Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

McQueen skrev:
GLIZ skrev:Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo S90 3.0 Automat 180hk https://www.blocket.se/vi/82839332.htm
Säkert jätteskön att köra, men det finns massor av V70 för mindre pengar som skulle passa min pappas behov minst lika bra.
Äkta S90's(och V90, för den delen) är relativt ovanliga och riktiga lyxbilar och helt klart sköna glidarbilar.
Dom har dock sina nackdelar ändå... Det är i grunden en 7/900-kaross(med allt vad det innebär), och 6an under huven är inte direkt snål av sig.
Som ren bruksbil vill jag ändå påstå att en senare 850(notera: senare 850, tidiga modeller har sina problem...), eller S/V70, är ett bättre val. Dom är trots allt mer moderna i grunden, inte lika törstiga, komforten är snarlik en S/V90(något bättre t om), dom finns att få tag på för (typ)kaffepengar, och finns både med turbo och manuell. S/V90 finns visserligen med manuell också, men då får man nöja sig med 180hk-modellen(960 i sin tur finns som 2.5L 6a med 170hk och manuell, men s/v90 har 3.0l oavsett 180 eller 204hk).

Enda fördelen en s/v90 har över 85x70 är väl status, samt RWD. Båda väldigt subjektiva ämnen, så bryr man sig inte om vilken ände bilen kraffsar sig fram på eller hur "lyxig" bilen var en gång i tiden så finns det typ ingen logisk anledning till att välja en s/v90 över 85x70.
Är farsgubben nöjd med 850 så skulle en "uppbyte" till S70(eller V70 om han vill ha kombi nu) vara lämpligt. Samma bil i grunden, men x70 är mer förfinad, eller förbättrad, än 850.
Undvik 120hk-modellerna som pesten dock, dom motorerna borde aldrig satts i en så stor bil... Riktigt pinsam modell...
Dom mest stabila årgångarna vill jag ändå påstå är 97-98, 99 kom elektroniskt gasspjäll som går sönder(i snitt vid runt 20k mil, vissa har tur och att dom håller till över 30k, men det är en minoritet)) och kostar en slant att laga. Är det redan utbytt/renoverat är det oftast lugnt dock.
McQueen skrev:
GLIZ skrev:
McQueen skrev:Vilken bil ska lackeras om?
Den krockade.
Du skrev ”hellack”. Varför skulle hela bilen lackeras om?
Lätt att det blir nyansskilnader om man bara lackar fram till en skarv.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Mnjae, det vet jag inte om jag håller med om. Visst, vissa färger är svårare än andra. Men om lackeraren är skicklig så är det inget som kommer märkas, då tas även färgprov av orginallacken och nyansen av den nya lacken justeras för att matcha den gamla så mycket som möjligt. Det enda som isf. kommer märkas är att den gamla lacken är i sämre skick än det nylackade, men i dom flesta fall så kan en ordentlig rekond(med ev. våtslipning)+lackförsegling få dom flesta lacker att se som nya ut. Rena skador(t ex rost) på lacken är så klart omöjligt att åtgärda utan ny lack.

Men går man enbart efter färgkoden med den nya lacken är det givet att det kommer bli en markant skillnad mot en lack som har över 20 år på nacken.
En full rekond av lacken är inte gratis den heller. När man ändå håller på blir resultatet bättre med en hellack. Oavsett så blir det så dyrt att fixa till den bilen att det inte är ekonomiskt försvarbart.

En hel rekond med våtsplit kostar runt 2500-3000kr. En hellack ligger på runt 20k. Lackering av fronten(skärmar, huv, stötfångare) kostar kanske 7000 om ens det. Så då är vi uppe i 10k för lackarbetet, istället för det dubbla en hellack skulle kostat.

Ser man bara till pengavärdet är det så klart inte värt det, men som jag skrev tidigare så kan det vara värt det på en personlig nivå, och då har det faktiska pengavärdet mindre värde i ens beslut.
Lucif3r skrev:En hel rekond med våtsplit kostar runt 2500-3000kr. En hellack ligger på runt 20k. Lackering av fronten(skärmar, huv, stötfångare) kostar kanske 7000 om ens det. Så då är vi uppe i 10k för lackarbetet, istället för det dubbla en hellack skulle kostat.

Ser man bara till pengavärdet är det så klart inte värt det, men som jag skrev tidigare så kan det vara värt det på en personlig nivå, och då har det faktiska pengavärdet mindre värde i ens beslut.
Jo det är sant men man blir inte nöjd om det skulle synas och så kan man passa på att ta lite rost om det finns.

GLIZ skrev:
Lucif3r skrev:En hel rekond med våtsplit kostar runt 2500-3000kr. En hellack ligger på runt 20k. Lackering av fronten(skärmar, huv, stötfångare) kostar kanske 7000 om ens det. Så då är vi uppe i 10k för lackarbetet, istället för det dubbla en hellack skulle kostat.

Jo det är sant men man blir inte nöjd om det skulle synas och så kan man passa på att ta lite rost om det finns.

Jag är billackerare i grunden men är sjukpensionär.

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]