- tis 17 dec 2019, 22:28
#1354451
Har ganska nyligen fått en ny V90CC D4 och jag är ganska besviken på motorn, av flera anledningar. Kommer från en XC70 D5 Polestar, så att den skulle vara lite klen hade jag förväntat mig. Men inte att den skulle vara så törstig. Jag provkörde självklart innan, men upplevelsen är ju annorlunda nu när jag börjat vardagspendla med den på samma sträcka som jag körde med XC70 i flera år.
Jag har en tung högerfot så att bränsleförbrukningen är hög är inget konstigt, men att den är törstigare än XC70 gör mig ganska irriterad. Den borde dra mindre än min gamla xc70. Jag tycker det är väldigt märkligt att den nya bilen drar så mycket. Motor, växellåda... alt ska ju vara bättre på den nya?
Båda bilarna är alltså körda av samma förare, exakt samma sträcka, med samma tunga högerfot...
V90CC drar 0,95L/mil
XC70 drog 0,82L/mil
(Nu går jag ju på färddatorns siffror och har inte räknat på tankat/mil, dock har jag märkt att jag får tanka oftare. Så jag tror färddatorn stämmer hyfsat.)
Tittar man på nedanstående data så hade jag förväntat mig att V90CC skulle hamna under 0,80L/mil åtminstone.
Gamla bilen: XC70 D5 AWD Aut Polestar (5cyl, 2.4L, 230Hp)
Tjänstevikt: 1932 kg
Bränsleförbrukning NEDC
Landsvägskörning: 5,2 l/100km
Stadskörning: 8,6 l/100km
Blandad körning: 6,4 l/100km
Nya bilen: V90 D4 Cross Country AWD Aut (4cyl, 2.0L, 190Hp)
Tjänstevikt: 1963 kg
Bränsleförbrukning NEDC
Landsvägskörning: 4,8 l/100km
Stadskörning: 6,1 l/100km
Blandad körning: 5,3 l/100km
Men om man sedan bortser från ovanstående bränsleförbrukningsproblem, som ändå är lösbart... Genom att tanka mer
Så är jag missnöjd med motor/växellådas beteende. Jag jämför ju då med min gamla XC70.
Jag upplever en tidsfördröjning när jag gasar. Inte plattan i mattan gasar utan i lägre hastigheter 10-50km/h och kanske 25% gaspådrag... Jag tycker inte det händer något, det är dålig "gasrespons" och om jag gasar mer så växlar den istället och det tar ju ännu längre tid. Den gamla bilen reagerade snabbare och kraftfullare i bottendraget utan att växla.
Trycker jag gasen i botten så tycker jag den är helt ok, det är de lägre varvtalen som är problemet.
Kan Polestar "lösa" detta problemet?
Ursäkta min avhandling
/Peter
Jag har en tung högerfot så att bränsleförbrukningen är hög är inget konstigt, men att den är törstigare än XC70 gör mig ganska irriterad. Den borde dra mindre än min gamla xc70. Jag tycker det är väldigt märkligt att den nya bilen drar så mycket. Motor, växellåda... alt ska ju vara bättre på den nya?
Båda bilarna är alltså körda av samma förare, exakt samma sträcka, med samma tunga högerfot...
V90CC drar 0,95L/mil
XC70 drog 0,82L/mil
(Nu går jag ju på färddatorns siffror och har inte räknat på tankat/mil, dock har jag märkt att jag får tanka oftare. Så jag tror färddatorn stämmer hyfsat.)
Tittar man på nedanstående data så hade jag förväntat mig att V90CC skulle hamna under 0,80L/mil åtminstone.
Gamla bilen: XC70 D5 AWD Aut Polestar (5cyl, 2.4L, 230Hp)
Tjänstevikt: 1932 kg
Bränsleförbrukning NEDC
Landsvägskörning: 5,2 l/100km
Stadskörning: 8,6 l/100km
Blandad körning: 6,4 l/100km
Nya bilen: V90 D4 Cross Country AWD Aut (4cyl, 2.0L, 190Hp)
Tjänstevikt: 1963 kg
Bränsleförbrukning NEDC
Landsvägskörning: 4,8 l/100km
Stadskörning: 6,1 l/100km
Blandad körning: 5,3 l/100km
Men om man sedan bortser från ovanstående bränsleförbrukningsproblem, som ändå är lösbart... Genom att tanka mer

Så är jag missnöjd med motor/växellådas beteende. Jag jämför ju då med min gamla XC70.
Jag upplever en tidsfördröjning när jag gasar. Inte plattan i mattan gasar utan i lägre hastigheter 10-50km/h och kanske 25% gaspådrag... Jag tycker inte det händer något, det är dålig "gasrespons" och om jag gasar mer så växlar den istället och det tar ju ännu längre tid. Den gamla bilen reagerade snabbare och kraftfullare i bottendraget utan att växla.
Trycker jag gasen i botten så tycker jag den är helt ok, det är de lägre varvtalen som är problemet.
Kan Polestar "lösa" detta problemet?
Ursäkta min avhandling

/Peter
NU: V90 D4 Cross Country Advanced SE -20
NU: V40 D2 Kinetic -15
2014 - 2019 XC70 D5 AWD Aut Polestar Summum BE Pro -15 (SÅLD)
2011 - 2014 V70 D3 Momentum -11 (SÅLD)
2009 - 2011 V50 2.0D Kinetik -08 (SÅLD)
NU: V40 D2 Kinetic -15
2014 - 2019 XC70 D5 AWD Aut Polestar Summum BE Pro -15 (SÅLD)
2011 - 2014 V70 D3 Momentum -11 (SÅLD)
2009 - 2011 V50 2.0D Kinetik -08 (SÅLD)