Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1354065
Du kan ju gå tillbaka till firman du köpt den av och säg att du har en jättefin bil som bara rulla 16000 mil med lite småfel på som du vill byta in.... och se vad dom säger :-/
#1354098
Hur vet ni att den är köpt på firma och att firman dessutom finns kvar idag?

Jag antar att trådskaparen skulle utnyttjat möjligheten redan om den funnits att driva detta.

Vi får se vad trådskaparen säger.
#1354149
Du menar att vanligt folk inte skruvar bilar, det kan stämma. Men firmor som skruvar mätare brukar byta skepnad ofta så det inte finns någon kvar att klaga till när det uppdagas.
#1354420
Variosboy skrev: mån 09 dec 2019, 22:26Många med mig skrollar direkt förbi [...] säljare med dålig koll.
Varför skulle man göra det? Ifall man vill göra ett bra köp brukar det vara bättre att köpa från någon som har dålig kolla på bilar och begagnatmarknaden än från någon som är slipad.
#1354553
Inser att jag uttryckte mig lite för kortfattat. :-)
Så som jag ser det så finns det två slags säljare som har dålig koll.
Den ena typen är den som inte kan något om bilar, är totalt ointresserad och i de fallen kan man helt klart göra en bra affär.
Den andra typen är den som tror att den sitter på en hög med guld när det i själva verket är grus.
Den senare typen av säljare är inte helt sällan de som tror/tycker att det just dom säljer är något unikt och märkvärdigt.
Och när någon skriver fullutrustad (på en bil som absolut inte är det) i sin annons så får i alla fall jag känslan av att det är en sådan individ.
Jag kanske har helt fel, men det är i alla fall min upplevelse såhär långt.. :-)
#1354695
Angående fullutrustad, vad menas egentligen med det???? Idag finns det en massa "paket" som innehåller olika saker, men kan man beställa ett paket som omfattar allt?
På tal om guld eller grushög, jag har en grushög som är full av guld i så fall. Min 745-a har i princip allt som fanns som tillval 1988. Det som saknas (som jag vet fanns) är diff.bromsad bakaxel, ACC istället för AC (man kan ju inte ha båda....), likaså har jag manuell växellåda (M46) istället för automat. Bilen är en extra utrustad GLT 16V och allt fungerar fortfarande, allt utom värmen i framstolarna. Det jag "fixat med" under åren sedan jag fick den av min svåger för 10 år sedan är ABS och AC (båda var ur funktion då). Har även bytat till en "ny" begagnad M46 växellåda. I övrigt fungerar allt och bilen är i mycket gott mekaniskt och elektriskt skick. Dock närmar sig sluter på resan nu, den ska besiktigas i mars och dom senaste åren har dom påpekar att den börjat rosta i golvet under framstolarna, krockade med en lastbil för några år sedan, lacken flagnar på taket (främst på takluckan) och läderklädseln har börjar bli ordentligt sliten, innertaket har jag rivit bort för sikten skull och den har snart rullat 50000 mil. Vad tror ni? Ä det en guldhög eller grushög. Är den lättare att sälja om jag skriver fullutrustad ;-) :-D :-D
#1354765
I ditt fall skulle jag nog säga mer grushög än guldhög.
Värdet i ditt fall ligger i att den är en skattesmitare snarare än "fullutrustad", och kostar säkerligen inte speciellt mycket att rusta upp för dom som kan/vill/orkar(tänker på rost och lacksläppen nu). Motorer finns det en uppsjö utav för kaffepengar om den skulle behöva bytas, likaså växellådor.

Så, i nuvarande skick är det mer en grushög, men med lite jobb går det garanterat att skaka fram lite guld ur gruset :)
#1354811
Lucif3r skrev:Motorer finns det en uppsjö utav för kaffepengar om den skulle behöva bytas
Lycka till om du hittar en sådan motor... Nu är det Inget större fel på den, lite knack i dom hydrauliska ventiltryckarna när den är kall bara annars går den väldigt bra. Nä, någon renovering blir det inte. Jag har gjort några under åren så jag vet vad jobb det är vad det kostar. Går den inte igenom besiktningen så blir det "fusklagning" och så går det ett år till, går den igenom så går den 2 år till. Måste ha den för att dra båten (1800 kg) men när frugan får ny bil eller jag inte klarar båten längre så åker den
#1354903
lennarte skrev:
Lucif3r skrev:Motorer finns det en uppsjö utav för kaffepengar om den skulle behöva bytas
Lycka till om du hittar en sådan motor... Nu är det Inget större fel på den, lite knack i dom hydrauliska ventiltryckarna när den är kall bara annars går den väldigt bra. Nä, någon renovering blir det inte. Jag har gjort några under åren så jag vet vad jobb det är vad det kostar. Går den inte igenom besiktningen så blir det "fusklagning" och så går det ett år till, går den igenom så går den 2 år till. Måste ha den för att dra båten (1800 kg) men när frugan får ny bil eller jag inte klarar båten längre så åker den
jag vet av en 234 som jag bara behöver åka och hämta, vilket jag ska då jag tänkt bygga förgasar turbo. så inte är det några jätteproblem att skaka fram en 16 ventilare heller
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?