Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1351590
AndS skrev: mån 02 dec 2019, 07:20
V70_2005 skrev: sön 01 dec 2019, 22:29 Ja om man ändå ska ha en sladd till bilen för att ladda batteriet är det lika bra att gå all in och ha elektrisk kupévärmare och motorvärmare där allt ansluts med typ en defakontakt i kofångaren. Som man gjorde förr i tiden.
Beror ju på hur ofta du behöver ladda, gör man 2-4 laddningar/vinter för att hålla batteriet fräscht räcker det med att öppna huven och koppla in laddaren direkt på anslutningarna för det.
Precis. Jag brukar ladda 2-3 gånger per vinter.
#1351644
fjohan82 skrev: sön 01 dec 2019, 21:31
Geoham skrev: sön 01 dec 2019, 20:57 Tack för bra svar. Blir att investera i batteriladdare. Tar gärna emot råd på vilka som rekommenderas:)
Jag har denna från CTEK kombinerat med snabbkopplingen:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-608150/
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... el-608063/
Antar att denna funkar bra för 90-serien?
#1351891
Ok67 skrev:Får inte BMSen spunk om man laddar direkt på batteriet? Så är det i alla fall på V50, och det är ju en mycket äldre och mindre avancerad bil...
Man ska använda laddpunkterna i motorrummet på nyare bilar. Då går laddströmmen genom BMS och bilen har koll.
Laddar man direkt på polerna blir det knas precis som du säger. Tror BMS sitter på minuspolen.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]