handbromsen på en 850 -94.Den tar högt upp men tar bra framåt men ej bakåt.

JA tittadee in under mittkonsollen bakifrån och såg en Torx skruv är de den man spänner vajern me??

Tacksam för snabbt svar

Jonas

Bra sida för övrigt
av Brandmannen
Har även jag samma problem vore kul att få tips på vad man kan göra åt det, skivorna bak är sprak nya och beläggena åxå , och handbromsen ta mycket bra framåt!
Användarvisningsbild
av ketto
Grovjustera handbromsen vid backarna,spänn tills den tar i,släpp tillbaka 4-5 hack,brukar räcka för att de ska bli bra bromsverkan! Finjustera kan man göra där uppe,men de ska va i botten eller tvärtom(kommer ej ihåg,ska byta vajer på min snart iaf) och sen skruvar man ut/in den för finare justering! Då ska de ta både framåt/bakåt!
Användarvisningsbild
av calle_g
Jag brukar göra såhär, först släppa så mkt som går inne i bilen (torxen på spaken) och sedan börja med att spänna på "pepparkakorna" i bromstrummorna tills det tar emot vid rotation på skivorna med handkraft, då släpper jag ett eller två "hack". Har alltid fått efterspänna handbromsen jämt innan besiktning för att klara deras petiga "handbromsen ska ta på tredje hacket" så det är bra att ha mycket spännväg kvar inne i bilen för att slippa skita ner sig.

På 11000mil har jag bytt bromskivor bak inkl. belägg för vanlig broms 2ggr och belägg för handbroms 1ggr och jag har aldrig fått handbromsen att ta något vidare bakåt.

Kom att tänka på att fenomenet kanske är medbyggt från början om systemet använder båda bromsbackarna som primärbackar vid rotation framåt, i så fall kan man omöjligtvis få samma bromsverkan bakåt. Ska kolla på de nästa gång jag river isär härligheten.
av *pettson*
Turbojonas skrev:Tjena ..Är de någon som kan förklara hur man spänner Handbromsen på en 850 -94.Den tar högt upp men tar bra framåt men ej bakåt.

JA tittadee in under mittkonsollen bakifrån och såg en Torx skruv är de den man spänner vajern me??

Tacksam för snabbt svar

Jonas

Bra sida för övrigt
In i bilen gör spakjusteringen slapp..

ut nu till dina avtagna hjul.
In med mejseln i justeringshålet.. spänn ut backarna maximalt..handbromsen ska alltså låsa..
lossa nu 3-5 taggar..
gör likadant på andra sidan.
NU ska du dra upp handbroms spaken 5 hack. börja att dra åt justeringen där så att handbromsen låser. Kontrollera emellanåt att den även släpper när du släpper spaken.
Hanbromsen är färdigjusterad när hanbromsen låser på 5-8 hack. Väljer man att låsa på 3 hack så kommer det att gå tyngre och handbromsen kommer inte att låsa lika hårt..
(man använder hävstångseffekten i spak konstruktionen för att dra i vajrarna.. därav 5-8 hack.. då kan man låsa hjulen med lillfingret..).
Nu ska handbromsen låsa både framåt och bakåt.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte finjustering som sitter inne i bilen, det är wire justeringen, den man spänne5r wiren med vid wire byte.
hanbromsen justerar maninne i trumman via det lilla hålet.

men i ditt fal kan det nog vara ett belgg som släpt
av Quaint
Jag har precis bytt backar (beläggen släppt) och justerade som de ovan nämner i hålet tills det låste och sedan släppte ett par kuggar.
Har kört lite nu och efterspännde inne i bilen och nu tar den kanon.

Så det är fel att justera inne då?
Användarvisningsbild
av CarMan
Quaint skrev:Jag har precis bytt backar (beläggen släppt) och justerade som de ovan nämner i hålet tills det låste och sedan släppte ett par kuggar.

igentligen är det det, men det är inget som tar skada av att göra så.
av *pettson*
Quaint skrev:Jag har precis bytt backar (beläggen släppt) och justerade som de ovan nämner i hålet tills det låste och sedan släppte ett par kuggar.

det du kallar för efterspänna är ju egentligen att du spakjusterar. Det är inget fel med det.. sålänge man inte tror att man just finjusterar bromsen med det.
Huvudsyftet är att göra så att vajrarna tar vid exakt samma ställe.. (görs med muttrarna på vajrarna..) sen ska bromsvågen jämna ut eventuella småjusteringar så att dom tar lika.. För att till sist använda stora centerbulten till att göra så spaken tar på rätt ställe..
Allt detta efter att ha justerat ute vid hjulen först.. :wink:

Har också råkat ut för detdä[…]

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]