Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
Köp en V90 om ni vill ha kasett. V60 skall vara lite budget jämfört med V90 så förstår till fullo.
av III
stevvee skrev: tis 31 dec 2019, 16:16 Köp en V90 om ni vill ha kasett. V60 skall vara lite budget jämfört med V90 så förstår till fullo.
Nä,förstår inte alls, man tar ett steg tillbaks i utvecklingen. Redan gamla 850 hade kassett. Många betydligt billigare bilar har kassett och tredelat baksäte.
av stevvee
III skrev:
stevvee skrev: tis 31 dec 2019, 16:16 Köp en V90 om ni vill ha kasett. V60 skall vara lite budget jämfört med V90 så förstår till fullo.
Nä,förstår inte alls, man tar ett steg tillbaks i utvecklingen. Redan gamla 850 hade kassett. Många betydligt billigare bilar har kassett och tredelat baksäte.
850 är väll ändå mer en V90 om man skall jämföra.

V60 är som sagt en billigare bil som saknar mycket kontra V90 i sista finesser.

Hade Volvo valt att V60 skulle ha samma saker konkurrerar dom ut sig själva och svårare att motivera V90 köp.
av III
stevvee skrev: tis 31 dec 2019, 22:43
III skrev:

Hade Volvo valt att V60 skulle ha samma saker konkurrerar dom ut sig själva och svårare att motivera V90 köp.
Men när v70 tillverkades parallellt med v60 hade båda dessa tredelad baksätet och kassett. En större och dyrare bil, en mindre och billigare. Nu tillverkas v90 parallellt med v60, en större och dyrare bil, en mindre och billigare. Ingen av dem har tredelat baksätet, bara en har kassett. Steg bakåt helt klart. Dessutom när andra konkurrenter har både tredelat baksätet och kassetter. I min värld har man lagt en standard så borde det vara lägstanivån, då borde man inså fall infört något nytt i v90 som höjer den istället för att sänka nivån på de punkterna i nya v60.
av Lockis
III skrev:Men när v70 tillverkades parallellt med v60 hade båda dessa tredelad baksätet och kassett. En större och dyrare bil, en mindre och billigare. Nu tillverkas v90 parallellt med v60, en större och dyrare bil, en mindre och billigare. Ingen av dem har tredelat baksätet, bara en har kassett. Steg bakåt helt klart. Dessutom när andra konkurrenter har både tredelat baksätet och kassetter. I min värld har man lagt en standard så borde det vara lägstanivån, då borde man inså fall infört något nytt i v90 som höjer den istället för att sänka nivån på de punkterna i nya v60.
Just det 3 delade baksätet saknar jag. Det var perfekt när man åkte 4 vuxna och skulle ha lite last.
Kassetten med insynskydd tycker jag mest är ivägen och det finns ingen bra plats i bilen att förvara det när man lastar, här borde volvo ha tänkt till och ordnat med en plats under bagage golvet kanske? Lastnätet funkar vid behov, får plats under golvet i bagaget när det inte används och är inte jätte svårt att montera upp.
Visst den där gamla klassiska i V70 där det var infällt i ryggen på baksätet är den bästa lösningen jag sett. Försvann dock 2015 tror jag?

I vissa avseenden har volvo gjort steg tillbaka, bland annat hur praktiskt bagaget är. Samtidigt har dem tagit stora steg framåt på andra punkter så jag vet inte om man får kompromissa lite?

Om det nu finns konkurrenter med kassett och 3 delat baksäte så är det ju fritt att välja dessa om man nu anser att det är så viktiga funktioner. Personligen så kan jag leva utan dem även om jag ibland kan sakna vissa saker :-)
av stevvee
III skrev:
stevvee skrev: tis 31 dec 2019, 22:43
III skrev: Nä,förstår inte alls, man tar ett steg tillbaks i utvecklingen. Redan gamla 850 hade kassett. Många betydligt billigare bilar har kassett och tredelat baksäte.

Men när v70 tillverkades parallellt med v60 hade båda dessa tredelad baksätet och kassett. En större och dyrare bil, en mindre och billigare. Nu tillverkas v90 parallellt med v60, en större och dyrare bil, en mindre och billigare. Ingen av dem har tredelat baksätet, bara en har kassett. Steg bakåt helt klart. Dessutom när andra konkurrenter har både tredelat baksätet och kassetter. I min värld har man lagt en standard så borde det vara lägstanivån, då borde man inså fall infört något nytt i v90 som höjer den istället för att sänka nivån på de punkterna i nya v60.

Du är medveten om att V90 kom före V60 va ? Lite drygt att uppdatera V90 innan det är tänkt.

Sen skilde det mycket mer mellan V60 V70 i storlek så dom konkurrerade inte på samma nivå.

Hade du haft kasett i V60 hade du garanterat inte gillat det då den skäl mycket på höjden så med den i hade du kunnat lasta ännu mindre.
av Lockis
stevvee skrev:
III skrev:
stevvee skrev: tis 31 dec 2019, 22:43 850 är väll ändå mer en V90 om man skall jämföra.

Du är medveten om att V90 kom före V60 va ? Lite drygt att uppdatera V90 innan det är tänkt.

Sen skilde det mycket mer mellan V60 V70 i storlek så dom konkurrerade inte på samma nivå.

Hade du haft kasett i V60 hade du garanterat inte gillat det då den skäl mycket på höjden så med den i hade du kunnat lasta ännu mindre.
Fast du har ju en kassett med insynskyddet redan, kan tycka att ett lastnät borde inte stjäla på höjden utan sträcka sig in mot sätet om man bygger in det i sagda kassett?
av stevvee
Lockis skrev:
stevvee skrev:
III skrev: Men när v70 tillverkades parallellt med v60 hade båda dessa tredelad baksätet och kassett. En större och dyrare bil, en mindre och billigare. Nu tillverkas v90 parallellt med v60, en större och dyrare bil, en mindre och billigare. Ingen av dem har tredelat baksätet, bara en har kassett. Steg bakåt helt klart. Dessutom när andra konkurrenter har både tredelat baksätet och kassetter. I min värld har man lagt en standard så borde det vara lägstanivån, då borde man inså fall infört något nytt i v90 som höjer den istället för att sänka nivån på de punkterna i nya v60.

Fast du har ju en kassett med insynskyddet redan, kan tycka att ett lastnät borde inte stjäla på höjden utan sträcka sig in mot sätet om man bygger in det i sagda kassett?

Eftersom jag har både V90 och V60 så har jag bra erfarenhet och så som Volvo bygger så bygger lastnätet på höjden. Betydligt trängre under insynsskyddet på V90 än V60 pga lastnätet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
stevvee skrev: ons 01 jan 2020, 15:28
Lockis skrev:
stevvee skrev:

Eftersom jag har både V90 och V60 så har jag bra erfarenhet och så som Volvo bygger så bygger lastnätet på höjden. Betydligt trängre under insynsskyddet på V90 än V60 pga lastnätet.
Det gamla lastnätet i 850-V70N var ju bättre på det sättet eftersom det satt inuti sätesryggen och därmed inte stal någon höjd.
av Lockis
stevvee skrev: ons 01 jan 2020, 15:28
Lockis skrev:
stevvee skrev:

Säger inte emot hur det är, tänkte bara att bygga en djupare kassett hade varit bättre. Men det finns säkert en bra anledning till att Volvo utformar kassetten på det viset.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]