StefanN skrev:Många säger dom inte vill ha vindkraft nära men det gäller ju fler saker som raffinaderier, hem för alkoholister och det mesta man vill ha men inte hos sig.
Diesel kostade för övrigt 16.83:-/L i morse här. Stormakters vapenskrammel sätter spår direkt.
Jag klassificerar mig själv inte i ”Not in my backyard” (NIMBY) - kategorin. Snarare i ”Not in anybody’s backyard” (NIABY).
Det vill säga: en teknologi som ger så betydande negativa effekter på närboende folks hälsa, deras egendomsvärde, bygdens attraktivitet för rekreation, skador på djurliv - aldrig i livet att jag stödjer detta systematiska övergrepp på landsbygd och naturvärden, folks hälsa.
Finner det dessutom obegripligt att människor som säger sig värna om naturvärden och långsiktighet kan stödja detta.
Därmed inte sagt att jag samtidigt kan stödja ett långsiktigt frigörande från beroende av fossila drivmedel, där skulle jag kunna acceptera ett successivt ökande av drivmedelspriser som incitament - OM det fanns en rimlig strategi för omställning i botten.
Tyvärr gör det inte det idag, det våra politiker bestämt med ett tongivande litet 5%-parti i botten är att vi tvingas till att överge vår tidigare relativt CO2-snåla elproduktion hittills för vår extremt viktiga baskraft och gå över till en elproduktion som blir beroende av gas- och kolkraft med helt andra CO2-värden per producerad kWh.
Det saknas en trovärdig strategisk riktning i svensk energipolitik och detta kommer att få grava effekter inte bara på nuvarande generation utan inte minst våra barns livsvillkor.