Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
StefanN skrev:Många säger dom inte vill ha vindkraft nära men det gäller ju fler saker som raffinaderier, hem för alkoholister och det mesta man vill ha men inte hos sig.
Diesel kostade för övrigt 16.83:-/L i morse här. Stormakters vapenskrammel sätter spår direkt.
Jag klassificerar mig själv inte i ”Not in my backyard” (NIMBY) - kategorin. Snarare i ”Not in anybody’s backyard” (NIABY).

Det vill säga: en teknologi som ger så betydande negativa effekter på närboende folks hälsa, deras egendomsvärde, bygdens attraktivitet för rekreation, skador på djurliv - aldrig i livet att jag stödjer detta systematiska övergrepp på landsbygd och naturvärden, folks hälsa.

Finner det dessutom obegripligt att människor som säger sig värna om naturvärden och långsiktighet kan stödja detta.

Därmed inte sagt att jag samtidigt kan stödja ett långsiktigt frigörande från beroende av fossila drivmedel, där skulle jag kunna acceptera ett successivt ökande av drivmedelspriser som incitament - OM det fanns en rimlig strategi för omställning i botten.

Tyvärr gör det inte det idag, det våra politiker bestämt med ett tongivande litet 5%-parti i botten är att vi tvingas till att överge vår tidigare relativt CO2-snåla elproduktion hittills för vår extremt viktiga baskraft och gå över till en elproduktion som blir beroende av gas- och kolkraft med helt andra CO2-värden per producerad kWh.

Det saknas en trovärdig strategisk riktning i svensk energipolitik och detta kommer att få grava effekter inte bara på nuvarande generation utan inte minst våra barns livsvillkor.
Användarvisningsbild
av Camel
Leopold skrev: lör 04 jan 2020, 21:07 Jag klassificerar mig själv inte i ”Not in my backyard” (NIMBY) - kategorin. Snarare i ”Not in anybody’s backyard” (NIABY).

Det vill säga: en teknologi som ger så betydande negativa effekter på närboende folks hälsa, deras egendomsvärde, bygdens attraktivitet för rekreation, skador på djurliv - aldrig i livet att jag stödjer detta systematiska övergrepp på landsbygd och naturvärden, folks hälsa.

Finner det dessutom obegripligt att människor som säger sig värna om naturvärden och långsiktighet kan stödja detta.

Därmed inte sagt att jag samtidigt kan stödja ett långsiktigt frigörande från beroende av fossila drivmedel, där skulle jag kunna acceptera ett successivt ökande av drivmedelspriser som incitament - OM det fanns en rimlig strategi för omställning i botten.

Tyvärr gör det inte det idag, det våra politiker bestämt med ett tongivande litet 5%-parti i botten är att vi tvingas till att överge vår tidigare relativt CO2-snåla elproduktion hittills för vår extremt viktiga baskraft och gå över till en elproduktion som blir beroende av gas- och kolkraft med helt andra CO2-värden per producerad kWh.

Det saknas en trovärdig strategisk riktning i svensk energipolitik och detta kommer att få grava effekter inte bara på nuvarande generation utan inte minst våra barns livsvillkor.
Jag delar din uppfattning i varenda stavelse! Energipolitiken idag är minst sagt obegriplig.
Användarvisningsbild
av joel80
Såg ni årsrapporten? Bl.a rekord i nettoexport på över 25TWh 2019. (ungefär vad tre kärnkraftsreaktorer levererar under ett normalår.)
Vi är nere på 1987 års nivå i elförbrukning i Sverige trots 2 miljoner fler människor.
Elpriset på elbörsen Nordpool hamnade i snitt nio procent lägre än året innan, 41 öre/kWh.
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... -nagonsin/

Vi har ingen större kris på produktionssidan precis, däremot är det vissa delar av landet (främst Skåne) där man inte fixar effekttoppar nå bra.
Man verkar inte uppgraderat nätet i den takt som områden växt. :/
Den stora nybyggda ledningen som inte tas i bruk bidrar säkert en del till problemen också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
+25 Twh 2019 men då var ju inte kärnkraften avslagen ännu, så vad händer framöver?

Kärnkraftavveckling -65Twh
Elektrifiering av gruv,stål,kemi,cement,batteri industri -40 Twh
Elektrifiering av bil,buss,lastbil,entreprenad,jordbruk,sjöfart,flyg -40 Twh

Behövs ju 145 nya Twh el, då räcker inte 25 långt.

Det hela är ju lika dumt som att känna sig rik den 25:e när man fått sin lön på kontot och glömt att man ska betala amorteringar den 31:a som är 6 ggr så stora som lönen.
Användarvisningsbild
av Derank
Ja, folk verkar ha panik, var förbi st1 där jag brukar tanka, var kö ut på vägen jag for vidare hem igen, tankar i morgon. Iran/irak/USA har pågått i decennier och lär så göra i 100år till.

men man får sig kanske några bra köplägen på börsen, synd att ja missade att köpa några oljebullar bara, kan bli en fins vinst i morgon i öppningen, el inte. Minns för några mpnader sedan då de bombade oljeraffinaderiern och olja togsteg uppemot 15% på natten, alla på div börsforum skrek att nu är det kört och soppan kommer kosta 30sek innan månaden är slut osv osv osv...........

snart är det väl dags att bunkra konserver igen och gräva sig ett skydddsrum osv
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:+25 Twh 2019 men då var ju inte kärnkraften avslagen ännu, så vad händer framöver?

Kärnkraftavveckling -65Twh
Elektrifiering av gruv,stål,kemi,cement,batteri industri -40 Twh
Elektrifiering av bil,buss,lastbil,entreprenad,jordbruk,sjöfart,flyg -40 Twh

Behövs ju 145 nya Twh el, då räcker inte 25 långt.

Det hela är ju lika dumt som att känna sig rik den 25:e när man fått sin lön på kontot och glömt att man ska betala amorteringar den 31:a som är 6 ggr så stora som lönen.
.

Nu är det inte något snack om att elektrifiera precis allt du säger med start någon gång snart! Man kommer inte stänga ner all kärnkraft på en gång heller.
Sen känns dina siffror lite högre än från andra ställen. Räknar du med att eldrift är rätt mycket mer effektivt och att man även bör se en fortsatt effektivisering av fabriker/fordon/jordbruk över tid?
All drift för många av sakerna du radar upp kommer troligen inte heller att komma från elproduktion utan från andra fossilfria källor. (Odlade drivmedel etc.)

I nuläget ser det inte ut som att vi har några problem att stänga fler kraftverk.
Under senare årtiondet har också kärnkraften minskat från att legat på en andel på ca 45% 2009 till 38% 2019. Man klarar möta upp bra med andra kraftkällor. Vattenkraften har fortfarande stor möjlighet att utjämna. Vi har fördel där jämfört med många andra länder.

Ska vi avsluta med märkliga jämförelser kan jag också! :D
Det hela är lika dumt som att tro att man måste betala av hela lånet på nyköpta huset med första lönen.
av Leopold
Håller med om att det är en kraftigt ökande - absolut inte minskande - elförbrukningstrend som är att vänta. Kärnkraft har vi som tur är med ett tag till även om det var litet snopet att senaste nedläggningen (Ringhals 2) skedde trots omfattande moderniseringar/investeringar i mångmiljardklassen.

Senaste årets exportöverskott beror till en del på att vi haft ytterligare en ovanligt mild vinter vilket kraftbolagen rapporterar om, därför svårt att dra några slutsatser baserat på exporten för detta år.

En mer balanserad bedömning får man om man tar del av svenska kraftnäts årsredovisningar, den senaste publicerad i somras.

https://www.svk.se/siteassets/om-oss/ra ... rt2019.pdf

Citat:
”Årets kraftbalansrapport visar att marginalerna för den svenska kraftbalansen och förmågan att vara självförsörjande med el under höglastsituationer krymper.”

Så ligger det alltså till redan idag. Eftersom inga strategiska energisatsningar för vår baskraft gjorts under senaste decennierna så är det bästa vi kan ”hoppas på” att nya elkablar för elförsörjning från kontinenten ska hjälpa oss vad gäller de tilltagande bekymren i sydligare regioner. Klimatmålen kan vi givetvis glömma, det blir gas- och kolkraft som växlas in som ersättning för vår tidigare kärnkraft som nu avvecklas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Inte jag som hittar på siffrorna. Jag läser rapporten från Ingengörsvetenskapsakademinen IVA som författats av Sveriges ledande energiforskare på Chalmers, Eon, Vattenfall, ABB osv. De diffar bara 20 Twh mest mot det jag skrv för att man inte räknat med sjöfart, flyg och jordbruk i sina siffror.

Kanske kommer de inte att gå över till el, men då fattas det fortfarande över 100 Twh en ultramild vinter.

Men det kan ju också vara så att om 20 år har tjatet om klimatet blåst över och det är något annat som är i fokus och vi har ersatt kärnkraften med kol, olja och gas de dagar det inte blåser och det är ett ickeproblem.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]