Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volve
Bra fråga, misstänker att det skedde när jag sög upp vätskan med en plastspruta.

Jag ska köpa en bromsluftare från Biltema med fast backventil. Med den är det väl bara att trycka ner bromspedalen och släppa upp igen och upprepa tills vätskan som kommer ut inte är bubblig?
av Volve
Nu har jag luftat från alla fyra nipplarna (först de främre sen de bakre), men resultatet är fortfarande att det är luft i systemet. Vätskan som kom ut var utan bubblor. Har även kollat damasken på kolvarna som är hela.

Ngn som har förslag på vad man kan göra mer?
av aTommyC
Volve, det er bare å begynne på nytt.

Har du luft i systemet, så må den ut. På eldre biler var det viktig med riktig rekkefølge på hjulene, men jeg er usikker på om dette gjelder lengre. Dere som har VADIS/VIDA/manualer tilgjengelig kanskje finner ut noe om dette?

Biltema's enveisløsning har hjulpet meg i mange år, så den skal være ok.
Användarvisningsbild
av #27
Volve skrev: Ngn som har förslag på vad man kan göra mer?

Är pedalen svampig?
Har du kört och bromsat eller går pedalen i botten?
För ibland så måste man "köra in" bromsarn lite för att pedalen ska bli bra.
av Volve
Vid motorn avstängd pumpas trycket upp och pedalen går ej i botten. Vid motorn på pyser det och pedalen går i botten.

Har kört en liten runda men kunde ej märka ngn förändring. Ska fortsätta med att lufta imorgon.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]