McQueen skrev:GLIZ skrev:Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo S90 3.0 Automat 180hk https://www.blocket.se/vi/82839332.htm
Säkert jätteskön att köra, men det finns massor av V70 för mindre pengar som skulle passa min pappas behov minst lika bra.
Äkta S90's(och V90, för den delen) är relativt ovanliga och riktiga lyxbilar och helt klart sköna glidarbilar.
Dom har dock sina nackdelar ändå... Det är i grunden en 7/900-kaross(med allt vad det innebär), och 6an under huven är inte direkt snål av sig.
Som ren bruksbil vill jag ändå påstå att en senare 850(notera: senare 850, tidiga modeller har sina problem...), eller S/V70, är ett bättre val. Dom är trots allt mer moderna i grunden, inte lika törstiga, komforten är snarlik en S/V90(något bättre t om), dom finns att få tag på för (typ)kaffepengar, och finns både med turbo och manuell. S/V90 finns visserligen med manuell också, men då får man nöja sig med 180hk-modellen(960 i sin tur finns som 2.5L 6a med 170hk och manuell, men s/v90 har 3.0l oavsett 180 eller 204hk).
Enda fördelen en s/v90 har över 85x70 är väl status, samt RWD. Båda väldigt subjektiva ämnen, så bryr man sig inte om vilken ände bilen kraffsar sig fram på eller hur "lyxig" bilen var en gång i tiden så finns det typ ingen logisk anledning till att välja en s/v90 över 85x70.
Är farsgubben nöjd med 850 så skulle en "uppbyte" till S70(eller V70 om han vill ha kombi nu) vara lämpligt. Samma bil i grunden, men x70 är mer förfinad, eller förbättrad, än 850.
Undvik 120hk-modellerna som pesten dock, dom motorerna borde aldrig satts i en så stor bil... Riktigt pinsam modell...
Dom mest stabila årgångarna vill jag ändå påstå är 97-98, 99 kom elektroniskt gasspjäll som går sönder(i snitt vid runt 20k mil, vissa har tur och att dom håller till över 30k, men det är en minoritet)) och kostar en slant att laga. Är det redan utbytt/renoverat är det oftast lugnt dock.