Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
johnnype skrev:
Hilmer skrev: fre 18 jan 2019, 06:46 Synd att det inte går att koda in begagnad fjärr för dessa saknas helt på hustruns -00a och det är ganska irriterande (ja det är ett i-lands problem, men i alla fall...), men om man ser till min -02 som har en befintlig fungerande fjärr, finns det då istället möjlighet att kopiera den fjärr som finns till en begagnad fjärr?
Jag är inte alls insatt i hur det fungerar och hur det är uppbyggt så jag måste ju fråga er som kan! ;)
Det är ju det jag skrev om som vjohnj uppmärksammade..
johnnype skrev:
Om du plockar inre backspegel plus dosorna på skroten (från samma bil!!). Så kan jag hämta ut nycklarnas koder och lägga in dom i en annan bil. ;-)
Med nycklarnas koder så menar jag alltså fjärrdosorna..

Åk till Returbilen och plocka innerbackspegel + fjärrdosor och skicka till mig så kan jag lägga in dessa dosor i andra bilar.. spelar ingen roll före eller efter facelift.

Är man smart och tar med tändningslåset från samma bil så går det ju fint att uppgradera till stilettnyckel på de äldre bilarna. Man måste bara uppdatera CEM med nya nycklarna också.

Man slipper helt allt krångel med att borra för att komma det lilla känsliga chippet i nycklarna och sådana ful-lösningar.
Ja och nu har jag hittat en som bor nära som gör sånna jobb. Lämnade mätarklustret till honom för det började spöka med att blå lampan inte tändes när helljuset va på.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Han heter Johnny och bor en mil bort.

Användarvisningsbild
av Hilmer
johnnype skrev: lör 28 dec 2019, 17:09
Hilmer skrev: fre 18 jan 2019, 06:46 Synd att det inte går att koda in begagnad fjärr för dessa saknas helt på hustruns -00a och det är ganska irriterande (ja det är ett i-lands problem, men i alla fall...), men om man ser till min -02 som har en befintlig fungerande fjärr, finns det då istället möjlighet att kopiera den fjärr som finns till en begagnad fjärr?
Jag är inte alls insatt i hur det fungerar och hur det är uppbyggt så jag måste ju fråga er som kan! ;)
johnnype skrev:
Om du plockar inre backspegel plus dosorna på skroten (från samma bil!!). Så kan jag hämta ut nycklarnas koder och lägga in dom i en annan bil. ;-)

Åk till Returbilen och plocka innerbackspegel + fjärrdosor och skicka till mig så kan jag lägga in dessa dosor i andra bilar.. spelar ingen roll före eller efter facelift.

Är man smart och tar med tändningslåset från samma bil så går det ju fint att uppgradera till stilettnyckel på de äldre bilarna. Man måste bara uppdatera CEM med nya nycklarna också.

Man slipper helt allt krångel med att borra för att komma det lilla känsliga chippet i nycklarna och sådana ful-lösningar.
Tack för svar!
OM jag nu skulle skicka upp grejerna till dig, kan jag då själv koda in dem mot bilen när jag får hem grejerna igen eller detta är något som du (eller Volvoverkstad) måste göra? Och hur mycket av spegeln behöver du?
Bara tänker att det är ju inte värt att skicka delar om du ändå måste ha upp bilen för att få det att fungera i bilen, det är vad jag förstått en hel del mil emellan oss! ;)
Har tillgång till Vida Dice om det hjälper!?

Läste för tag sen en lååång tråd angående en funktionsadderare som ni höll på att ta fram, vad blev det av detta, hade varit guld att ha en sådan? :)
Köpte t o m på mig grejer för att läsa ur bilen, men fick det inte att funka och sedan rann det ut i sanden...
Användarvisningsbild
av johnnype
Inre backspegel, kretskortet i sig "behövs" väl. Bara den inte är trasig.

Ska man bara lägga till fjärrnycklarna så behövs speglarna från båda bilar och fjärrkontrollerna i fråga.

Vill du även lägga in startnycklarna så måste förstås tändningslåset bytas när det ska ske, blir lite mycket skruva i mitt garage för att jag ska orka lägga tid på det kanske.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Hilmer skrev:
johnnype skrev: lör 28 dec 2019, 17:09
johnnype skrev:

Tack för svar!
OM jag nu skulle skicka upp grejerna till dig, kan jag då själv koda in dem mot bilen när jag får hem grejerna igen eller detta är något som du (eller Volvoverkstad) måste göra? Och hur mycket av spegeln behöver du?
Bara tänker att det är ju inte värt att skicka delar om du ändå måste ha upp bilen för att få det att fungera i bilen, det är vad jag förstått en hel del mil emellan oss! ;)
Har tillgång till Vida Dice om det hjälper!?

Läste för tag sen en lååång tråd angående en funktionsadderare som ni höll på att ta fram, vad blev det av detta, hade varit guld att ha en sådan? :)
Köpte t o m på mig grejer för att läsa ur bilen, men fick det inte att funka och sedan rann det ut i sanden...
Vad för grejer har du för att läsa ut felkoder. Jag har en DELPHI 2015e r3. Den har jag laddat i min laptop några gånger, för den ramlat ur. Är lite fiddlit men jag brukar kolla på Youtube på en annan dator eller i mobilen och ta det steg för steg och stoppa Youtube vid varje steg och kolla om igen om det behövs. Sök på "install (???????)" Så hittar du säkert en video som kan hjälpa dig. Om det är installationen av mjukvaran som bråkat.

Användarvisningsbild
av Hilmer
GLIZ skrev: ons 01 jan 2020, 03:14Vad för grejer har du för att läsa ut felkoder. Jag har en DELPHI 2015e r3. Den har jag laddat i min laptop några gånger, för den ramlat ur. Är lite fiddlit men jag brukar kolla på Youtube på en annan dator eller i mobilen och ta det steg för steg och stoppa Youtube vid varje steg och kolla om igen om det behövs. Sök på "install (???????)" Så hittar du säkert en video som kan hjälpa dig. Om det är installationen av mjukvaran som bråkat.

Tack för svaret, men ber om ursäkt om jag var otydlig, jag använder vida/dice för att läsa felkoder. Däremot så fick jag inte till det med det här med att scanna CAN-bus osv som det pratas om i en lång tråd på svxt-forumet. :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
johnnype skrev: ons 01 jan 2020, 10:18 Du frågade vad det blev av den långa tråden på SVXC också, jag gjorde en liten box som åker runt i några bilar i Sverige sen ett antal år tillbaka

http://www.auxadapter.se/?page_id=36
Så det bidde en box till slut :-D länge sen jag läste tråden nu och kanske det står där... :oops:
Sträckläste tråden då och köpte en UNO och CAN-Bus shield och försökte mig på att läsa bilen, men fick det som sagt inte att fungera, sen försvann liksom intresset och det föll i glömska.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]