Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
KeJo skrev: fre 03 jan 2020, 21:51 Jag förstår problemet med att köra korta sträckor och använda värmaren flitigt. Blev rekommenderad av min säljare att ladda batteriet i bilen (XC60 D4 -19) ca 4 ggr/år för att hålla batteriet i form. Jag använder Ctek-laddare sedan tio år tillbaka, men även när batteriet är fulladdat, kan jag endast köra parkeringsvärmaren 1-2 gånger (ca 10 min/gång), innan bilen varnar att batterinivån är för låg.

Är det helt enkelt batteriet som är dåligt? Kan det vara något som felaktigt indikerar att batterinivån är för låg?
Det blir ett besök hos återförsäljaren efter helgerna, men tänkte kolla om någon här har liknande erfarenheter.
Jag har inte direkt svar på din fråga, men man kan ju tänka sig att om det sitter samma batteri i en bil till Kalifornien, Spanien och Förenade Arabemiraten som i Sverige så blir det förmodligen något problem förr eller senare.
Eller levereras bilar med bränslevärmare/bilar till "kallare länder" med kraftigare batteri?
av Sudden78
KeJo skrev:Jag förstår problemet med att köra korta sträckor och använda värmaren flitigt. Blev rekommenderad av min säljare att ladda batteriet i bilen (XC60 D4 -19) ca 4 ggr/år för att hålla batteriet i form. Jag använder Ctek-laddare sedan tio år tillbaka, men även när batteriet är fulladdat, kan jag endast köra parkeringsvärmaren 1-2 gånger (ca 10 min/gång), innan bilen varnar att batterinivån är för låg.

Är det helt enkelt batteriet som är dåligt? Kan det vara något som felaktigt indikerar att batterinivån är för låg?
Det blir ett besök hos återförsäljaren efter helgerna, men tänkte kolla om någon här har liknande erfarenheter.
Du måste ladda batteriet oftare om du skall köra värmaren. 4ggr /år räcker inte, möjligtvis kanske om man kör mycket långkörning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
KeJo skrev: fre 03 jan 2020, 21:51 Jag förstår problemet med att köra korta sträckor och använda värmaren flitigt. Blev rekommenderad av min säljare att ladda batteriet i bilen (XC60 D4 -19) ca 4 ggr/år för att hålla batteriet i form. Jag använder Ctek-laddare sedan tio år tillbaka, men även när batteriet är fulladdat, kan jag endast köra parkeringsvärmaren 1-2 gånger (ca 10 min/gång), innan bilen varnar att batterinivån är för låg.

Låter som något är tokigt. Kör du bilen längre tid än värmaren går så ska det funka utan att du ska behöva stödladda.
Viktigt är dock att om man laddar, inte sätta laddarens minuspol på batteriets dito. Då får nämligen BMS-sensorn fel information om batteriets laddningsgrad och bilen kommer ge felmeddelande om låg batterispänning. Tyvärr väldigt vanligt att folk gör detta misstag.
Det är dock inte omöjligt att ditt batteri faktiskt inte är riktigt ok. Om du laddar på rätt sätt, inte kör värmaren mer än du kör bilen så be verkstaden göra ett batteritest med VIDA så får du svart på vitt vad gäller batteriets skick.
av Flinta
Låter som det är fel på din Laddövervakningsgivare (den falsklarmar) jag hade samma problem när min bil var ny. Efter byte av denna givare så har jag inte haft några problem, över 1 år sen bytet nu.
Jag använder min värmare 4×30 min per dygn, och åker 2×3 km och 2×37 km per dygn, stödladdar batteriet 1 gång per månad över natten med en 10A Ctek.
av III
Ja, något måste ju vara fel. Under de fem åren jag haft bil med värmare har jag aldrig använt laddare. Använder värmaren mycket när bilen används. Kan dock stå tre fyra dagar ibland utan att användas, men startar värmaren när jag handlar, lunchar, väntar i bilen, eller ska iväg. Kör ofta kortare sträckor och ibland några mil.
av Sudden78
Har mycket med att göra vart i vårt avlånga land man bor också. En bil i norra Sverige äter betydligt mer batteri än en bil längre söderut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara nå[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]

Oftast i fulla rattslag börjar abs/antispin l[…]

Skumt fel b230ft

Du får nog börja leta stort läckag[…]