Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
fkullberg skrev: tor 26 dec 2019, 10:49
Fjonsson skrev: tor 26 dec 2019, 10:29
fkullberg skrev: tor 26 dec 2019, 09:55

Är inte heller ivägen för folk, men tänker inte vara någon marvel karaktär och rädda hela världen på vägarna. Om du nu är så duktig och lugn som du framstår så hatten av för dig :-D
Jag skiter fullständigt i om dom kör ihjäl sig så länge det inte beror på mig. Någon värld på vägarna har jag inte lust att rädda.
Jag gör det av 100% självbevarelsedrift.
Håller med dig, är bara så trött på folk i trafiken därav min negativa inställning. Läste någonstans för många år sedan att man skulle tänka att alla i trafiken är idioter och du är den enda som kan köra bil 8-)
Låter som en sund inställning. Ett exempel till. I trollhättan har vi en kraftigt trafikerad korsning mellan E45 och en större lokalväg.
Korsningen har fortfarande trafikljus. Det smäller regelbundet och naturligtvis handlar det uteslutande om förare som inte stannar för rött ljus. Jag har tittat lite på medtrafikanterna där vid rödljuset. Alla stirrar på trafikljuset och när det slår om till grönt kör dom direkt med blicken rakt fram. Om dom först förvissat sig om att bilen som kommer från 90° verkligen har stannat.
Fullständigt korkat.
Kör aldrig mot rött ljus, men kör inte heller alltid mot grönt. Vrid på huvudet och konstatera att korsande trafik har stannat. Det tar 1 sekund. Har den andre inte stannat släpper man fram. Även fast man har grönt ljus.
Användarvisningsbild
av frasse4
Känns som att medel i de flesta bilar är runt 600 km på en tank. På en del bilar med stort urval av motorer så kan man ju komma upp över 1000 km om man har den snålaste motorn beroende på att tillverkaren valt en tankstorlek som ska passa alla motorer. På min gamla 960 satt en större tank än på en 940, tror det var 80-85 liter, annars hade man nog bara kommit runt 450 km på en tank .
av mojja
fkullberg skrev: tor 26 dec 2019, 11:35
AndS skrev: tor 26 dec 2019, 11:06
fkullberg skrev: tor 26 dec 2019, 09:55 Är inte heller ivägen för folk, men tänker inte vara någon marvel karaktär och rädda hela världen på vägarna. Om du nu är så duktig och lugn som du framstår så hatten av för dig :-D
Och hatten av även för mig då. Gör vad jag kan för underlätta, flyttar hellre lite åt sidan om jag kan när det dyker upp snabbare trafik bakifrån än att sänka hastighet, trixa med bromsljus eller försvåra en omkörning. :-)
Alla vill vi fram i trafiken och gör det på olika sätt.

Och kontentan utifrån trådnamnet blir nog att för mig som är "smidig" genom att kanske underlätta för snabbare trafik är tankstorleken tillräcklig, men visst hade jag accepterat större.
Och för de som kör mycket i jobbet och kanske lite längre resor så behöver man ändå ta en paus efter 50-60 mil. Jag gjorde det åtminstone när jag tidigare gjorde liknande arbetsresor och brukade då tanka upp även om det fanns 20-25L kvar i tanken. man är ju inte låst till att tanka när mätaren visar låg nivå och tanklampan lyser. ;-)
"Se möjligheter och inte problem", livet blir så mycket enklare.
Har aldrig sagt att jag bromsar och trixar, håller min fart och slänger mig inte in framför bilen jag kör om. Håller min fart och svänger in framför bilen jag kör med ett säkert avstånd. Sen får bilen bakom blinka, peka finger och stressa bäst den vill. :-D
Du får helljusblink,finger uppkört och arga gubbar i dagarna i ända som kör om dig men ändå förstår du inte att DU är problemet. Ja jisses vad säger man 😏 :bored:
av Lockis
mojja skrev:Du får helljusblink,finger uppkört och arga gubbar i dagarna i ända som kör om dig men ändå förstår du inte att DU är problemet. Ja jisses vad säger man
Finns inget att förstå. Han är inte problemet när någon hetspelle vill köra om i 140 på en 110 sträcka när han själv är på omkörning, då är det killen som tycker han är viktigast och ligger bakom och blinkar med heljus och viftar med finger. Men som jag sa tidigigare i tråden, alla som kör i vänsterfilen och håller över hastighetsbegränsningen tror att dem bara har rättigheter.

Du hänvisade till att jag skulle gå tillbaka till teori boken och läsa om hur man har företräde osv i vänsterfilen, tror du själv behöver gå tillbaka och läsa på hur trafik lagarna ser ut.. Hastighetsbegränsning kan ju vara där du börjar. Skulle också föreslå att du läser på lite om hur din körning påverkar miljön och börjar köra lite mer ECO driving.
av mojja
Lockis skrev: tor 26 dec 2019, 12:09
mojja skrev:Du får helljusblink,finger uppkört och arga gubbar i dagarna i ända som kör om dig men ändå förstår du inte att DU är problemet. Ja jisses vad säger man
Finns inget att förstå. Han är inte problemet när någon hetspelle vill köra om i 140 på en 110 sträcka när han själv är på omkörning, då är det killen som tycker han är viktigast och ligger bakom och blinkar med heljus och viftar med finger. Men som jag sa tidigigare i tråden, alla som kör i vänsterfilen och håller över hastighetsbegränsningen tror att dem bara har rättigheter.

Du hänvisade till att jag skulle gå tillbaka till teori boken och läsa om hur man har företräde osv i vänsterfilen, tror du själv behöver gå tillbaka och läsa på hur trafik lagarna ser ut.. Hastighetsbegränsning kan ju vara där du börjar. Skulle också föreslå att du läser på lite om hur din körning påverkar miljön och börjar köra lite mer ECO driving.

Ja jisses som sagt. Eco drivning? Ta en tur ner till Asien så kanske du förstår lite mera om vart världen blir förgiftad.

Om man ständigt får helljusblink i backspegeln. Fingrar pekade och folk i allmänhet tycker att du är en trafikfara och osympatisk spelare ute på vägarna så lär det ju ligga någon sanning bakom det. Men kanske svårt med den insikten. Alla andra är idiotier den enda riktiga är en själv syndromet kan ju inte vara lätt att leva med.

Använder aldrig varken ljustuta eller vanliga tutan men kan dock förstå frustrationen hos flertalet som gör det.

När fantastiska Arne ska köra om när det blir 2 filigt och använder hela sträckan för att ta sig förbi Bertil som kör 2 km/h långsammare är man ju redo att implodera 🤓😁
av Lockis
mojja skrev:Alla andra är idiotier den enda riktiga är en själv syndromet kan ju inte vara lätt att leva med.
Haha, det är så fantastiskt kul att läsa dina texter. Du har ingen som helst självinsikt.. :laugh:
av mojja
Lockis skrev: tor 26 dec 2019, 12:21
mojja skrev:Alla andra är idiotier den enda riktiga är en själv syndromet kan ju inte vara lätt att leva med.
Haha, det är så fantastiskt kul att läsa dina texter. Du har ingen som helst självinsikt.. :laugh:
Kul man kan vara till glädje 😎
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Om man upptäcker att man irriterar sin omgivning bör man ompröva sitt agerande. Gäller inte bara bilkörning utan rent generellt. Det är ju mötet mellan stressputen och amatörpolisen som håller på sin "rätt" som man vill hålla avstånd till helt oavsett vem av dom två som startade bråket.
av fkullberg
Fjonsson skrev: tor 26 dec 2019, 13:07 Om man upptäcker att man irriterar sin omgivning bör man ompröva sitt agerande. Gäller inte bara bilkörning utan rent generellt. Det är ju mötet mellan stressputen och amatörpolisen som håller på sin "rätt" som man vill hålla avstånd till helt oavsett vem av dom två som startade bråket.
Du och Mojja kan ligga och stressa och vara världsbäst och rädda och underlätta för hela Sverige. Hade ni läst det jag och Lockis skrivit så är det sunt förnuft, ni vill inte förstår hur vi menar och ni gör bara er dumma.

Blir folk så stressade i trafiken så bör man köra 5 min tidigare eller prata med sin lokala terapeut.
av Lockis
Fjonsson skrev: tor 26 dec 2019, 13:07 Om man upptäcker att man irriterar sin omgivning bör man ompröva sitt agerande. Gäller inte bara bilkörning utan rent generellt. Det är ju mötet mellan stressputen och amatörpolisen som håller på sin "rätt" som man vill hålla avstånd till helt oavsett vem av dom två som startade bråket.
Du slår huvudet på spiken! Om man är en stresspelle som ligger nära och blinkar med heljuset så är man en stor irritation för andra trafikanter. Det är ett beteende som skapar mer stress för andra förare vilket gör att dem blir mer benägna att göra misstag i trafiken. Således är det inte personen som kör om enbart ett par km/h snabbare än trafiken i högerfilen som gör fel.
Och att försöka bevisa motsatsen är bara löjligt.

Det märks tydligt i den här tråden att vi har för lite trafik poliser och dem som finns är för snälla.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Visa din semesterbil(d)

Är på en liten Road Tripp med sv&arin[…]

Fick reklam på facebook om att det köps[…]

Bra tips med vindavvisare! Tack

Snyggt! Stilren interiör även om ratten […]