Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petke
#1354451
Har ganska nyligen fått en ny V90CC D4 och jag är ganska besviken på motorn, av flera anledningar. Kommer från en XC70 D5 Polestar, så att den skulle vara lite klen hade jag förväntat mig. Men inte att den skulle vara så törstig. Jag provkörde självklart innan, men upplevelsen är ju annorlunda nu när jag börjat vardagspendla med den på samma sträcka som jag körde med XC70 i flera år.

Jag har en tung högerfot så att bränsleförbrukningen är hög är inget konstigt, men att den är törstigare än XC70 gör mig ganska irriterad. Den borde dra mindre än min gamla xc70. Jag tycker det är väldigt märkligt att den nya bilen drar så mycket. Motor, växellåda... alt ska ju vara bättre på den nya?

Båda bilarna är alltså körda av samma förare, exakt samma sträcka, med samma tunga högerfot...
V90CC drar 0,95L/mil
XC70 drog 0,82L/mil

(Nu går jag ju på färddatorns siffror och har inte räknat på tankat/mil, dock har jag märkt att jag får tanka oftare. Så jag tror färddatorn stämmer hyfsat.)
Tittar man på nedanstående data så hade jag förväntat mig att V90CC skulle hamna under 0,80L/mil åtminstone.

Gamla bilen: XC70 D5 AWD Aut Polestar (5cyl, 2.4L, 230Hp)
Tjänstevikt: 1932 kg
Bränsleförbrukning NEDC
Landsvägskörning: 5,2 l/100km
Stadskörning: 8,6 l/100km
Blandad körning: 6,4 l/100km

Nya bilen: V90 D4 Cross Country AWD Aut (4cyl, 2.0L, 190Hp)
Tjänstevikt: 1963 kg
Bränsleförbrukning NEDC
Landsvägskörning: 4,8 l/100km
Stadskörning: 6,1 l/100km
Blandad körning: 5,3 l/100km

Men om man sedan bortser från ovanstående bränsleförbrukningsproblem, som ändå är lösbart... Genom att tanka mer ;-)
Så är jag missnöjd med motor/växellådas beteende. Jag jämför ju då med min gamla XC70.
Jag upplever en tidsfördröjning när jag gasar. Inte plattan i mattan gasar utan i lägre hastigheter 10-50km/h och kanske 25% gaspådrag... Jag tycker inte det händer något, det är dålig "gasrespons" och om jag gasar mer så växlar den istället och det tar ju ännu längre tid. Den gamla bilen reagerade snabbare och kraftfullare i bottendraget utan att växla.
Trycker jag gasen i botten så tycker jag den är helt ok, det är de lägre varvtalen som är problemet.
Kan Polestar "lösa" detta problemet?

Ursäkta min avhandling :-)
/Peter
#1354477
En tanke är bränsleförbrukning jag minns min my15 XC60 D4 var 20% högre vid tankning jmf med bilens mätning. Nu i min V90 D3 mäter den bättre och diffar 10% mindre jmf med tankning. Det kan jämna ut skillnaden.

Jag tror de nya motorerna är snåla om man kan frihjula/coasting med de. På långsträckorna kommer jag ned till 5,1 mät vid tankning.

Det sägs att bilen med sin adaptiva automatlådan behöver en stund för att kalibrera sig till din körstil.

Ja lite trim hjälper säkert :-)

#1354489
Utifrån mina körförhållanden en jämförelse och enbart färddator. Ingen uppföljning utan bara uppskattning utifrån vad färddator visar.
Gamla V70 5 cyl 205Hk Polestar vanligt snitt hamnade mellan 0,6-0,75/mil beroende av körning/årstid.
Nuvarande V90 CC D4 190 Hk blir istället 0,55-0,7/mil under ungefär samma förhållande.
Så för mig är det omvända förhållanden.
#1354521
Tog en rejäl helgtur när v90cc d5 awd introducerades. Hamnade under 0.75 trots "provkörningsstilen". (Inte en d4, men skriver iaf)
#1354560
Min v90cc d4 drar ca 1 dl mer per mil än min förra XC70 My16 d4. Så jag har svårt att se hur V90 kan dra mera under samma förutsättningar. Att en D5 med dubbelturbo som dessutom är Polstar är mera
"på" ser jag som självklart. Men har du provat ställa på dynamic-läget (litet vred vid växelspaken) om du har den möjligheten? Då blir bilen lite mera på tå och växlar lite piggare.
#1354564
Även D4 190 Hk i V90 har dubbelturbo och jag tror att det var så även med D3 AWD men med lägre antal Hk, däremot inte D3 som hade enkelturbo.
Men har inte D5 större storturbo än den på D4 och så "powerpulse" eller vad den nu kallas där det även finns en trycktank som ska ge snabb gasrespons (billig kompressor).
Så det finns olika varianter och modeller, vilket kan påverka.
#1354619
Låter märkligt. Vet inte ens om jag skulle lyckas komma upp i de siffrorna om jag ansträngt mig med den motorn. Upplever den för övrigt piggare än gamla 5cyl varianten, som dock hade trevligare bottenvrid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]